Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Falsk säkerhet med dubbfritt?

Visst, jag kan acceptera det påståendet, under förutsättning att dubbdäck accepteras som falsk säkerhet vintertid då ingen is eller hårt packad snö finns för dubbarna att greppa i.

För på asfalt ger dubbdäck inte mycket grepp som jag erfarit, på is är de däremot är de oslagbara även om dubbfritt hänger med mycket bra vid vanlig eller t.o.m lite hårdare körning även där.
anp skrev:Falsk säkerhet med dubbfritt?

Visst, jag kan acceptera det påståendet, under förutsättning att dubbdäck accepteras som falsk säkerhet vintertid då ingen is eller hårt packad snö finns för dubbarna att greppa i.

För på asfalt ger dubbdäck inte mycket grepp som jag erfarit, på is är de däremot är de oslagbara även om dubbfritt hänger med mycket bra vid vanlig eller t.o.m lite hårdare körning även där.
Testa att köra ett för mjukt dubbfritt däck på sommarväg, helst i undanmanöver/älgtest och jämför med ett riktigt sommardäck så inser du att det är stor skillnad i uppträdandet och varför dubbfritt sommartid är förkastligt att använda för tyvärr tror många att dubbfritt är lika bra sommartid som riktiga sommardäck och precis som alla borde vintertid oavsett däcktyp borde dubbfritt sommartid självklart hålla lägre hastighet pga sämre vägegenskaper kontra rena sommardäck då deras egenskaper inte är bättre än utslitna sommardäck och du "eldar upp" dom ganska snabbt i varma årtider så dess bästa förmåga är borta vid hösten/vintern när dom som mest behövs.
Och du har rätt i att dubb ger falsk säkerhet på ren asfalt, men då borde ju salt vara kungen av dom alla falska tingena, svart och blankt= automatiskt bra väglag så plattan i botten och idiotomkörningar helt ok för den man möter väjer ju alltid?
Till vilket pris för våran miljö och inte minst bilekonomi får detta idioti med saltlaken som fräter sönder vägar fortsätta, hellre sandad isbark på vägarna så man slipper tvätta blien varje dag och riktiga däck för årstiden.
Låt dom som ej kan köra bil i halka åka i diket av "okänd anledning" och personligen ta höjd premie som lök på laxen men låt vägar frysa på för allas bästa för dom som kan köra i halt väglag anpassar farten efter väglaget oavsett däcktyp.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Jag måste erkänna att jag läste ditt inlägg lite för snabbt under matlagningen, jag lyckades läsa in att den falska säkerheten även gällde vinterväglag. Och inte bara sommarväglag som du faktiskt skrev.

Och på det ämnet vet jag inte om jag träffat så många bilägare som använt friktionsdäck som "året runt däck". Av de bilar jag själv köpt så har ingen haft friktionsdäck, däremot har några få haft urdubbade vinterdäck som sommardäck. Något som jag själv nyttjat vid något tillfälle.

Jag håller inte riktigt med om att dubbdäck skulle innebära en falsk säkerhet, iaf inte i närheten av samma risknivå som att köra dubbfritt på blankis. En stor del av säsongen, både i början och slutet kör man ju dubbade däck på ren asfalt och jag har aldrig upplevt en kraftig, eller ens märkbar, försämring jämfört med sommardäck. Dubbdäck på asfalt ger nog kortare bromssträcka än dubbdäck på is. Men skillnaden är nog större om man jämför odubbade däck på asfalt och is. Det gör det lite förrädiskt, man har bra grepp en morgon men nästa så finns en ishinna på vägen och greppet är borta.
Tomas L skrev:

Jag håller inte riktigt med om att dubbdäck skulle innebära en falsk säkerhet, iaf inte i närheten av samma risknivå som att köra dubbfritt på blankis. En stor del av säsongen, både i början och slutet kör man ju dubbade däck på ren asfalt och jag har aldrig upplevt en kraftig, eller ens märkbar, försämring jämfört med sommardäck. Dubbdäck på asfalt ger nog kortare bromssträcka än dubbdäck på is. Men skillnaden är nog större om man jämför odubbade däck på asfalt och is. Det gör det lite förrädiskt, man har bra grepp en morgon men nästa så finns en ishinna på vägen och greppet är borta.
Dubbfritt på blankis ger ett dåligt grepp, det är nog de flesta överens om.
Däremot är min erfarenhet av dubb och friktionsdäck på identiska bilar med lika gamla ( nya Michelin) vinterdäck, att den bil med dubbdäck ger ett osäkrare grepp på asfalt. Ex,vis vid körning i cirkulationsplatser så understyrde bilen med dubbdäck mycket kraftigt. Något den inte gjorde med sommardäck.
Likaså på landsväg med asfalt med fläckvis isbark på asfalten, även där var det stor skillnad i väghållning och styrning mellan bilarna.
Därför tycker jag att man kan se det som lite falsk säkerhet då dubbdäck ofta framställs som det bästa, enda? vinterdäcksalternativet

