Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
FreddanNo1 skrev:
TommyP86 skrev:Mest okunniga resonemang jag läst på länge. Jag vet inte ens varför jag kommenterar det.
Har en broschyr om VW Golf från 1987 hemma.
1.6 diesel 55 hk 1987
Landsväg: 0,4 l/mil
Blandad: 0,5
Stad: 0,6

Motsvarande bil i storlek idag VW Polo 2017
EU körcykel som alla vet, bluff- förbrukning.
Landsväg: 0,31
Blandad: 0,34
Stad: 0,40
Verklig förbrukning ungefär samma efter 30 år!
Men fler hk idag.

Golf bensin 1,6 1987, 69 hk
Landsväg: 0,55
Blandad: 0,71
Stad: 0,77

Polo TSI 90 2017, 90 hk, EU körcykeln.
Landsväg: 0,4
Blandad: 0,47
Stad: 0,60
Verklig förbrukning är säkert 1 dl mer per mil, alltså nära 1987 års förbrukning, men 90 hk istället för 69 hk.

Okunnig eller inte? Inte tycker jag att det har skett så mycket på 30 år. Förbrukningen på bilarna är nära lika trots 30 år. Men fler hk har de lyckats få ut på samma motorstorlek. Men var det inte låg rbrukning som var så viktig numera? Tillverkarna har missat det och satsat på mer hk istället, under dessa 30 år.
Det du glömmer bort är att de officiella förbrukningssiffrorna på 80-talet var än mer lögnaktiga än dem vi har idag. När EUs körcykel infördes på 90-talet blev siffrorna för en tid rätt realistiska. Exempelvis drar min V70 T5 -02 aut. definitivt inte mer än den skall göra enligt de officiella siffrorna (1,08 per mil, blandad körning). Men sedan har det gradvis blivit mer orealistiska resultat igen.

Hur som helst har det definitivt hänt en del med förbrukningen, främst under de senaste 10 åren, även om den faktiska förbättringen inte är lika stor som den ser ut att vara på papperet. Före dess hade vi en period då bilarna blev motorstarkare utan att för den skull bli törstigare. Den utvecklingen får vi väl åtminstone delvis skylla på konsumenterna snarare än på biltillverkarna.
Få 80-talet rullade jag landet runt i en Opel Rekord med 2,2 liters bensinfyran på ca 180 hk och webrar monterade. Eftersom jag körde en del i tjänsten och fick milersättning förde jag bok och kollade förbrukningen, På resorna till kunder runt landet gich den på 0.7 l/m.

30 år senare tycker jag bilar i samma storlek och styrka drar väldigt lite mindre.

Det kan ju i.o.f.s bero på att jag alltid åkt manuell att man inte märker någon rejäl minskning.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Norrmannen kör en sträcka i 160km/h med teslan för att testa förbrukning, och då ligger ha på ca 3,4kwh/mil. Ger en räckvidd på runt 25-26 mil med 100kwh
Mycket hallå om Tesla, det finns ju andra elbilar än Tesla. Tesla är inte optimerad för hög hastighet, det har jag tjatat om innan. Den tappar flåset över 150 om man jämför med IC-bilar i samma prisklass/hästkraftantal.

Den är en 0-100 bil optimerad för rödljusrace i USA

Som ovan exemplet, går man upp från 80 till 160 så tripplas förbrukningen trots en kaross med mycket lågt luftmostånd. Du har ju exempel få folk som kört 80 mil på en laddning. De flesta ICE bilar jag kört hoppar ju inte förbrukningen upp mer än 25-50% om man ökar farten på det sättet, inte 250% som på Teslan. Min supra ökar tex 25% från 0.8 i 80 till 1.0 i 160.

