- tis 01 aug 2017, 00:54
Vi har lite av det i överproduktion redan idag.
Viss del kommer vi kunna spara in med strömsnålare produkter, kanske en skaplig del också när vi slipper raffinera diesel och bensin.
Men även om vi räknar med mina siffror är det runt 75TWh som måste till innan kanske 2035. Det är mycket! Sen får vi lägga till lagring..
Tar vi bort elbilarna helt handlar det fortfarande om 50-60TWh.. Så elbilarnas del i den här problematiken är inte den stora.
Men det kanske finns en plan för ersättningen för kärnkraften? Man hoppas ju lite på det... :/
Jag vill gärna ha bort kärnkraften, men inte till vilket pris som helst.
VolvoB20 skrev: Så vi behöver bygga 150 Twh ny produktion, och massiva lagringslösningar så energin kan lagras till vintrarna.Tror den siffran är kraftigt överdriven, men att du i övrigt tar upp saker som kommer behövas lösas. Siffrorna jag läst och som man kommer fram till är ca 25TWh för transportsektorn, och sen får vi ett tapp på runt 50-60TWh per år när all kärnkraft försvinner.
Vi har lite av det i överproduktion redan idag.
Viss del kommer vi kunna spara in med strömsnålare produkter, kanske en skaplig del också när vi slipper raffinera diesel och bensin.
Men även om vi räknar med mina siffror är det runt 75TWh som måste till innan kanske 2035. Det är mycket! Sen får vi lägga till lagring..
Tar vi bort elbilarna helt handlar det fortfarande om 50-60TWh.. Så elbilarnas del i den här problematiken är inte den stora.
Men det kanske finns en plan för ersättningen för kärnkraften? Man hoppas ju lite på det... :/
Jag vill gärna ha bort kärnkraften, men inte till vilket pris som helst.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13