Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ah17 skrev:
Yonasbonas skrev:jobbar som kyltekniker och tycker det e sjukt att alla bilars ac läcker så pass mycket.. de sationära kylmaskiner vi jobbar med läcker ingenting. varje år gör man en kontorll med läcksökare så där inte finns några läckor.. tror biltilverkarna gör att de läcker med flit för att vi ska behöva fixa dem hela tiden.
Tänk på att en bilmotor och dess komponenter skall fungera i såväl som -40 och kanske +60 i motorrummet en varm dag i mellanöstern.

Det gör att du inte kan ha hur snäva toleranser som helst på rörliga delar. Ett litet läckage är därför ett rimligt pris att betala istället för ännu dyrare komponenter gjorda av exklusiva material.
Nu vet jag inte vilka rörliga delar du tänker på?.. Men självläckaget är iallafall till 95% igenom slangmaterialet..
Användarvisningsbild
av CarMan
Yonasbonas skrev:jobbar som kyltekniker och tycker det e sjukt att alla bilars ac läcker så pass mycket.. de sationära kylmaskiner vi jobbar med läcker ingenting. varje år gör man en kontorll med läcksökare så där inte finns några läckor.. tror biltilverkarna gör att de läcker med flit för att vi ska behöva fixa dem hela tiden.
ett helt ihopplött system ska inte läcka.
lägg sedan till att systemet inte utsätts för vibrationer, kyla, värme, slag & vibrationer, samt salt & vatten & stensprut.
systemena i bilar är av vikt skäl desutom byggda i aluminium,i ställer för koppar.

bilens system är byggt i sektioner, så man enkelt kan montera ihopp det när bilen byggs, eller om man måste byta en komponent vid krock. varje skarv utgör en risk för lekage, men det är sällan man har lekagen i skarvar (Men det kan tillexempel på 850 förekomma att aluminiumet ergar o trycket isär skarven)
en vanlig förekomende orsak är att det blir stenskot på kondensorn, sen ergar det i stenskottet, tills ett hål uppstår, alltså inget en fast anläggning kan utsättas för.
en annan sak som finns i bilar, som fasta anläggningar saknar, är slangar, en sklang har svårt att hålla kvar vissa gaser, det är en av anledningarna till att man i dagsläget bara kör med R134a
slangar måste man ha i en bil, så kompressorn är monterad på en bilmotor, o en bilmotor rörsig ganske mycket, så den är mekansikt förbunden med drivlinan, då en bil är ganske tung, & att motorn är stark, så flyttar man motorn ganske mycke...

sen vet jag inte om jag kan hålla med om att ac sistem i morderna bilar läcker specielt mycke (ett undantag är väll ford som har haft ett fabrikationsfel på konstruktionen på kondensorn på flera av sina modeller, men det är ju åtgärdat)
Användarvisningsbild
av isak
hej car man.
djä..vlgt roligt att du erkänner att slangmatrial är svåra att få täta!
du har hävdat med en dåres envishet att ac system som läcker måste lagas.nu medger du i ovanstående inslag vad vi övriga har påstått.
frånsett de dåliga materilen upplever jag de diffusera mindre i slangar mm sedan ecc acc styrningen kom in i bilden. (beror säkert på den automatiska motionen året runt då systemets olja har en tätande effekt) ALLT slangmaterial LÄCKER mer eller mindre? vid repration görs provtrycning minst 0,5 timme då får inte trycket falla!
isak
av *pettson*
Naturligtvis gör man en vacumsugning av systemet utan att vacumet får ändras, man gör även en provtryckning. Men det läckage JAG pratar om gör att du tappar kanske hälften av gasen under totalt en 10års period. Större är inte självläckaget.
Dock tycker jag att det är vansinnigt dåligt ändå eftersom det BORDE gå att få helt tätt med lite entusiasm från konstruktörer och utvecklare. Användandet av slang är även det ytterst idiotiskt då det faktiskt går att helt klara sej utan dessa även i en konstruktion som rör sej måttligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
på en amatörs nivå så är slangen helt tät punkt slut

men om vi höjer nivån till professor nivå så kan gasmolikyler tränga igenom slangen (men presissom jag skrev i den andra tråden så ska systemet funka helt utan driftstörning när det är 10 år gammalt)

sen beror det ju på vilken gas vi har, i bilar har vi R134a, vilket går att få kvar i en slagn hyfsat bra!.

