Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#384950
En liten historia:
Läste för flera år sedan en bok av Ben Carlin.
Han åkte efter WWII över atlanten med en amfibiejeep.
Framdrivning skedde med jeepens motor och den fick han med jämna mellanrum plocka av toppen och sota den.
Efter ett tag kom han på att om han istället för att hålla ett o samma varvtal hela tiden, ändrade varvtalet då och då, så slapp han det bekymret.
Dvs, olika varvtal ger olika värme som motverkar sotavlagringar.
Bild
av *pettson*
#385360
Det här med ursotning, eftersom det fanns en anekdot så tänkte jag lämna en jag med.. När jag var runt 25 så...
Jag var med på en ölresa, inte som köpare utan som transportör. Jag blev tilldelad en renault traffic. Den var sådär lagom sliten, ägaren förklarade att den var slö och att jag måste hålla i för kung och fosterland om den skulle gå motorväg, första tanken var att jag skulle självdö innan jag nått helsingborg. (Motala-Helsingborg och åter Motala samma dag). Efter att ha kört bilen dom första 10 milen till jönköping så insåg jag att den till och med hade svårt att nå 110km/h tom... Jag hade svårt att hålla jämne med ett citroen skåp som gick med fullt lass med tomglas ned.
Ilskan växte över tilldelningen, men vad gör man?.. Väl där lastades det och så bar det hemåt. Nu om nånting gick det segare med bilen tung o allt... jag fick en sån där brilliant ide, bilen är nog igensotad, den har ju mest gått stadstrafik..
Så sakta men säkert börjar jag gå nedåt i växlar. Allt för att försöka hålla uppe varvet och ändå inte plåga den. Efter att ha varvat rejält ett bra tag så började den bli piggare. I en nedförsbacke bestämde jag mej för att varva ur den totalt. Jag höll i tills den helt enkelt inte varvade mera, men utan ventilsläpp, när jag sen växlade upp så tyckte jag att jag hörde ett *poff*.
Jag blev uppringd av den andra skåpbilen. Fick frågan om vad jag höll på med? För plötsligt kom en rejäl svart puff och sen en eldsflamma på en halvmeter ur avgaset.
Vid det här laget är man lagom glad i tristessen, en ny backe, dags att prova igen. Nu varvade den upp riktigt fint och så växla.. *poff* o svart.. sen låga.... när man släppte av så blev det också flammor. Ja då rådde ju ingen tvekan om att den var varm inombords då.
För varje gång jag behandlade den på det viset så blev det kolsvart och så gick den lite lite bättre, det var inte nåt som var inbillat utan den gick bättre. Väl i Jönköping igen så gick den riktigt rart. Väl hemma i Motala efter lite lugnare varvtal så tog ägaren över bilen.
Dagen efter så träffades vi igen och då säger ägaren: Du... bilen är la bra konstig?..
Shit... blev min första tanke...
Ägaren sa: Du vet när jag tog den igår morse så var den så jävla trög, nu när du kört den går den som en raket ju. Den har aldrig gått så bra!.
Vid det laget så svarade jag:jodå den fick ju jobba på motorvägen du vet. Den blev väl ursotad så det är skönt du är nöjd.

Ägaren sa: Ja.. jo men borde den inte vara ursotad ändå? Jag hämtade den på volvo precis innan du tog den, dom hade precis monterat både ny topp och kam i den...

Ja.. vad svarar man?...
Hursomhelst så var han ju nöjd...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#385801
Nu tycker jag att det är dags för en vetenskaplig förklaring .....

Mänger med folk rapporterar in saker som:
-Bilen accelerear knappt.
-Bilen går inte över 110 km/ trots fullgas.
osv osv osv

Så efter en urblåsning så går bilen som ett skott och toppat typ över 200 km/h

Så kan någon förklara, hur kan man typ tappa 100 hk pga att det är lite sot i motorn ????

Och blåse man ur sotet så får man tillbaka sina tappade 100hk.

Vad händer ????
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#385809
Sotet lägger sig på ventilerna bland annat med följden att den inte tätar vilket ger lägre kompression och sämre förbränning.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#385840
Då kan mina 018 i HC värde på besiktningen alltså bli 0 om jag blåser ur motorn Bild
av CalleV70
#385845
sot på ventilsäterna är så det läcker, gör inte att du tappar 50 hk!! Har du slitna så bränner du sönder säterna ganska snabbt. Ingenting man fixar med fullgas några minuter.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#385897
Tror inte att du tappar 100 hästar - Inte en chans - MEN det finns en anledning till varför man honar och polerar insug och avgas portar till tävlingsmotorer. Du vill få dem så "hala" som möjligt för att få så effektivt flöde sommöjligt och så lite turbulens som möjligt. Sotet bidrar bara till mer turbulens och tom lägre flöde då det blir beläggningar i avgas kanalerna. "Astma" för motorn skulle jag kalla det.

Det tidigare inlägget kring kolvringar som sotat fast och därmed orsakar dålig kompression då de inte tätar optimalt är också en vetenskaplig förklaring.

Men som sagt en bil som går varierat i varvtalen (även uppåt maxvarv då och då) och inte alltför korta sträckor behöver man ju inte ens fundera på att "blåsa ur"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#386028
CalleV70 skrev:sot på ventilsäterna är så det läcker, gör inte att du tappar 50 hk!! Har du slitna så bränner du sönder säterna ganska snabbt. Ingenting man fixar med fullgas några minuter.
Håller med dig där. Om ventiler och kolvringar är så otäta att man tappar 50-100 hk så skulle ventilerna vara glödröda och brinna och all motorolja skulle blåsa ur tråget på en minut.