Om teslan hade haft en vettigt utväxling på elmotorerna och man skippat att tokoptimera 0-100 borde man fått den snål i högre fart så den rullat dubbelt så långt på en laddning istället. Jag kan leva med att den skulle göra 0-100 på 5 sek om den rullar dubbelt så långt på en ladding istället.
Tesla går utmärkt att ligga i 200km/h på Autobahn.. Den accelererar snabbare upp till 200km/h än de flesta andra bilar, och snabbare till 100km/h mot för nästan alla produktionsbilar.
Förbrukningen på en "vanlig" bil ökar också med mer än det dubbla mellan typ 80km/h och 200km/h. Du har en 40-50% ökning bara mellan 90-120km/h på en Volvo V70 D3. (Jag gjorde många tester under de 8700 mil jag hade min D3a.) I strax under 100km/h kunde jag köra på 0,4l/milen. I 120km/h var det svårt att komma under 0,6l/mil.

Förbrukningen/energiåtgången påverkas av rullmotstånd och luftmotstånd. Den är densamma för både elbilar och ICE-bilar.
FreddanNo1 skrev: Jag har hört samma sak i 30 år. Om 5-10 år då kommer... men sedan är det "same same but different" i alla fall. I USA finns knappt hybridbilar. El-bilar finns knappt heller. I Asien är det likadant. I Danmark är det samma sak. Pyttelandet Norge är på grund av statliga subventioner stora på hybrid och el, man slipper då den 100% accis skatten. I Sverige skulle det inte säljas en enda alternativ bil utan subventioner. Tror inte på alternativa bilar. Allt som inte är ekonomiskt självbärande försvinner när pengarna sinar. Varför skall jag betala en högre skatt för att sponsra att miljöpartisten till granne kan skaffa en Prius till tjänstebil och betala ett löjligt lågt förmånsvärde varje månad? Vill han ha miljöbil så mycket kan han betala för det själv tycker jag.
Det är ju just därför många analytiker är så övertygade om att elbilen kommer att helt ta över inom 8 år. Alltså inte p.g.a några massiva subventioner eller politiskta påtryckningar, utan för att det är på väg över "the tipping point" rent kostnadsmässigt. (batterierna har sjunkigt i pris med ca 40% varannat år.. i samma hastighet som dubbleringen av antalet sålda elbilar.) Samt att elmotorn är en bättre motor, mycket effektivare och billigare att tillverka, samt med väldigt mycket färre rörliga delar och mycket större varvtalsområde vilket gör växellådor delvis onödiga. Sen har du en milkostnad på 1,50kr/milen med el.. Blir elen mkt dyrare att köpa kan man skaffa solpaneler och producera sitt eget drivmedel. Priset på solpaneler är också på kraftig nergång, så där kommer vi också att få se en stor förändring. (Den har redan startat i flera länder, där det ny är billigare att sätta upp solceller än att bränna olja eller kol.)

Det är alltså p.g.a just att de blir ekonomiskt oförsvarbart att köpa och köra en ICE-bil inom rätt kort tid som vi kommer få den snabba förändringen. Som du säger, ekonomin styr.

VolvoB20
Min Opel var manuellt växlad den också..den var typ 15 år gammal, den jag har nu är bara 5år. Dock har den vi har nu gått betydligt längre.
VolvoB20 skrev: Få 80-talet rullade jag landet runt i en Opel Rekord med 2,2 liters bensinfyran på ca 180 hk och webrar monterade. Eftersom jag körde en del i tjänsten och fick milersättning förde jag bok och kollade förbrukningen, På resorna till kunder runt landet gich den på 0.7 l/m.

30 år senare tycker jag bilar i samma storlek och styrka drar väldigt lite mindre.

Det kan ju i.o.f.s bero på att jag alltid åkt manuell att man inte märker någon rejäl minskning.
Det var inte dåligt det. Det är samma förbrukning som min Ascona 1.6SR (90Hk) 1983 ligger på vid långkörning i lagligt och lugnt tempo..
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Norrmannen kör en sträcka i 160km/h med teslan för att testa förbrukning, och då ligger ha på ca 3,4kwh/mil. Ger en räckvidd på runt 25-26 mil med 100kwh
Mycket hallå om Tesla, det finns ju andra elbilar än Tesla. Tesla är inte optimerad för hög hastighet, det har jag tjatat om innan. Den tappar flåset över 150 om man jämför med IC-bilar i samma prisklass/hästkraftantal.