när man provtrycker & vakumsuger så har man dyra special kalibrerade instrument, med mycket hög nogranhet. inte ens dessa instrument kan se lekaget i en slang, inte ens om du provtrycker i ett år! (man man ser tryck skilnad i systemet om omgivningstempraturen runt bilen ändras)
Användarvisningsbild
av isak
jasså du har lagt märke till det?
av *pettson*
Kastar in en flik..
Om vi tar informationen jag fick ifrån volvo ser det ut såhär kortfattat..

*Vi har däremot självklart en omfattande kontroll på de olika AC systemen och för en volvo av dagens modell är en rimlig nivå mellan 15-20 g köldmedium per år i enlighet med de mätningar vi gjort. Många bilar ligger dock långt under denna nivån. systemet skall fungera felfritt fram till 200 g förlust ungefär. Det beror naturligtvis på storleken på systemet. *

GM .. Saab svarar..

Hej

Jag har nu undersökt din förfrågan och kan informera dig om att 2-3% är acceptabelt , normalt sett så fyller man på AC-systemet var tredje eller fjärde år.
Användarvisningsbild
av isak
undrar var car man har fått sin uppfattning ifrån?
han kanske inte har så många års erfarenhet i verkligheten?
dina siffro pettson verkar stämma bättre. de system som håller 10 år är gissningsvis 10-15%.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:undrar var car man har fått sin uppfattning ifrån?
han kanske inte har så många års erfarenhet i verkligheten?
dina siffro pettson verkar stämma bättre. de system som håller 10 år är gissningsvis 10-15%.
isak

eller så har du bara svårt att läsa...

pettson skrev 15-20g men i de flästa fall är det mindre.
sen skrev han att systemet fungerar helt felfritt även om 200g fattas

det inebär att bilen går 10-15 år innan man märker nått.

har man problem innan dess har man en läcka. punkt slut.

sen om GM har masknadens sämsta system, det vet jag inget om, men dom vekar ju väldigt känsliga om dom inte funkar någe vidare när det saknas 6% (säg att dom har ett system som rymmer 800g, då är 2% 16g ska systemet fungera dåligt då det saknas 48g

jag tror som vanligt att man inte fått ag på rätt personer... man kan inte lita på ett svar bara för att det kommer från generalagentens kund suport
av anordman
Jag ser ingenstans att ordet biltema förekommer i tråden, angånde burkpåfyllning av kylmedie menar jag :D

Traska in där... leta rätt på en burk som heter "kylspray" eller freeze någonting...
Läs det finstilta på baksidan om vad inneållet egentligen är för något...

Tada! R134a nämligen! :D :twisted:

- En armerad slangbit som passar flaskan
- en genomskinlig kort 1.5 dm som passar lågnivå ingången före kompressorn
- en bit borr som stoppas i den genomskinliga slangen

Skarva ihop slangarna, kontrollera att du kan genom att vika lite på slangen, trycka på lågnivåventilen så den öppnas innan du satt på slangen med slangklämma.

-starta bil på med ac:n snurrar kompressorn?
(ingen kompressor.. tvinga den att gå genom att kortsluta kontaktorn för för lågt tryck.

Tryck lite på flaska för att skjuta bort luften i slangen.. skruva fast den i lågnivånippeln snabbt.
Börja fyll systemet.. genom att smatidgt trycka på flaskan samtidigt som du trycker på borren i slangen så ventilen öppnar. håll koll på att du inte kör i ren vätska i systemet, det gillar inte kompressorn alls.
Vi fyller ju på på lågnivåsidan där gasen ska vara i gasform.
Med genomskinliga slangar på kanske 8dm så ser du nu hur vätskan förgasas i slangen.

Min erfarenhet är..
- ett helt dött system = hela flaskan
- dålig kyla bara = en halv flaska.

TADA!
Har du tur nu så har du fått kyla i bilen för bara 99:- och några slangar små slangklämmor.

Väldigt bonnigt.. men det fungerar.. och du har fått rätt ämne i bilen.
Fyllt säkert 5 system på lika många år.. och de bilarna kyler då än vad jag vet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]