Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
En förutsättning måste ju vara att man gillar sin bil oavsett drivmedel.
Och hittar man en elbil man kan tänka sig att sitta i kan det bli billigt. Särskilt om man har den som förmånsbil. Men än lönar det sig ju inte att sälja sin privatbilsdiesel för en elbil.
Användarvisningsbild
av snepo
Fjonsson skrev: fre 01 feb 2019, 23:52 En förutsättning måste ju vara att man gillar sin bil oavsett drivmedel.
Ja jag gillar min bil. Jag har isen 15 år tillbaks alltid valt ett märke/modell med mycket motor, Typ Volvo S80 T6,Saab 9-5 Aero,Mercedes E350. Nu Jaguar XF 3,0 DS diesel 275hk. Gillar stora motorer,sen så brukar det följa med mycket utrustning med stora motorer. Jag bryr mig inte om bränsleförbrukningen,kör inte så mycket.
Användarvisningsbild
av joel80

Fjonsson skrev:
Med tråkig menar jag främst designen. Jag tycker Nissan Leaf är en av dom fulare bilarna på marknaden.
Min sommarbil är en Porsche Cayman. Det gör mig ingenting att du är snabbare vid rödljusen. Jag håller mig gärna undan.
Jag har inte provkört Nissan Leaf ännu. Men jag har kört Jaguar I-pace så jag har en uppfattning om hur det är att köra elbil.
Ah.. Den förra Leafen tycker jag också var riktigt ful o h absolut inget jag ville ha. Nya är dock rätt okej. Ser ut som en vanlig bil..
20190202_011812.jpeg
20190202_011812.jpeg (65.6 KiB) Visad 586 gånger
Användarvisningsbild
av joel80

Fjonsson skrev:En förutsättning måste ju vara att man gillar sin bil oavsett drivmedel.
Och hittar man en elbil man kan tänka sig att sitta i kan det bli billigt. Särskilt om man har den som förmånsbil. Men än lönar det sig ju inte att sälja sin privatbilsdiesel för en elbil.
Jag gick från företagsleasing till privatleasad bil och spar trots det rätt mkt pengar varje månad. Däremot är ju en Volvo V60 större och i en annan klass än en Leaf.. Men det går absolut att få det att löna sig genom att byta, speciellt om den bil man haft varit rätt ny.

Betalar 2995kr/mån inkl allt utom försäkring som kostar 250kr/mån. Ingen kontantinsats.
Sen i gick det bara 1500mil i det, så med 12kr/mil i övermil räknar jag med en tusenlapp extra i månaden för det.
Användarvisningsbild
av joel80

Jallemet skrev:Inte en chans att ladda hemmavid kommer att vara ett lönsamt företag framledes, eltaxor kommer att justeras var så säkra.
Jag producerar mer el hemma per år än jag skulle göra av med på runt 4500mil.
Det går inte att röra eltaxor så mkt heller, skulle påverka så mkt annat. Sen är det för övrigt drygt 100% påslag med moms och skatt på el redan.. Så även elbilister skattar rätt mkt på sitt "drivmedel".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: lör 02 feb 2019, 01:33
Jallemet skrev:Inte en chans att ladda hemmavid kommer att vara ett lönsamt företag framledes, eltaxor kommer att justeras var så säkra.
Jag producerar mer el hemma per år än jag skulle göra av med på runt 4500mil.
Det går inte att röra eltaxor så mkt heller, skulle påverka så mkt annat. Sen är det för övrigt drygt 100% påslag med moms och skatt på el redan.. Så även elbilister skattar rätt mkt på sitt "drivmedel".
Precis, det var ju själva grundbulten för att införa kilometerskatt, man är rädd att tappa 60 miljarder drivmedelsskatter och eltaxorna kan bara skruvas upp marginellt, folk kan skaffa solceller och göra sin egen el i allra värsta fall med enormt bortfall av skatteintäkter,
Användarvisningsbild
av TommyP86
Den som avses måste vara jag, för om jag säljer min v60 kan jag köpa en elbil och då slipper jag tanka och kan även köra i kollektivfälten i oslo, där jag också får reduktion i bomstationerna. (Jobbar där)
Däremot får jag åka i nån skitlåda från asien, men so be it, det är en annan sida av myntet.
Användarvisningsbild
av Jallemet