Som ovan exemplet, går man upp från 80 till 160 så tripplas förbrukningen trots en kaross med mycket lågt luftmostånd. Du har ju exempel få folk som kört 80 mil på en laddning. De flesta ICE bilar jag kört hoppar ju inte förbrukningen upp mer än 25-50% om man ökar farten på det sättet, inte 250% som på Teslan. Min supra ökar tex 25% från 0.8 i 80 till 1.0 i 160.

Om teslan hade haft en vettigt utväxling på elmotorerna och man skippat att tokoptimera 0-100 borde man fått den snål i högre fart så den rullat dubbelt så långt på en laddning istället. Jag kan leva med att den skulle göra 0-100 på 5 sek om den rullar dubbelt så långt på en ladding istället.
Tesla går utmärkt att ligga i 200km/h på Autobahn.. Den accelererar snabbare upp till 200km/h än de flesta andra bilar, och snabbare till 100km/h mot för nästan alla produktionsbilar.
Förbrukningen på en "vanlig" bil ökar också med mer än det dubbla mellan typ 80km/h och 200km/h. Du har en 40-50% ökning bara mellan 90-120km/h på en Volvo V70 D3. (Jag gjorde många tester under de 8700 mil jag hade min D3a.) I strax under 100km/h kunde jag köra på 0,4l/milen. I 120km/h var det svårt att komma under 0,6l/mil.

Förbrukningen/energiåtgången påverkas av rullmotstånd och luftmotstånd. Den är densamma för både elbilar och ICE-bilar.
FreddanNo1 skrev: Jag har hört samma sak i 30 år. Om 5-10 år då kommer... men sedan är det "same same but different" i alla fall. I USA finns knappt hybridbilar. El-bilar finns knappt heller. I Asien är det likadant. I Danmark är det samma sak. Pyttelandet Norge är på grund av statliga subventioner stora på hybrid och el, man slipper då den 100% accis skatten. I Sverige skulle det inte säljas en enda alternativ bil utan subventioner. Tror inte på alternativa bilar. Allt som inte är ekonomiskt självbärande försvinner när pengarna sinar. Varför skall jag betala en högre skatt för att sponsra att miljöpartisten till granne kan skaffa en Prius till tjänstebil och betala ett löjligt lågt förmånsvärde varje månad? Vill han ha miljöbil så mycket kan han betala för det själv tycker jag.
Det är ju just därför många analytiker är så övertygade om att elbilen kommer att helt ta över inom 8 år. Alltså inte p.g.a några massiva subventioner eller politiskta påtryckningar, utan för att det är på väg över "the tipping point" rent kostnadsmässigt. (batterierna har sjunkigt i pris med ca 40% varannat år.. i samma hastighet som dubbleringen av antalet sålda elbilar.) Samt att elmotorn är en bättre motor, mycket effektivare och billigare att tillverka, samt med väldigt mycket färre rörliga delar och mycket större varvtalsområde vilket gör växellådor delvis onödiga. Sen har du en milkostnad på 1,50kr/milen med el.. Blir elen mkt dyrare att köpa kan man skaffa solpaneler och producera sitt eget drivmedel. Priset på solpaneler är också på kraftig nergång, så där kommer vi också att få se en stor förändring. (Den har redan startat i flera länder, där det ny är billigare att sätta upp solceller än att bränna olja eller kol.)

Det är alltså p.g.a just att de blir ekonomiskt oförsvarbart att köpa och köra en ICE-bil inom rätt kort tid som vi kommer få den snabba förändringen. Som du säger, ekonomin styr.

