Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arese
Desto viktigare att köra med ordentliga motorer så länge det är möjligt!

Efter ett NYC-besök förra helgen så känner jag mig svårt sugen på en V8:a. En Crown Victoria Police Interceptor eller en Tahoe. Kanske en Vette. Som sagt var, det gäller att passa på medans man kan/får :D

Mvh
Arese
Amli skrev:
supersonic skrev:Ja, både nya E-klass och nya 5-serien är i en annan division än den bästa Volvo.
Jag håller med. Jag tror inte att nya A6 kommer göra helt bort sig heller.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Bilarna växer på bredden hela tiden... inte bra. Parkeringsplatserna blir inte bredare i samma takt.
En sak som denna tråd gör väldigt tydligt är den allmänna inställningen mot Volvo i Sverige nu för tiden. Man kan säga följande i korthet.

Volvo är skit, och så är det bara.
BMW är fantastiskt, och så är det bara.

Sedan finns det olika ändlägen där emellan där alla andra märken befinner sig.

Och detta då på ett forum där det rimligen borde vara en majoritet som har ett positivt öga till Volvo. ?:-/ förbryllande. Det är klart inget fel med det. Tanken med detta är ju att alla skall kunna få dela med sig av sina åsikter. Man undrar vilka mer än jag det är som köper alla dessa Volvo's som trots allt rullar runt i landet. Och om detta vore ett forum med ett annat fabrikat hade jag inte lyft på ögonbrynet ens.

Är jag fundersam över fenomenet. Hänger en del på olika produktforum då jag är intresserad av mycket saker. Men detta fenomen tycks jag inte känna igen från någon annan stans.
av Lövet
Kanske är det så att många inte är så entusiastiska över sitt Volvoköp då de egentligen ville ha en annan bil men det gick inte pga ekonomi, tjänstebilsvillkor och liknande? Volvo har många stora fördelar men särskilt känsloframkallande är de inte.

Diskuterar man enskilda aspekter av ett bilköp så är det extremt sällan som Volvo är bäst på just det. Däremot så håller de en jämn och hög nivå vad gäller utrymmen, säkerhet, ekonomi.

Jag körde tills ganska nyligen en S40 T5 AWD vilket då skulle vara Volvos toppbil i mellanklassegmentet. En bil som var "bra" på nästan allt som ska få en att bli entusiastisk över en bil. Relativ hög effekt, snabb styrning (med Volvomått). Ändå var bilen lika spännande som ett paket mellanmjölk.
av Steff 99
MagnusVäxjö skrev:En sak som denna tråd gör väldigt tydligt är den allmänna inställningen mot Volvo i Sverige nu för tiden. Man kan säga följande i korthet.

Volvo är skit, och så är det bara.
BMW är fantastiskt, och så är det bara.

Sedan finns det olika ändlägen där emellan där alla andra märken befinner sig.

Och detta då på ett forum där det rimligen borde vara en majoritet som har ett positivt öga till Volvo. ?:-/ förbryllande. Det är klart inget fel med det. Tanken med detta är ju att alla skall kunna få dela med sig av sina åsikter. Man undrar vilka mer än jag det är som köper alla dessa Volvo's som trots allt rullar runt i landet. Och om detta vore ett forum med ett annat fabrikat hade jag inte lyft på ögonbrynet ens.

Är jag fundersam över fenomenet. Hänger en del på olika produktforum då jag är intresserad av mycket saker. Men detta fenomen tycks jag inte känna igen från någon annan stans.
Jag tycker det är ett sundhetstecken att man här på ett Volvoforum kan diskutera olika märkens för och nackdelar jämfört med Volvo
Oftast är de olika märkesforumen bemannade av personer som är lika enögda och fanatiska som fotbollshulganer, men de är inte så framträdande här på "jag rullar.se".

Om jag äger eller åker Volvo så kan jag väl ändå tycka att det finns andra märken som är bättre på olika saker eller sämre också för den delen.
av Lövet
Tycker också det är väldigt trevligt att det är högt i tak. De flesta åker inte heller Volvo hela livet utan alternerar mellan märken då de sett fördelar hos andra de vill åt.

Det blir extremt enfaldigt om forumet ska sitta och bortse från svagheter och endast sitta och hålla med varandra.
Visst är det bra att det nyanseras. Och att man inte snöar in sig totalt på Volvo. Det som fick mig att bli fundersam över detta var när man helt rakt av jämför bilmärken med Volvo som enligt mig inte ens spelar på samma bollplan.

När man dessutom som jag precis köpt Volvo efter ett långt och noggrant avvägande som nu efter köpet fortfarande känns rätt så blir man extra förvirrad :roll:
MagnusVäxjö skrev:Visst är det bra att det nyanseras. Och att man inte snöar in sig totalt på Volvo. Det som fick mig att bli fundersam över detta var när man helt rakt av jämför bilmärken med Volvo som enligt mig inte ens spelar på samma bollplan.

När man dessutom som jag precis köpt Volvo efter ett långt och noggrant avvägande som nu efter köpet fortfarande känns rätt så blir man extra förvirrad :roll:
Mycket klocka och välformulerade inlägg nu, uppskattas! Varför blir du förvirrad Magnus? Om du är nöjd med ditt Volvoköp så är jag den förste att gratulera dig! Sverige behöver en stark bilindustri och självklart vore det kul om Volvo och Saab lyckas men vissa här på forumet verkar inte tåla att, som jag ofta är, är brutalt ärliga. Det måste vara högt i tak!

Jag kör en inte så billig XC60 av 2010 årsmodell och samtidigt en BMW E61 av senare snitt och BMW'n är en alltigenom bättre byggd bil.
av mojja
Jag kan verkligen inte förstå prisättningen volvo har en skapligt bra utrustad v70 II D3 kostar 353 pistoler.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... m?ca=8&w=3

En skapligt välutrustad mb e 220 cdi kostar 384 pistoler
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B ... m?ca=8&w=3

Båda bilarna är fabriksnya. Även om man är patriot och vill att detta land ska en massa arbetstillfällen i torslanda så väljer man ju mb alla dagar i veckan framför volvon.¨

Som jag redan sagt en gång tidigare volvo har börjat i fel ände när dom vill konkurrera med premium bilar så som mb,audi och bmw. Först kommer kvaliten och när detta mål är uppnått kan man börja med priset inte tvärtom.

Lutar åt att det kommer bli en mb nu för min del. Trots min ringa ålder på 28 år. Trodde faktist det skulle dröja ytterliggare 20 år innan mb var aktuellt för min del. Men med dessa priser på volvo bilarna är det inte längre försvarsbart att köpa detta inhemska märke tyvärr.

Vänligen Mojja
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Vägmätare saknas

Känner mig rätt dum i huvet nu men hitta[…]

Fönsterlister

Om du går in på volvopartswebstore.com[…]