Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
isak skrev: ny öppnad gasmack i uppsala! de tar från kommunens "gasverks experiment" som kostat över 4 HUNDRA mille för kommunens invånare? och det RÄCKTE knappt för stadstrafiken? en TAPP utan något som helst regnskydd lagd i en ombyggd rondell anpassad för gående o cyklar?
det är de dyra miljömupparnas resultat?
Isak
Vad har det med etanol att göra? :roll:
Användarvisningsbild
av Mabuse
Bioman skrev:Om bussar och bilar körs på E85/95 så drar de mer bränsle - OK ?
Åter igen, vad är poängen med en sådan retorisk fråga, annat än att försöka kollra bort korten? Bränsleförbrukning är inte samma sak som energiförbrukning. Bilmotorer är effektivare med etanol än med bensin. Dessutom minskar etanolen utsläppen av fossil koldioxid, redan innan man börjar räkna på motorernas verkningsgrad.
Dessutom, en transportolycka med E85 har betydligt mindre miljökonsekvenser är en olycka med bensin eller diesel. Det är ca 5-1 förhållande.

E85-bilar körs dessutom generellt mer än andra bilar, vilket staten uppmuntrar genom skattefrihet m.m.. Detta innebär fler bränsletransporter på vägarna.
Transporten av bränsle står för ungefär procent av verkningsgraden på bränslet. En övergång till att bara tanka E85 i svenska bilar skulle innebära att transporten av bränsle gör att man tappar 1.33% verkningsgrad istället för 1%. Men om alla körde på E85 skulle tillverkarna göra motorer anpassade för E85 vilket skulle sänka förbrukningen på dem, och därmed påslaget i transporter. Det det argumentet är också BS.

Det finns ingen möjlighet att idag veta vilken typ av etanol som finns i de svenska pumparna eftersom det är en affärshemlighet. Det kan således mycket väl vara amerikansk majsetanol.
Och jag håller med om att det är beklämmande. Men det är inte etanolens fel, ansvaret vilar på amerikanska politiker.
av DrY
PTV skrev:Finns inte en chans att nuvarande två kombinationer befolkningsökning och efterfrågan kommer att räcka till alla ifråga om ren materiel standard som mat och bränsle.Men det verkar uppenbart vara väldigt svårt att förstå detta i många i-länder.Tror faktiskt inte man vill förstå ibland när svaret är alltför mörkt och ens egen dagliga livsstil är hotad.
Vet inte vad du syftar till PTV - läs mitt svar ovan. Ingen påstår att biobränsle räcker att behålla dagens transportverksamhet - men mark och mat räcker till både ökande befolkning och en hel del biobränsle.
av bilgalen
Någon här som har koll på hur det blev med förmånsvärdet på etanolbilar efter 1 Januari 2012? Om jag nu läst rätt så verkar det som hela rabatten på förmånsvärdet försvinner? Jag ska sätta ner foten nu och beställa bil. Men är det ingen rabatt får det bli en diesel.
Användarvisningsbild
av isak
med en diesel ger du (som det ser ut) dig själv bästa rabatten misstänker jag!
Isak
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:Någon här som har koll på hur det blev med förmånsvärdet på etanolbilar efter 1 Januari 2012? Om jag nu läst rätt så verkar det som hela rabatten på förmånsvärdet försvinner? Jag ska sätta ner foten nu och beställa bil. Men är det ingen rabatt får det bli en diesel.
Har du inte ännu högre förmånsvärde på en dieselbil då?
av bilgalen
KKR skrev:
bilgalen skrev:Någon här som har koll på hur det blev med förmånsvärdet på etanolbilar efter 1 Januari 2012? Om jag nu läst rätt så verkar det som hela rabatten på förmånsvärdet försvinner? Jag ska sätta ner foten nu och beställa bil. Men är det ingen rabatt får det bli en diesel.
Har du inte ännu högre förmånsvärde på en dieselbil då?
Du menar att de höjer förmånsvärdet på dieselar efter 1 Jan 2012?

Fan, blir galen på den här djungeln!
Användarvisningsbild
av isak
det är väl sagt att dieslar kommer ligga som nu tolkar jag.
Isak
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
Du menar att de höjer förmånsvärdet på dieselar efter 1 Jan 2012?

Fan, blir galen på den här djungeln!
Nej, det vet jag inget om. Men är det inte redan i dag högre förmånsvärde på en dieselbil? Räknas inte förmånsvärdet efter bilens pris, och en diesel kostar mer. Jag har aldrig haft en förmånsbil, så jag vet inte.

http://www.skatteverket.se/privat/svarp ... rmånsvärde bil
av bilgalen
Jaha, du menar så. Där har du ju förstås rätt. Men det skiljer mindre än 200kr i månaden i förmånsvärde mellan en A4 Av quattro 160hk bensin och en motsvarande med 170 TDI. Däremot är det ganska stor skillnad mot en A4 quattro med etanol. Men nu försvinner ju då den rabatten efter nyår.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]