Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
poseidon skrev:Idag mellan 7-8 på morgonen kostar elen över 5kr/kwh i elområde 4.
Det är dyrt att ladda då.
Det är inte någon vettig elbilist som laddar då.
Värre då för de som inte kan styra elanvändningen på samma sätt, t.ex alla som kör motorvärmare och behöver ha igång det i anslutning till att man ska iväg på morgonen.

Peakar och höga dagspriset påverkar inte just elbilar lika mycket som andra förbrukare man inte har lika lätt att styra bort från peak-tiden.

5kr/kWh är galet högt elpris, men det är inte det genomsnittliga priset, på samma sätt som att förra veckans 2-örespris inte är det genomsnittliga. att se det per månad är kanske mer ärligt? Det är högt då också i söder men inte i närheten av 5kr/kWh.
Joel, du glömmer att det finns andra än elbilsägare som förbrukar ström och som inte lika enkelt avbryter produktionen för att det är dyrt med el.

Men har leveransplaner, långa tillverkningsprocesser osv. Sverige kommer på sikt bli ett U-land om vi inte kan garantera en stabil produktion av elektricitet.

Har du tecknat ett bundet rörligt abonnemang så ligger det på ett genomsnittligt elpris för september runt 2.5kr/kwh i elområde 4.

Det är inte långt kvar till 5kr. Idag startar UK sina gamla kolkraftverk.....
Användarvisningsbild
av joel80
poseidon skrev:Joel, du glömmer att det finns andra än elbilsägare som förbrukar ström och som inte lika enkelt avbryter produktionen för att det är dyrt med el.

Men har leveransplaner, långa tillverkningsprocesser osv. Sverige kommer på sikt bli ett U-land om vi inte kan garantera en stabil produktion av elektricitet.

Har du tecknat ett bundet rörligt abonnemang så ligger det på ett genomsnittligt elpris för september runt 2.5kr/kwh i elområde 4.

Det är inte långt kvar till 5kr. Idag startar UK sina gamla kolkraftverk.....
Du skrev "det är dyrt att ladda då" och jag svarade på det.
Läser du sen resten av mitt inlägg skriver jag att övriga förbrukare är svårare att anpassa.

Men det var ett svar på vad du skrev om just specifikt laddning.

Det är inte Sverige som har problem med sin leverans av el. Tyskland, Polen och UK däremot verkar inte ha det så lätt nu.
poseidon skrev: tor 07 okt 2021, 17:18 Ok, helt rätt. Det gjorde du.

Men om inte Sverige har leveransproblem av el varför är elen dyrare i Skåne än i Norrbotten?
För det tar i runda slängar 20 år att bygga en ny kraftledning från Norrland med alla miljöprövningar och tillståndsprocesser. Och ingen vill investera pengar i det för om 20 år så kanske all el I Norrland konsumeras av SSAB, Nothvolt och Kubal så det finns ingen el att skicka söderut utan elen får produceras i söder.

Så problemen kommer nog bara att accelera i Söder. Det är ju en klen tröst att säga att det inte är vårt fel, utan problemet är att Tyskarna köper upp all vår ström.

Vad bör vi göra? Gå ur EU och kapa alla kablar kanske?
joel80 skrev: tor 07 okt 2021, 14:17 5kr/kWh är galet högt elpris, men det är inte det genomsnittliga priset, på samma sätt som att förra veckans 2-örespris inte är det genomsnittliga. att se det per månad är kanske mer ärligt? Det är högt då också i söder men inte i närheten av 5kr/kWh.
2.61 var genomsnittliga priset i September på rörligt pris. Rätt högt det med och i vinter kan det bli rejält mycket högre.
av Bannad
poseidon skrev: sön 03 okt 2021, 12:05 Ja människan påverkar klimatet. Dock kan varken du, jag eller jordens främsta forskare säga hur mycket eller hur litet.

Jag kan bara konstatera att det varit både varmare och kallare än idag i Sverige utan att människan påverkat det.

Det blir så trist när alarmister som du Joel80 hela tiden anser att vi som är lite mer konservativa i vårt tänkande är "förnekare" och därmed inte klarar att föra en normal diskussion utan att gå till personangrepp.

Jag har nog långt fler högskolepoäng, mer kvalificerat jobb än majoriteten på detta forum. Jag är alltså kapabel att ta till mig information och väga det för att sen bilda mig en egen uppfattning.
Bra där Poseidon :-) - Håller med dig till fullo- Som alla vet vid det här laget- är någon av en annan åsikt är de konspiration steorier och inget annat- mentaliteten är" det är bara jag som har rätt" sorgligt.
VolvoB20 skrev: tor 07 okt 2021, 18:29

Men om inte Sverige har leveransproblem av el varför är elen dyrare i Skåne än i Norrbotten?
För det tar i runda slängar 20 år att bygga en ny kraftledning från Norrland med alla miljöprövningar och tillståndsprocesser. Och ingen vill investera pengar i det för om 20 år så kanske all el I Norrland konsumeras av SSAB, Nothvolt och Kubal så det finns ingen el att skicka söderut utan elen får produceras i söder.

Så problemen kommer nog bara att accelera i Söder. Det är ju en klen tröst att säga att det inte är vårt fel, utan problemet är att Tyskarna köper upp all vår ström.

Då kanske man helt enkelt inte skulle lagt ner kärnkraften innan kablarna fanns på plats...
Användarvisningsbild
av Camel
poseidon skrev: Då kanske man helt enkelt inte skulle lagt ner kärnkraften innan kablarna fanns på plats...
Jag anser att man inte skulle ha lagt ner kärnkraften överhuvudtaget. Så som klimathotet framställs så borde kärnkraften byggas ut istället.
poseidon skrev: fre 08 okt 2021, 09:32
VolvoB20 skrev: tor 07 okt 2021, 18:29

Då kanske man helt enkelt inte skulle lagt ner kärnkraften innan kablarna fanns på plats...
Man skulle ju kunna skita att bygga nya kraftledningar från Norrland helt och hållet och istället lägga en HVDC sjökabel från Umeå ned till tex Oskarshamn i Södra Sverige. det borde ju gå snabbt. Men risken är ju då så klart att Tyskland m.f.l. som stängt av kärnkraften köper upp den elen med så det enda som händer är att det blir lika dyrt i Norrland som i syd och vi rycker undan mattan för Northvolt, SSAB och Kubal mfl som baserar sina norrlandsinvesteringar till stor del på billig el.

Det kan ju också vara en anleding till att politikerna plågar skiten ur de som bor i område Syd för att skydda den billiga elen i norr genom att blockera utbyggnad av stamnätet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]