Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Det där var ju ingen kalkyl, det var ju bara en gissning!

Vill veta hur mycket du räknar med att vägarna du åker på kostar, hur mycket sjukvården faktiskt kostar, hur mycket skolgången faktiskt kostar osv osv osv.. Finns ju rätt mycket mer som du nyttjar än skola och sjukvård.

Sen svarade du inte på vad det är du förhindras göra i livet på grund av skatterna?

Eftersom du är arbetsgivare så antar att jag att du räknar bort tex arbetsgivaravgiften på din anställda när du säger att ditt skattetryck skulle minska si och så mycket, eller pratar du enbart om din egen lön?
Jag tycker att arbetsgivaravgiften är inte mitt skattetryck det är dom anställdas. Jag tycker dom anställda skulle ha haft friheten att själva välja hur deras surt förävärde slantar ska användas och vilket socialt skyddsnät dom vill betala för.

Gemene anställd i Sverige tror att dom har en bruttolön på 25 000 säg men det dom flesta inte vet att det på denna bruttolön tillkommer arbetsgivare gifter på ca 30 % ca 7500 kronor till vilket ger arbetsgivare en lönekostnad på 32500 helt plötsligt för 1 anställd.

På 5 anställda jag har så blir mina arbetsgivarutgifter ca 37500 ta bort det från en normal skattedeklaration som för mig ligger runt 300 k så blir det ändå ytterligare 260 k i skatter och avgifter till staten.!!!

Jag ska inte klaga idag heller om vi säger så men jag tycker mig långt ifrån få valuta för mina skattepengar tyvärr. Skolor läggs ner,sjukhus stängs, akutmottagnigar flyttas in i storstäderna, postkonot existerar knappt,våra äldre lider o.s.v

Då känns det som att jag kan skapa en tryggare tillvaro om jag får ta hand om mina skattepengar själv och planera min egen välfärd.
Tror att du hamnat i en negativ spiral i ditt tänkande, för det låter på dig som att varje skattekrona går rakt ner i en persons fickor, en person som i dina ögon kallas staten, och att dessa pengar fastnar i ett svart hål men så är det ju inte..
Sen kan jag hålla med om att jag tycker att saker sköts ineffektivt inom flera statligt finansierade sektorer, men i det stora hela, och i en jämförelse med andra länder så ligger Sverige otroligt långt fram, och det är väl kvitto på att vårat system faktiskt i det stora hela fungerar riktigt riktigt bra!
Mojje... jag är ledsen om jag förstör din illusion nu, men bilskatt och bränsleskatt är inte vigt för vägunderhåll. All skatt, bilskatt, moms, inkomstskatt och så vidare, läggs i en enda stor hög och sedan fördelas dessa skattepengar ut där de anses behövas bäst. Det innebär bland annat att privatbilisterna kanske inte får tillbaka lika mycket som de betalar. I andra änden så får kanske sjukvården och skolan mer pengar.
Vet inte om du har haft folk omkring dig som kan vittna om den kyla man blir utsatt för om man skulle råka skada sig eller bli långtidssjukskriven, eller bekanta som varit långtidsarbetslösa och står helt utanför samhället?

Dessa saker kan drabba oss alla. Jag vill inte riskera att hamna i den situation att om jag blir sjuk eller långtidsarbetslös måste gå från hus och hem efter ett år då välfärdssystemet vänder ryggen till.

Ska det vara på det viset måste ju skatterna sänkas drastiskt. Vi har idag ett skattetryck på ca 85% i Sverige och för dessa pengar borde man få fungerande sjukvård, en stabil à-kassa som alla har råd att vara med. En à-kassa och sjuk penning som faktist ger 80% av en normal lön är idag och inte 50-60% som det är idag..

Ska en människa som jobbat hela sitt liv och betalat skatt vara tvungen att gå både från hem och bil när denna går i pension för att staten spelat bort och lurat till sig pengar ur pensionsfonderna och använt dom till annat?

