Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nejdå, tänker på andra som mer eller mindre beter sig som Kristna på korståg! Men de finns i båda lägren så jag tillskriver inte denna mentalitet enbart hos de som valt Etanol som sin "tro".

Det blir intressant å se nästa gång man byter bil hur det ser ut på marknaden då!
av MattiasD
Variosboy skrev:Nejdå, tänker på andra som mer eller mindre beter sig som Kristna på korståg! Men de finns i båda lägren så jag tillskriver inte denna mentalitet enbart hos de som valt Etanol som sin "tro".

Det blir intressant å se nästa gång man byter bil hur det ser ut på marknaden då!
Syftar du på mig är min "tro" förnyelsebara bränslen och att vi ska minska beroendet av fossilbränslena. Etanol är bra liksom biogas. Det är bränslen som finns på våra mackar och jag ser ingen anledning att inte välja dom. Olyckan utanför USAs kust gör mig bara mer övertygad att vi måste minska användadet av olja och ett sätt är att sluta köra bil på detta bränsle.

Nästa gång du byter bil får vi hoppas att det utan tvivel är billigare att köra på förnyelsebart, så slipper svensson göra bristfälliga kalkyler för hur många kr per mil det ska sparas på 400kkr bilen.
av MattiasD
isak skrev:kan spåra ett uns- avundsjuka MattiasD!

kostar ju på att åka dubbelt så ofta + besväret för att tanka, förresten du kanske gör som många andra kör på bf 95? då minskar du onödiga resor till mackarna.
isak
Du förstod tydligen inte att jag ironiserade över bilmedias förenklade bild om förbrukning och använde den som en förklaring till den sk mackdöden.

Som sagt, jag har nu kört 2500 mil med min 2.5FT, enbart på E85.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Variosboy skrev:Nejdå, tänker på andra som mer eller mindre beter sig som Kristna på korståg! Men de finns i båda lägren så jag tillskriver inte denna mentalitet enbart hos de som valt Etanol som sin "tro".

Syftar du på mig är min "tro" förnyelsebara bränslen och att vi ska minska beroendet av fossilbränslena. Etanol är bra liksom biogas. Det är bränslen som finns på våra mackar och jag ser ingen anledning att inte välja dom. Olyckan utanför USAs kust gör mig bara mer övertygad att vi måste minska användadet av olja och ett sätt är att sluta köra bil på detta bränsle.

Nästa gång du byter bil får vi hoppas att det utan tvivel är billigare att köra på förnyelsebart, så slipper svensson göra bristfälliga kalkyler för hur många kr per mil det ska sparas på 400kkr bilen.
Nej syftar inte på någons tro om förnyelsebara bränslen, snarare tron om vilket bränsle som är bra långsiktigt. Och jag är inte helt övertygad om att Etanol är framtidens melodi, kanske blir jag överbevisad och lika övertygad som dig en dag, det vet man inte. Skulle så ske kommer jag ta det i beaktande vid nästa bilbyte.
Min kalkyl som jag gjorde för 2,5 år sedan har inte gått snett ännu, tvärtom. Dessutom så är inte ekonomi det främsta alternativet till att jag valde dieseln, även om det har visat sig vara en god affär hittils. Att bilen var kapabel att dra en del stod högt på listan, och som jag också skrev i en annan tråd så fanns inga (vettiga) förnyelsebara alternativ när vi beställde bilen för 2,5 år sedan, endast 2,0F vilken aldrig har varit eller kommer att bli ett alternativ för oss.
av MattiasD
Variosboy skrev: Nej syftar inte på någons tro om förnyelsebara bränslen, snarare tron om vilket bränsle som är bra långsiktigt. Och jag är inte helt övertygad om att Etanol är framtidens melodi, kanske blir jag överbevisad och lika övertygad som dig en dag, det vet man inte. Skulle så ske kommer jag ta det i beaktande vid nästa bilbyte.
Min kalkyl som jag gjorde för 2,5 år sedan har inte gått snett ännu, tvärtom. Dessutom så är inte ekonomi det främsta alternativet till att jag valde dieseln, även om det har visat sig vara en god affär hittils. Att bilen var kapabel att dra en del stod högt på listan, och som jag också skrev i en annan tråd så fanns inga (vettiga) förnyelsebara alternativ när vi beställde bilen för 2,5 år sedan, endast 2,0F vilken aldrig har varit eller kommer att bli ett alternativ för oss.
Vad framtidens bränsle är vet nog inget. Men idag finns etanol och biogas och jag anser man ska välja dessa. Att välja diesel i väntad på den slutgiltiga lösningen håller inte. Etanol och biogas idag, och i framtiden har vi förhppningsvis något bättre. Samtidigt finns det mycket som kan förfinas när det gäller etanol och biogas. Processerna kan förfinas så man får ut mer bränsle ut råvaran och motorer optimerade för bränslet.