En orsak till motståndet till friktionsdäck tror jag är att många vill, eller t.o.m kräver att kunna köra lika fort på vintern som sommaren. Något som inte alltid är möjligt med friktionsdäck om underlaget består av slät is. På skrovligt underlag greppar friktionsdäcken fruktansvärt bra.

http://www.vv.se/templates/page3____25565.aspx
VV´s betygssättning är intressant att läsa, och bekräftar mycket av det som skrivits i tråden oavsett ståndpunkt. Betygen är gissningsvis också satta efter extremförhållanden vad gäller grepp mm, och inte utifrån normala körförhållanden efter våra vägar och körstil.

Sedan något som jag tror *Petsson* var inne på tidigare, diskussionen bör snarare handla om respektive däckstyps inbördes kvalitet och grepp.
Om någon läser denna tråd och utifrån vad som skrivits i den beslutar sig för att köpa dubbdäck då det verkar säkrast, och köper ett billigt kinadäck med uselt grepp och kvalitet.
Är det ett bättre eller sämre val än att ha köpt det bästa friktonsdäcket marknaden kan erbjuda?
En god vän till mig köpte härom året en bil där det i affären ingick en mycket fräsch uppsättning dubbade vinterdäck. Däcket var Kingstar W411 vilket efter bara någon vecka på senvinterväg visade sig vara fullständigt oanvändbara. Däcken byttes ut mot en uppsättning dubbfria Continental TS800 (testvinnare i ADAC's och ÖAMTC's tester i aktuell dimension) vilka fungerade klanderfritt. De värdelösa Kingstardäcken kastades. Eller återvanns - eller hur han nu gjorde - de såldes i varje fall inte till någon ovetande stackare.

Ungefär samtidigt köpte även jag en bil där det ingick en uppsättning nära nya dubbfria däck. Dessa var av märket Dayton, modellen vill jag minnas var DW500. Dessa var nog de absolut sämsta vinterdäck jag någonsin använt. De fick rulla en månad innan jag bytte till testvinnande Bridgestone LM20 - ett däck jag kört mycket på tidigare. Två av de kassa Daytondäcken fick bli släpvagnsdäck och två ligger och skräpar i förrådet. På en bil hör de inte hemma.

Vill med detta belysa vikten av att köpa BRA däck - oavsett om de är dubbade eller dubbfria.
Med dubbdäck får ju bilen "fotbojja" och man kan inte ta en sväng över med färjan och handla öl i Tyskland tex. Enklare då med friktionsdäck
VolvoB20 skrev:Med dubbdäck får ju bilen "fotbojja" och man kan inte ta en sväng över med färjan och handla öl i Tyskland tex. Enklare då med friktionsdäck
Vilken orsak man än har att köra på exempelvis tyska vägar är definitivt en anledning till att välja dubbfria däck. Rör det sig bara om en sväng till Border Shop spelar det kanske ingen roll hur däcken beter sig i 160km/h på torr autobahn. Kör man kors och tvärs genom kontinenten är kanske vattenplaningsegenskaperna de mest centrala. Kör man mycket i alperna är självklart snöegenskaperna värdefulla. Behovet bör styra valet.

Ingen har däremot behov av dåliga däck. Vare sig de är dubbade eller dubbfria.
erc skrev:
VolvoB20 skrev:Med dubbdäck får ju bilen "fotbojja" och man kan inte ta en sväng över med färjan och handla öl i Tyskland tex. Enklare då med friktionsdäck
Vilken orsak man än har att köra på exempelvis tyska vägar är definitivt en anledning till att välja dubbfria däck. Rör det sig bara om en sväng till Border Shop spelar det kanske ingen roll hur däcken beter sig i 160km/h på torr autobahn. Kör man kors och tvärs genom kontinenten är kanske vattenplaningsegenskaperna de mest centrala. Kör man mycket i alperna är självklart snöegenskaperna värdefulla. Behovet bör styra valet.

Jag har för mig att det är helt förbjudet att köra med dubbdäck i Tyskland. Men om man inte ska längre än till Bordershopen så är väl risken att åka fast inte så stor. :)
A80TD skrev:
erc skrev:

Jag har för mig att det är helt förbjudet att köra med dubbdäck i Tyskland. Men om man inte ska längre än till Bordershopen så är väl risken att åka fast inte så stor. :)
Tyskarna brukar tillhandahålla en rejäl tång till utlåning så man kan dra ut dubbarna själv innan fortsatt färd om man lömt sig och kört över med dubbdäck på bilen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]