Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Nu får du ge dig. :roll: Nu snackas det om dieselbilar i den här tråden och då kan du ju inte släpa in volvos gasbil i diskussionen för det var inte det tråden handlade om...
Har du så svårt för att SAAB har lyckats lite bättre än volvo?

Nja, jag håller inte med
det snackas om MILJÖ bilar, med inriktnng på att bilen ska ha många hästar & lågt CO2 utsläpp. bränslet har inte omnämts.
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:Intressant inslag i Volvos gasbilsflotta som aldrig blev verklighet: http://www.kvd.se/index.php?page=/objek ... 25hk).html

Volvo bygger faktiskt inte en enda gasbil. men AFV har ett mycket nära samarbete, dom ligger på volvos område & alla garantier hanteras via vanliga systemet genom vaovohandeln.

Bilen i länken är ombyggd av ett annat företag & är byggs på en motor som volvo inte godtjänt att bygga CNG på, då den inte klarar påfrestnignarna.
av Lövet
viktore skrev: När det gäller V50 DRIVe så kan du väl förklara hur du menar? Jag antar att du uppmärksammat att V50 DRIVe numera släpper ut 99g/km.
SAAB 9-3 ttid i all ära, men i SC utförande så är den inte miljöklassad, ens med 130hk.
BMW 318d Touring 120g co2/km = 30% högre effekt. 21% högre förbrukning. Volvo fail.

Bara lågt Co2 är inget självändamål, det måste kombineras med effektivitet också. Annars har säkert mopeder lägre Co2 men det blir liksom inte rätt för det.
av viktore
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev: När det gäller V50 DRIVe så kan du väl förklara hur du menar? Jag antar att du uppmärksammat att V50 DRIVe numera släpper ut 99g/km.
SAAB 9-3 ttid i all ära, men i SC utförande så är den inte miljöklassad, ens med 130hk.
BMW 318d Touring 120g co2/km = 30% högre effekt. 21% högre förbrukning. Volvo fail.

Bara lågt Co2 är inget självändamål, det måste kombineras med effektivitet också. Annars har säkert mopeder lägre Co2 men det blir liksom inte rätt för det.

BMWn starkare, till priset av 7cl/mil - en inte helt obetydlig skillnad för många i dessa tider av miljöpanik. Jag vågar påstå att kreti & pleti inte vanligtvis sitter och jämför bränsleförbrukning/effektförhållande när man kollar bil.
Då har BMWn 34hk mer men drar som sagt också 7cl mer. Och för många väger effekt absolut mindre än bränsleförbrukning vid val av bil, såvida det inte börjar skilja 70-80hk.

V50 DRIVe må vara en fail ur en effektkåt köpares perspektiv. Lyckligtvis för Volvo så tillhör inte majoriteten av bilköparna den kategorin. :-)-)

Jämförandet med mopeder kan jag inte bemöta, men tack för ett gott skratt!
Användarvisningsbild
av Brainy
En fullsatt airbus med 340 passagerare drar 0.2-0.3l per mil och passagerare beroende på förhållanden. Så där pratar vi moped :roll:

Jag skulle inte valt en DRIVe om jag ville ha en miljöbil, och jag vet många som valt annat. Hoppas att volvo kan komma med i matchen igen.

Har heller aldrig kört en DRIVe som varit i närheten av att klara den förbrukning som utlovas.

/Anders
av Lövet
viktore skrev:
andreas_lofgren skrev:

BMWn starkare, till priset av 7cl/mil - en inte helt obetydlig skillnad för många i dessa tider av miljöpanik. Jag vågar påstå att kreti & pleti inte vanligtvis sitter och jämför bränsleförbrukning/effektförhållande när man kollar bil.
Då har BMWn 34hk mer men drar som sagt också 7cl mer. Och för många väger effekt absolut mindre än bränsleförbrukning vid val av bil, såvida det inte börjar skilja 70-80hk.

V50 DRIVe må vara en fail ur en effektkåt köpares perspektiv. Lyckligtvis för Volvo så tillhör inte majoriteten av bilköparna den kategorin. :-)-)

Jämförandet med mopeder kan jag inte bemöta, men tack för ett gott skratt!
BMW 320 EDE. 163 hk 0,41 lit/mil 109g co/2, dvs 49% mer och 10% mer co2/km finns också. Dock inte som kombi men det är främst för att resten av Europa struntar i om en bil finns som kombi eller inte. Förbrukningsskillnaden brukar vara 1-2 cl mer per mil på en kombi.

Inte ens i absolut "miniförbrukning" är DRIVe längre. Och att 7cl skulle vara så viktigt håller jag inte med om alls. För de flesta köpare handlar om att bilen ska passera miljöbilsgränsen, that's it. Kan man då få 50% mer effekt och ändå klara den gränsen vill jag fortsatt hävda att DRIVe numera är omodern.
av Lövet
Ska bli intressant att se vad Volvo kan göra med S60/V60 på DRIVe fronten. Hoppas innerligt att det kommer något mera relevant än D2 motorn. Att få ner D3 till 120g vore ju drömmen. Slipper man åka knatterdiesel. V70DRIVe låg ju på 129 g/km när man började, V60 DRIVe ligger nu på 144g.
av Amli
Ja, om dom kunde få ner D3 under 120g så är dom i allra högsta grad med i matchen. Men det skulle förvåna mig om det skedde under det närmaste året. Det är trots allt ett ganska stort steg från 144g till 120g.
av Lövet
Nån som har koll på hur mycket CO2 som Saab 9-3 TTiD (180hk) drog innan man började fila på den? Den är ju nere under 120g/km nu.

Allt går. Man får naturligtvis ta till trix som start&stopp men varför inte? Alla andra gör ju det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]