Det måste vara något annat som gör det enorma effekttappet folk känner.
Användarvisningsbild
av vetten
#386095
Emiljonsson7 skrev:Tror inte att du tappar 100 hästar - Inte en chans - MEN det finns en anledning till varför man honar och polerar insug och avgas portar till tävlingsmotorer. Du vill få dem så "hala" som möjligt för att få så effektivt flöde sommöjligt och så lite turbulens som möjligt. Sotet bidrar bara till mer turbulens och tom lägre flöde då det blir beläggningar i avgas kanalerna. "Astma" för motorn skulle jag kalla det.

Det tidigare inlägget kring kolvringar som sotat fast och därmed orsakar dålig kompression då de inte tätar optimalt är också en vetenskaplig förklaring.

Men som sagt en bil som går varierat i varvtalen (även uppåt maxvarv då och då) och inte alltför korta sträckor behöver man ju inte ens fundera på att "blåsa ur"

Du har så RÄTT i vad du skriver och om jag fattat rätt så är det att en bil (motor) som får varva ur ibland och då typ ganska ofta så behöver man inte oroa sej om sånt "trams" som att blåsa ur motorn och du har garanterat RÄTT eftersom en motor som kontinuerligt får bli varm och "urblåst" ofta är den motor som mår BÄST :-)-)
av *pettson*
#386153
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:sot på ventilsäterna är så det läcker, gör inte att du tappar 50 hk!! Har du slitna så bränner du sönder säterna ganska snabbt. Ingenting man fixar med fullgas några minuter.
Håller med dig där. Om ventiler och kolvringar är så otäta att man tappar 50-100 hk så skulle ventilerna vara glödröda och brinna och all motorolja skulle blåsa ur tråget på en minut.

Det måste vara något annat som gör det enorma effekttappet folk känner.
Problemet med effekttappet är ju att det går inte till på så sätt. Dom flesta utgår ifrån att förbränningsmängd och förbränning ändå är perfekt och att den senare läcker när förbränningen påbörjats eller när arbetsfasen påbörjats då trycket är som högst.
Så går det ju inte till och därför ser inte problemet ut så.
En motor som inte är tät i ventilerna ellr för den delen kolvringarna fyller heller inte upp sej själv under insugsfasen som det är tänkt, den har betydligt mindre undertryck att suga med, det är ju en sugmotor, den får en betydligt sämre fyllnadsgrad. Den kommer att läcka tillbaka gas även under kompressionsfasen för att senare läcka betydligt mindre vid just förbränningsfasen. När trycket är som högst brukar dom flesta ventiler/ kolvringar täta 100%, annars ser man det som sagt väldigt fort genom att man bränner ett spår i ventilen. Problemet är alltså INNAN vi kommit dit. När inte trycken är så höga. Eller när vi rentav använder vacum. Kolvringarna tätar ju just på grund av det höga trycket. Nåt dom egentligen ska göra utan tryck..
Att ventilerna tätar vid förbränningsfasen är inte så mystiskt. Alla ventiler har två olika vinklar på ventilsätet och ventilens tätningsyta, vi använder dom två för att två lika vinklar skulle göra att ventilen fastnar. Vi använder skillnaden som en släppvinkel alltså, allt för att trycket faktiskt är så högt att det påverkar ventilens form så den tätar, vi har 45grader som tätningsvinkel, men vi har bara 44.5 grader som tätningsvinkel på ventilen. Kikar vi i några topplock så ser vi uteslutande gråa och svarta spår i slitmärkena efter ventilerna. Det är gasförluster som gjort spåren. Om det är en bränd ventil så har gasförlusterna blivit så heta att det bildats ett spår i ventilen (ventilen har sämst kylning). Och sen blir det ett hål i ventilen.

Kikar vi på dom här ventilsätena ska samtliga vara blanka och fina. Är det gråa eller värre.. svarta spår så är det ställen där läckage skett i tätningsytan. Som ni ser finns det ett ventilsäte längst till vänster i bild som är kritiskt..Det har inte hållit tätt nåt speciellt bra. Hela det sätet har läckt
Bild

Kikar vi då på ventilerna så är dom blanka och fina i tätningsytorna..utom dom som läcker, dom känns igen på samma sätt som sätena.
Bild ventilen i mitten/längst ned är kritisk..


lånat länk ifrån inlägg av Mackeman i annan tråd: http://i397.photobucket.com/albums/pp58 ... oto080.jpg Detta är en överhettad ventil på grund av vad som från början var ett litet gasläckage eller en spricka. Sen är frågan vad som hänt, om den läckt länge eller om den fått fel avgastemp senare i sitt liv som helt enkelt brände ut sprickan tills den var såhär.

Turbobilar då?
Ja där är det inte riktigt likadant. Sålänge turbomotorn går som sugmotor, alltså utan övertryck så har den exakt samma problem som en sugmotor som är sliten, men när motorn kommer upp i varv och blir övertryckt så fungerar fyllningsgraden bättre jämfört med sugmotorn, gasläckagen fortsätter på samma ställen och vid samma ögonblick trots allt, men sen skiljer det vid förbränningen, turbomotorn behåller ju trots allt mera av fyllnadsmängden på grund av sitt överladd, mindre ladd stannar naturligtvis i motorn men hur vi än gör är det mera än hos sugmotorn. Det gör att motorn kommer att kännas ordentligt svag på ickeladd och som att man plötsligt fått ett jävlaranamma laddtryck. Därav att många tycker att deras långmilade turbo trycker på som fan, nästan bättre än ny. Dom har alltså tappat effekt vid sugmotorstatusen, dom har även tappat lite effekt vid turbostatusen men då betydligt mindre än vid sugmotorstatusen.

Tappa mycket effekt går alltså alldeles utmärkt utan att man bränner sönder precis allt. Som sagt en fråga om när effekt tappet sker.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]