VolvoB20
Min Opel var manuellt växlad den också..den var typ 15 år gammal, den jag har nu är bara 5år. Dock har den vi har nu gått betydligt längre.
Vi kan köra ikapp precis när du vill. Jag tar den BMW diesel jag har kört i Tyskland innan, den drar ca litern när det börjar närma sig 200 km/h och man kommer 80 mil på en tank. Du tar värsta Teslan och så kollar vi som kommer först Hamburg->Munchen.
joel80 skrev:Det är ju just därför många analytiker är så övertygade om att elbilen kommer att helt ta över inom 8 år. Alltså inte p.g.a några massiva subventioner eller politiskta påtryckningar, utan för att det är på väg över "the tipping point" rent kostnadsmässigt. (batterierna har sjunkigt i pris med ca 40% varannat år.. i samma hastighet som dubbleringen av antalet sålda elbilar.) Samt att elmotorn är en bättre motor, mycket effektivare och billigare att tillverka, samt med väldigt mycket färre rörliga delar och mycket större varvtalsområde vilket gör växellådor delvis onödiga. Sen har du en milkostnad på 1,50kr/milen med el.. Blir elen mkt dyrare att köpa kan man skaffa solpaneler och producera sitt eget drivmedel. Priset på solpaneler är också på kraftig nergång, så där kommer vi också att få se en stor förändring. (Den har redan startat i flera länder, där det ny är billigare att sätta upp solceller än att bränna olja eller kol.)
Jag känner bara till en "analytiker" (Tony Seba) som är övertygad om att batteribilen kommer att ta över helt inom åtta år. Övriga verkar på goda grunder komma med klart mindre drastiska prognoser. Det du och Seba har gemensamt är att era tankegångar vilar på tre gigantiska förbiseenden som har en fullkompligt förödande disruptiv inverkan på er analys.

För det första förbiser ni att driftskostnaden för en batteribil kontra ICE-bil inte kommer att förbli som nu när batteribilen väl börjar bli ekonomiskt bärkraftig utan subventioner. Som jag påpekat tidigare får vi räkna med kilometerskatt på batteribilar i framtiden så att även de bilarna, i motsats till nu, bär sina egna kostnader.

För det andra förbiser ni att det inte går särskilt bra att producera solel i Sverige på vintern samtidigt som elbehovet då är bortemot tre gånger större än på sommaren. För att hantera säsongsvariationerna kommer vi att behöva producera kemiska bränslen som kan sättas in vintertid och som även med fördel kan användas som fordonsbränsle, t.ex. vätgas (för bränslecellsbilar) och icke-fossil diesel/bensin (för ICE-bilar).

Slutligen förbiser ni också att det kommer att ta tid att ställa om produktionen från ICE-bilar till batteribilar. Även den sexdubbling av batteriproduktionen som är planerad fram till 2020 blir bara en droppe i havet satt i relation till den årliga bilproduktionen/bilförsäljningen i världen.
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:

VolvoB20
El-bilen kom för cirka 100 år sedan Detroit Electric, Farmor Ankas bil. Sedan 80-talet har jag läst om att Nu kommer el-bilen att dominera om några år... Än är det en nischbil och kommer att förbli det i 30 år till. När den måste subventioneras och det dessutom kommer in mindre bensinskatt kommer de att tryckad tillbaka.
av rid54
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev: Få 80-talet rullade jag landet runt i en Opel Rekord med 2,2 liters bensinfyran på ca 180 hk och webrar monterade. Eftersom jag körde en del i tjänsten och fick milersättning förde jag bok och kollade förbrukningen, På resorna till kunder runt landet gich den på 0.7 l/m.