VolvoB20 skrev: Precis, det var ju själva grundbulten för att införa kilometerskatt, man är rädd att tappa 60 miljarder drivmedelsskatter och eltaxorna kan bara skruvas upp marginellt, folk kan skaffa solceller och göra sin egen el i allra värsta fall med enormt bortfall av skatteintäkter,
Ja, jag vet inte hur det ser ut om 10 år men att egenproducerad el skulle vara skyddad och någon form av rättighet har jag svårt att tro.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jallemet skrev: lör 02 feb 2019, 08:40
VolvoB20 skrev: Precis, det var ju själva grundbulten för att införa kilometerskatt, man är rädd att tappa 60 miljarder drivmedelsskatter och eltaxorna kan bara skruvas upp marginellt, folk kan skaffa solceller och göra sin egen el i allra värsta fall med enormt bortfall av skatteintäkter,
Ja, jag vet inte hur det ser ut om 10 år men att egenproducerad el skulle vara skyddad och någon form av rättighet har jag svårt att tro.
Hur menar du skyddad. Om du har solceller på taket och laddar bilen direkt med dem så får ju staten inte ett öre i vare sig moms, elskatt eller drivmedelsskatt. Ett mardrömsscenario för staten .

Laddar du bil en med husshållström är det ett halvt mardrömsscenario då elskatten inte ger i närheten av vad bensin och sysselsatt ger.

Att ha någon typ av svensk stazistyrka som gör hembesök konstant för att kolla att du har elbilens kontakt inpluggad i ett högskatteelutag enkom för laddning av din elbil ses inte som en realistisk lösning. Enklare då att ta ut kilometerskatt på bilen så spelar det ingen roll var du laddar.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
joel80 skrev: lör 02 feb 2019, 01:19
Fjonsson skrev:
Med tråkig menar jag främst designen. Jag tycker Nissan Leaf är en av dom fulare bilarna på marknaden.
Min sommarbil är en Porsche Cayman. Det gör mig ingenting att du är snabbare vid rödljusen. Jag håller mig gärna undan.
Jag har inte provkört Nissan Leaf ännu. Men jag har kört Jaguar I-pace så jag har en uppfattning om hur det är att köra elbil.
Ah.. Den förra Leafen tycker jag också var riktigt ful o h absolut inget jag ville ha. Nya är dock rätt okej. Ser ut som en vanlig bil.. 20190202_011812.jpeg
Design är ju subjektivt och det handlar ju bara om personliga åsikter.
Den förra Leaf var ju en kalle anka-liknande bil som mycket få skulle säga är ser bra ut. Många bryr sig inte om utseendet och det är väl där man sålde sina bilar.
Nya versionen duger inte heller.
För det första har bilen för små hjul. För mycket framåtlutande design. Strålkastarna går för långt bak på framskärmarna och grillen går för långt ner.
Avbrottet i linjen under fönstren, stukade taklinjen och det för höga bakpartiet. Den japanska inredningen ovanpå det och jag vet inte hur sittkomforten är. Även om det vore perfekt skulle det inte kompensera.
Det är nog det som stör mig mest med elbilarna. Omställningen ska ske nu och då får man lov att ta vad marknaden erbjuder. Det finns inte en enda elbil på marknaden idag som jag skulle vilja ha. Kanske som tredjebil för ren pendling men samtidigt är det pendlingen jag tycker är viktigast.
Om du tar min kritik på din bil som ett personligt påhopp så är det inte alls min mening utan bara ett led i förklaringen till varför det finns andra bilar fortfarande. Teslaägare har ju svårast med den frågan men många elbilsägare grubblar säkert.
Svaret är ju att bilarna inte duger och alla kan inte tänka sig att kompensera bristerna med en låg milkostnad.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]