Visst jag må vara negativ men jag har sett dessa saker hända människor i min närhet och det inger inget förtroende för våra folkvalda och inte heller till dagens välfärdsystem.
llesrof skrev:Mojje... jag är ledsen om jag förstör din illusion nu, men bilskatt och bränsleskatt är inte vigt för vägunderhåll. All skatt, bilskatt, moms, inkomstskatt och så vidare, läggs i en enda stor hög och sedan fördelas dessa skattepengar ut där de anses behövas bäst. Det innebär bland annat att privatbilisterna kanske inte får tillbaka lika mycket som de betalar. I andra änden så får kanske sjukvården och skolan mer pengar.
Det är jag helt införstodd med. Hade vägskatten och bränsles arten använts till våra vägar hade dom alla varit minst 4 filiga och helt fria från potthål och andra skador.

Men eftersom pengarna verkar försvinna i ett stort hål på väg till Sthlm så finns det knappt pengar till trafiklysen idag:(
Sjukvården därimot finansieras med något som heter landstingsskatt och även här görs det stora vinster då det sparas så in i norden att våra äldre får välja ett helt ägg varannan frukost eller ett halvt varje morgon:(
Skattetrycket i Sverige 2011 var 45%, alltså ungefär hälften av vad du säger..

Att någon råkar illa ut är djupt tragiskt! Och vad det beror på vill jag inte säga här för då blir jag kallad vänsteraktivist.
Men min uppfattning är att ALLA som behöver ska få hjälpen dom behöver om dom är sjuka eller så..
Jaha då har denna tråd delvis spårat ur och blivit en politisk diskussion vilket jag knappast tror att trådskaparen var ute efter.

Ni som vill diskutera era politiska åsikter starta en ny egen tråd om detta på "Klotterplanket" och sluta sabba trådar som egentligen handlar om andra saker. :-(O)

Tycker att moderatorn kan låsa denna tråd om den ska fortsätta på det här viset och det även om det inte var jag som startade tråden.
Både ja och nej, givetvis tappade den delvis tråden, men i det som fick den att spåra ur var ju reaktionen på första inlägget att folk borde få bestämma själv om bilen säkerhetssystem ska fungera eller inte..

Min åsikt där är: Nej, det ska inte Svensson få bestämma själv av lathet eller snålhet.. Har man inte råd att hålla en bil i trafiksäkert skick, ja då kanske man inte ska ha någon bil alls!
Variosboy skrev:Skattetrycket i Sverige 2011 var 45%, alltså ungefär hälften av vad du säger..

Att någon råkar illa ut är djupt tragiskt! Och vad det beror på vill jag inte säga här för då blir jag kallad vänsteraktivist.
Men min uppfattning är att ALLA som behöver ska få hjälpen dom behöver om dom är sjuka eller så..
Har du här räknat med arbetsgivaravgiften,moms på allt du köper o.s.v? Tror inte det jag vidhåller att Sverige har ett skattetryck på ca 85% sitter just nu på en iPad och har svårt att länka till källa men kommer göra det när jag kommit hem ikväll :-)-)
Variosboy skrev:Både ja och nej, givetvis tappade den delvis tråden, men i det som fick den att spåra ur var ju reaktionen på första inlägget att folk borde få bestämma själv om bilen säkerhetssystem ska fungera eller inte..

Min åsikt där är: Nej, det ska inte Svensson få bestämma själv av lathet eller snålhet.. Har man inte råd att hålla en bil i trafiksäkert skick, ja då kanske man inte ska ha någon bil alls!
Vad menar du med trafiksäkert?

jag tycker det ska vara upp till var och en hur säker bil man vill framföra. Vad blir annars nästa steg Max antal hk i bilarna,alla bilar måste ha en viss drift då denna anses säkrare o.s.v?

Vad jag inte förstår är att en del verkar ge bort sin egen integritet och bästämmelse rätt så enkelt. Ska vi straffa ut alla dom som kanske inte har råd med oväntade avgifter på 10-15 k i service avgifter på tex airbags? Ska inte dessa männioskor få ha tillgång till bil och arbeten som inte ligger bakom husknuten? För många är bilen en förutsättning för att överhuvudtaget kunna försörjs sig. Vart ska vi hänvisa dessa individer?

Edit: menar förstås inte att bilprovningen ska avskaffas och att folk lagligt ska åka runt i rent trafikfarliga bilar som kan orsaka olyckor för andra. Men jag ska själv kunna välja hur säker bil jag vill åks runt i sålänge den är trafikduglig enligt oberoende instans.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?