Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Snacksalig skrev:Inga 85 grader... men prova lite car sauna!

Klart är att VARMT blir det, ja jag skulle aldrig ens tänka tanken på att lämna min hund i bilen på en solgassande parkering, inte ens med öppna fönster osv. utan hon får stanna hemma då.
Ja jag hade tänkt mäta hur varmt det kan bli i mitten av bilen, men det får vänta nu eftersom värmen försvann och kylan drog in, men jag ska mäta utan hund så snart det blir riktigt varmt igen.

ps. Det beror antagligen på "växthuseffekten att det är så kallt nu" fast miljöpellarna hade ju lovat att det skulle bli varmare??? ds.

Ja där föll miljötalibanernas argument lite.

Själv tycker jag att det är exakt likadana temperaturskilnaden nu som då så antagligen har jag fel eller "Dom :twisted: "
vetten skrev:...
ps. Det beror antagligen på "växthuseffekten att det är så kallt nu" fast miljöpellarna hade ju lovat att det skulle bli varmare??? ds.

Själv tycker jag att det är exakt likadana temperaturskilnaden nu som då så antagligen har jag fel eller "Dom :twisted: "
Tror att "dom" grundar teorin på det globala vädret/medeltemperaturen, alltså att "dom" inte bara tittar på väderväxlingar i Sverige för att bedöma den globala uppvärmningen...
vetten skrev:

Skilj på väder och klimat. Det är nämligen inte samma sak.
av *pettson*
Det mest spännande vore väl om dom två olika lagen av forskare kunde bli överens.
Ett säger: Vi är på väg mot en ny tropisk period, om än något snabbare än tänkt tack vare våra egna insatser.
En sån period som hänt med jämna mellanrum i jordens historia.
En säger: Det här är bara människans fel vi måste ta bort alla utsläpp.

Men struntsamma just nu. Det är ett helt annat ämne. Och blir isåfall en helt ny tråd. :-)-)
*pettson* skrev: Men struntsamma just nu. Det är ett helt annat ämne. Och blir isåfall en helt ny tråd. :-)-)
Men lik förbannat var du tvungen att nämna det. Snacka om att kasta sten i glashus och sedan springa därifrån och samtidigt säga "vi får inte kasta sten i glashus". Ganska oärlig taktik faktiskt. :-(O)

Har du sagt A får du säga B. Jag vill se en källhänvisning till någon klimatforskare som säger "Det här är bara människans fel vi måste ta bort alla utsläpp."
Vi är på väg mot en ny "tropisk" tid. Oenigheten bland klimatforskande auktoriteter är hur mycket för snabbt det går, och hur stor den av uppvärmningen som människan står för. Jag har inte hört en enda trovärdig vetenskapsman påstå att det bara är människan. Men det verkar klart att vi måste göra mycket, och väldigt snart, om det inte ska gå åt helvete.
Jag har själv inga barn, så jag struntar i om det går åt helvete och *pettson*s barnbarn får växa upp i en Mad Max-liknande öken. Bara så länge jag får leva ett bekvämt liv. Med tanke på alla idioter jag stöter på i samhället är jag inte övertygad att mänskligheten är värd att räddas, så jag tänker inte slösa energi i onödan på att försöka.
Hmm, nu tog väl inte *pettson* ställning, utan gjorde en lite snygg diplomatisk avslutning med att enkelt sammanfatta de båda huvudteorierna, i ett försök att få bort OT från tråden.
av *pettson*
Som sagt det får bli en annan tråd.

Sen det om mina barnbarn. Det blir fruktansvärt svårt som det är just nu.
Vi har väl försökt få barn i sådär minst 10år.. men än finns inga satta till världen då min flickvän har en sjukdom som gör henne infertil.
Dock börjar den vända så sakteliga så vem vet hur framtiden ser ut.
Men som det är just nu blir öknen utan *pettsons* barnbarn..

I övrigt träffar även jag på människor dagligen som jag är säker på att evolutionsstegen helt enkelt kommer att skippa i framtiden.
Kanske är jag en av dom eftersom där inte finns några barn, vem vet.
Men det är naturens problem.
Inte mitt.
För att återgå till topic så kan jag nämna att när Volvo kör prestandaprover av klimatanläggningen (ACn) så startar proven vid en genomsnittlig kupetemperatur på över 60 graderC.

Denna temperatur uppnås vid 43 graders omgivningstemp samt starkast möjligaste sol (1200W/m2, motsvarar sollasten vid ekvatorn när den står i zenit) efter en dryg timma stående i sol.

Så 70-80 grader är inga större problem att få till.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]