Det var inte dåligt det. Det är samma förbrukning som min Ascona 1.6SR (90Hk) 1983 ligger på vid långkörning i lagligt och lugnt tempo..
:) Ungefär som en Amazon -65 jag hade några år. På resa i England, med påtvingad lugn och planerad körning (vänstertrafik...) tog den runt 0,7 L/mil.
FreddanNo1 skrev: El-bilen kom för cirka 100 år sedan Detroit Electric, Farmor Ankas bil. Sedan 80-talet har jag läst om att Nu kommer el-bilen att dominera om några år... Än är det en nischbil och kommer att förbli det i 30 år till. När den måste subventioneras och det dessutom kommer in mindre bensinskatt kommer de att tryckad tillbaka.
Läste du inte mitt svar eller förstod du det inte? Du skriver samma sak en gång till utan att reagera på eller kommentera det jag skrev.
Det är inte längre en nischbil. Tekniken har kommit ikapp elbilen.. Det är inte längre en svag, seg trött bil. Elbilen tar över p.g.a att den är bättre och är på väg att bli billigare.
joel80 skrev:
FreddanNo1 skrev: El-bilen kom för cirka 100 år sedan Detroit Electric, Farmor Ankas bil. Sedan 80-talet har jag läst om att Nu kommer el-bilen att dominera om några år... Än är det en nischbil och kommer att förbli det i 30 år till. När den måste subventioneras och det dessutom kommer in mindre bensinskatt kommer de att tryckad tillbaka.

Läste du inte mitt svar eller förstod du det inte? Du skriver samma sak en gång till utan att reagera på eller kommentera det jag skrev.
Det är inte längre en nischbil. Tekniken har kommit ikapp elbilen.. Det är inte längre en svag, seg trött bil. Elbilen tar över p.g.a att den är bättre och är på väg att bli billigare.
2016 stod el-bilen för 0,2% av all nybilsförsäljning i hela världen, hybridbilen stod för 0,8% inte ens nischmarknad. Det är frågan om fragment av marknaden.
Toyota Prius kom år 2000. På 17 år har de och några till bilmärken el-bilar misslyckats med försäljningen förutom till några länder med skattesubventioner och en handfull miljonärer.
Om du gillar el eller hybridbilar, varför inte köpa en själv? Eller låna på huset för att för 500.000 kr köpa en V60 hybrid är inte prioriterat?
Ja du..

Jag kör en V60 D5 TE, och har testkört många av elbilarna som kommit senaste åren. Nästa bil jag köper blir helt klart en ren elbii. Ingen hybrid...
Du vet att Toyota Prius inte är en elbil va? Toyotas hybrider är ingen liten "nich" heller! Dom har över 9 miljoner sålda hybridbilar.

Än så länge står inte elbilen för stor del av bilparken, men det ökar snabbt.
"World market share of 2016: 0,86 %. By the end of December the number of Plug-ins on the road passed the 2 million mark, 61 % of them are pure EVs and 39 % plug-in hybrids."
Du har nått år gammla siffror, rena elbilar gick upp till ca 0.35% förra året globalt.
Med samma ökning har du över 50% år 2025... Och det kommer troligen gå snabbare eftersom priserna nu börjar bli vettiga. Det finns elbilar nu som går 30-35 riktiga mil för under 400 000kr.

Här i Sverige ligger vi på ca 5% när vi räknar pluginhybrider också, och ca 2% med bara rena elbilar.

Försäljningen av rena elbilar dubbleras nästan från år till år, och rätt snart kommer även du inse att det kommer på bred front. Volvo sålde förresten sitt innehav i den tyska motortillverkaren Deutz häromdagen. Överger det sjunkande skeppet i tid..?
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... rkare.html

De snabbt sjunkande batterikostnaderna är det främsta som nu gör att elbilen troligen tar över rätt snabbt. Utveklingen på kostnader (och även vikt/densitet) förändras snabbt!
Så här såg det ut fram till 2016, och om du kollar artiklarna nedan så är man nu nere på under $200 per kwh. Chevrolet köper batterier från LG-Chem till $145 per kwh till Chevrolet Bolt/Opel Ampera E! Tesla tror sig komma under $100 under närmsta åren då deras batterifabrik är uppe i full kapacitiet.
Bild
http://insideevs.com/lg-chem-ticked-gm- ... ing-video/
http://www.greencarreports.com/news/110 ... soon-after

Du behöver nog förnya dina kunskaper lite, fölr det har hänt enormt mycket de senaste åren.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 61

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]