Jag förstår om din kalkyl blev bättre då vi gått igenom en lågkunjunktur. Dieselbränslet är mer konjunkturkänsligt pga att tunga trasporter är beroende av bränslet. Men priset stiger nu när vi går in i högkunjunktur med ökade tunga transporer.
av bilgalen
MattiasD skrev:Vad framtidens bränsle är vet nog inget. Men idag finns etanol och biogas och jag anser man ska välja dessa. Att välja diesel i väntad på den slutgiltiga lösningen håller inte. Etanol och biogas idag, och i framtiden har vi förhppningsvis något bättre.
Nu är det inte så många sunt tänkande privatpersoner som finansierar sin bil PRIVAT som tänker på det sättet. Det måste finnas lite klara besked och långsiktighet för att vi vanliga svensson ska hoppa på tåget. Det MattiasD måste du också förstå!

Det tycker jag generellt är problemet med all miljöpolitik. Det är liksom alltid en utopi. Wetterstrand sitter liksom på rosa moln och spelar harpa och talar om svindyra höghastighetståg i lilla lilla Sverige. När vi alla andra vet att det aldrig kommer bli verklighet. Men jag håller egentligen med henne, om man nu bara kunde bortse från verkligeheten för en liten stund :)
av MattiasD
bilgalen skrev:Nu är det inte så många sunt tänkande privatpersoner som finansierar sin bil PRIVAT som tänker på det sättet. Det måste finnas lite klara besked och långsiktighet för att vi vanliga svensson ska hoppa på tåget. Det MattiasD måste du också förstå!

Det tycker jag generellt är problemet med all miljöpolitik. Det är liksom alltid en utopi. Wetterstrand sitter liksom på rosa moln och spelar harpa och talar om svindyra höghastighetståg i lilla lilla Sverige. När vi alla andra vet att det aldrig kommer bli verklighet. Men jag håller egentligen med henne, om man nu bara kunde bortse från verkligeheten för en liten stund :)
Jag håller med om att det måste finnas en tydlig linje. Samtidigt borde svensson kunna tänka själv och förstå att vi inte kan fortsätta använda fossila bränslen. Både miljö och hälsoeffekter från avgaser, men också hanteringen av olja. Nu senast oljekatatrofen utanför USAs kust. Jag tror alla förfasas över den, men sedan åker man och tankar upp sin fossilbil och därmed ger sitt stöd åt oljeindustrin.
Användarvisningsbild
av StringerBell
bilgalen skrev: Det tycker jag generellt är problemet med all miljöpolitik. Det är liksom alltid en utopi. Wetterstrand sitter liksom på rosa moln och spelar harpa och talar om svindyra höghastighetståg i lilla lilla Sverige. När vi alla andra vet att det aldrig kommer bli verklighet. Men jag håller egentligen med henne, om man nu bara kunde bortse från verkligeheten för en liten stund :)
Att flytta tunga transporter BORT FRÅN VÄGARNA är det bästa som kan hända. Det finns i dagsläget inte så mycket kapacitet kvar på järnväg, därför måste den byggas ut.
Användarvisningsbild
av DogWalker
StringerBell skrev:
bilgalen skrev: Det tycker jag generellt är problemet med all miljöpolitik. Det är liksom alltid en utopi. Wetterstrand sitter liksom på rosa moln och spelar harpa och talar om svindyra höghastighetståg i lilla lilla Sverige. När vi alla andra vet att det aldrig kommer bli verklighet. Men jag håller egentligen med henne, om man nu bara kunde bortse från verkligeheten för en liten stund :)
Att flytta tunga transporter BORT FRÅN VÄGARNA är det bästa som kan hända. Det finns i dagsläget inte så mycket kapacitet kvar på järnväg, därför måste den byggas ut.

Inte enligt Åkeriförbundet!
http://www.akeri.se/sveriges-akeriforet ... tanker-fel
av MattiasD
DogWalker skrev:
StringerBell skrev:

Inte enligt Åkeriförbundet!
http://www.akeri.se/sveriges-akeriforet ... tanker-fel
Haha, vad konstigt att Åkeriförbundet anser det är fel :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]