Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
#451282
Har inte hänt så mycket senaste tiden.
Slakten har fortsatt av reservdelsbilen. Bl.a plockat av dom främre fjäderbenen och flyttat dom till den andra bilen.
Den hade nästan nya dämpare, fjädrar och bromskivor. :D :D Hade iof nya bromskivor på den andra också men dom är ute
på Blocket nu. Hängde på mina gamla fjäderben på "liket" så jag kan ha den på hjul i alla fall. Har sålt lite mer delar också.
Det mesta av dom användbara sakerna är nu avplockade. Är väl bara några saker kvar att plocka på bakaxeln innan den är redo för sista vilan.

Tycker fortfarande att den egentligen är för fin för sista vilan. Inte en enda rostfläck på underredet eller chassit och med
nylackat tak och akter. Har i ett sista desperat försök lagt en säljes annons på Blocket för att rädda den.
Det är ett perfekt objekt för den som har ork, lust och tid att bygga något roligt av den ex.vis en folkrace eller isbil eller något annat roligt. Alla dörrar, motorhuv och baklucka finns. Det enda som saknas på karossen är framskärmarna och bakre stötfångare.
Ingen som känner sig manad att rädda den?
Användarvisningsbild
av Guligan
#451353
En BMW 750i E32 borde aldrig behöva åka till skroten...
av Mackansglt
#451377
Guligan skrev:En BMW 750i E32 borde aldrig behöva åka till skroten...
Håller med dig fullständigt men vad skall man göra... när man inte har plats för den.
av Mackansglt
#455752
Nu har den lämnat garaget för sista vilan på skroten.
Tom. killen från skroten som hämtade den tyckte att den var ovanligt fin. Dvs. det som fanns kvar av den.
av Mackansglt
#511998
Dags för en lite uppdatering. Har nu i vinter bytt hela avgassytemet med kattar, lambdor osv.
Det var bland det värsta mek jag varit med om. Totalt omöjligt att få loss muttrarna mellan byxrören och kattarna.
Satt lika jävligt på bägge bilarna.
Det hela slutade med att den roterande raspen fick jobba lite. Iom detta så blev ju ca. hälften pinnbultrna på byxrören förstörda också. Sedan att lossa byxrören från grenrören var ju inte det lättaste heller. Plats är ju det som sagt ont om i V12.ans motorrum. Att sedan få loss dom trasiga pinnbultarna var ju inte heller det lättaste. Där fick gas svetsen jobba lite grann. Nåväl, efter mycket bök och stök och en massa svordommar så satt avgasystemet på plats.

Har också haft lite strul med motortempen. Kollade lite på detta i helgen. Plockade bort termostatlocket för att kolla hur termostaten såg ut. Till min förvåning så fanns där ingen termostat över huvudtaget. :o :o Var bara att plocka termostaten från reservmotorn. En jävla tur att man haft en resrvdelsbil att plocka delar ifrån,
annars hade det blivit dyrt, huga.

Gjorde idag det årliga besöket hos Bilprovningen. Hade intalat mig själv att den inte skulle gå igenom pga. problemen jag har haft med avgasvärdena. Det blir lite lättare då när dom sätter upp "spanska flaggan".

Men desto gladare blev jag då den idag gick igenom helt prickfritt utan en endaste bra att veta ens än gång :D :D
Avgasvärdena var helt perfekta, ok, HC pendlade lite men blev godkända 55.

Så nu är det bara resten kvar. Leta efter en liten tjuvström, fixa centallåset i förardörren osv. osv. Finns alltid nåt att göra på denna mastodont bil.

Måste bara säga att Mars är en himla bra månad. Har fått igenom både 855:an och nu bimmern genom bilprovningen. :D :D

Från en med ett stort :D på läpparna som varit ute och gasat lite V12 idag.
Användarvisningsbild
av Guligan
#513432
Mackansglt skrev: gasat lite V12 idag.
Låter fantastiskt trevligt. Fortfarande drömbilen!!
av Mackansglt
#533999
Har inte hänt så mycket sista tiden. Hade ju problem med en liten tjuvström som jag alldrig hittade. Lessnade på detta och kopplade in en huvudbrytare på minuskabeln i skuffen och vips så är tjuvströmmen som bortblåst även fast brytaren står i ON hela tiden. :D :D

Har också roat mig med lite styling, har stoppat in CCFL ringar i framljusen, angel eyes med andra ord. Det var ju lite meck men det gick efter lite svordommar. Dom lyser vitt och fint nu ser bara orginal H1 lamporna väldigt gula ut. Skall väl byta dom mot några andra H1 som lyser mera vit. Någon som har något bra tipos på H1 lampor som lyser ganska vitt?
BMW:s framljus är inte direkt kända för att lysa bra överhuvudtaget.

Skall också byta höger framdörr inom den närmsta tiden. Den som sitter på bilen har lite rost i nederkanten. Har en extra helt rostfri dörr i bilens orginal färg liggandes som jag köpte för ca. 1.5 år sedan för det fasala priset av 200 riksdaler. :lol: :lol:

Fortsättning följer.
av Mackansglt
#535755
Har idag bytt hö. framdörr. Det var inte direkt svårt men en himla massa pillande. Åkte bl.a på att byta kabelstammen i dörren. Den "nya" dörren hade minnesspeglar men det har inte min, 8 kablar upp till backspegeln i stället för mina 4.Det gjorde ju att dörrkontakten såg ju inte alls lika ut. Var också tvungen att modifiera uppe vid själva backspegeln, var helt omöjligt att få ut kabeltammen till spegalrna. Använde den den roternde raspen och vidgade hålet lite och vips så tittade kabelkontakten ut. Bytte också själva handtaget med låscylinder så jag kan använda min nyckel. Det är som sagt inte mycket plats i dörren men det gick till slut. Hela operationen med allt tog säkert sina modiga 6-7 timmar med lite pilsner och kaffe emellan varven.

Så någon som vill ha en hö. fram dörr till en E32, rostig i nederkant men annars superfräsch, kabelstam hö. framdörr, elhissmekanism hö fram så är det bara att hojta till. Finns också en massa andra delar till E32 91:a.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]