Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
A80TD skrev:@ V70BiFuel03 :

Hur pass bra är den på att varna för laser? Har du klarat dig ur något skarpt läge, så att säga? :)

Vad det gäller att varna för laser så tycker jag att den varnar bra i tid/förväg. Åker med jämna mellanrum en sträcka där det står kamera skåp utplacerade men trots varningsskyltar & att jag vet var de står så har det hänt att jag glömt bort dem/varit i andra tankar tills dess att jag kommer över krönet & direkt så börjar varnaren pipa.....(tror inte att kameran tar bilder då man befinner sig ett par hundra meter bort)....

Jag har inte än råkat ut för någon kontroll där polisman står med kamera så det kan jag inte svara på, men var på väg uppför en viadukt (som gick över en motorväg) när den började pipa....hade inte en tanke på att det kunde vara en laserkamera utan trodde att det var någon av företagen på var sida om mig som hade svängdörrar eller liknande med ir sensor.......tills jag kom upp på viadukten & befann mig 15-20 m ifrån en mc polis som stod & riktade kameran mot bilisterna på motorvägen nedanför...... rent instinkttivt så ryckte jag bort varnaren/störaren från fönstret med en j-a fart iom att jag av naturliga skäl inte hade lust att åka fast med den......men det var lugnt, polisens uppmärksamhet var ju riktad mot motovägen :) :) .

Hur väl störaren fungerar vet jag ju inte....& enda sättet är väl att dra på mig en Saddam Hussein mask & dra förbi ett kameraskåp i 180 blås.......återkommer om jag någonsin får ett ryck att göra detta :D
av matzen10
V70BiFuel03 skrev:
A80TD skrev:@ V70BiFuel03 :

Hur pass bra är den på att varna för laser? Har du klarat dig ur något skarpt läge, så att säga? :)

Vad det gäller att varna för laser så tycker jag att den varnar bra i tid/förväg. Åker med jämna mellanrum en sträcka där det står kamera skåp utplacerade men trots varningsskyltar & att jag vet var de står så har det hänt att jag glömt bort dem/varit i andra tankar tills dess att jag kommer över krönet & direkt så börjar varnaren pipa.....(tror inte att kameran tar bilder då man befinner sig ett par hundra meter bort)....

Jag har inte än råkat ut för någon kontroll där polisman står med kamera så det kan jag inte svara på, men var på väg uppför en viadukt (som gick över en motorväg) när den började pipa....hade inte en tanke på att det kunde vara en laserkamera utan trodde att det var någon av företagen på var sida om mig som hade svängdörrar eller liknande med ir sensor.......tills jag kom upp på viadukten & befann mig 15-20 m ifrån en mc polis som stod & riktade kameran mot bilisterna på motorvägen nedanför...... rent instinkttivt så ryckte jag bort varnaren/störaren från fönstret med en j-a fart iom att jag av naturliga skäl inte hade lust att åka fast med den......men det var lugnt, polisens uppmärksamhet var ju riktad mot motovägen :) :) .

Hur väl störaren fungerar vet jag ju inte....& enda sättet är väl att dra på mig en Saddam Hussein mask & dra förbi ett kameraskåp i 180 blås.......återkommer om jag någonsin får ett ryck att göra detta :D
Vi vill alla ha IRL upplevelsen dokumenterad! På me mask och ut me dej bums!haha.. Eventuellt kan vi kanske starta en insamläng här som kan täcka ev. "misshaps" :-)

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av Funk
Personligen har jag aldrig haft turen att bli utsatt för laser, och kameraskåpen opererar med radar, där det fungerar klockrent varnaren klockrent.En del falksklarm i städerna får man dock räkna med.
Störaren fungerar bara på laser så köra förbiskåpen fort är ingen bra ide' ...

Vad det gäller köp från etronics så betalar dom tull och alla avgifter, det ingår i frakten. Innehav av radarvarnare är en gråzon, det är så vitt jag vet inte olagligt förrän du har den med i trafiken. Hursomhelst så kan man om man är orolig beställa inifrån EU, då dom är tillåtna i många länder här i Europa.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Funk skrev: Störaren fungerar bara på laser så köra förbiskåpen fort är ingen bra ide' ...

Oh f-n :shock: ..... Bra att veta Funk....Tackar !!!
Användarvisningsbild
av Funk
Anledningen till att den bara stör laser lär vara att det bara är där det gör nytta. Radarvågen studsar och du blir varnad från mätningen på bilen innan, eller från skåpen där kameran alltid är aktiv. Skulle du vara ensam på vägen och man slår på radar precis när du kommer så kan det vara kört i alla fall. Laserstöraren är till för att kontrollanten inte skall kunna få en mätning i första försöket pga störningen, får dom inte fix första gången så siktar dom bara på en annan del av bilen och får en ny mätning på någon sekund. Eftersom laserstrålen är extremt smal så läcker det inget från mätningen på bilen innan och apparaterna varnar helt enkelt inte förrän du mäts.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Tilläggas skall väl att du förmodligen blir invinkad direkt om dom inte får mätning med laser vid första försöket, och då vet dom troligen att du har apparaten i bilen och sätter dit dig för det...
Men med lite tur så får man behålla kortet även om man haft det dåliga omdömet och kört alldeles för fort.

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Funk skrev:Tilläggas skall väl att du förmodligen blir invinkad direkt om dom inte får mätning med laser vid första försöket, och då vet dom troligen att du har apparaten i bilen och sätter dit dig för det...
Men med lite tur så får man behålla kortet även om man haft det dåliga omdömet och kört alldeles för fort.

/Thomas

Jo, det är ju det...... Hade jag kunnat äta upp varnaren/störaren vid en eventuell invinkning så hade jag gjort det :) .....men om jag kan så hystar jag ut den genom passagerar fönstret & hoppas på det bästa :wink: .....
Användarvisningsbild
av Funk
Doppa den i choklad och låtsas att det är en pralin...:wink:

/Thomas
av matzen10
V70BiFuel03 skrev: Jo, det är ju det...... Hade jag kunnat äta upp varnaren/störaren vid en eventuell invinkning så hade jag gjort det :) .....men om jag kan så hystar jag ut den genom passagerar fönstret & hoppas på det bästa :wink: .....
Eller oxå så stoppar du ner den i mittarmstödet bara! Och bjuder inte in käre polismannen att sitta i din bil ;-)

M V H
---> Matz
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]