Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag anser att nyare bilar är mindre säkra än äldre bilar att stjäla. Iaf modeller som 85x70 96- med inbyggd startspärr, där konventionell tjuvkoppling inte fungerar.
Nyare bilar kan vem som helst gå och plocka hem efter lite googlande(skrämmande, faktiskt...), på 85x70 krävs iaf kunskap om hur modellen och dess system fungerar. Det är inget man bara stoppar i en OBDII skrivare och programmerar på 2min och sen kör därifrån, vilket är exakt vad man gör på nyare bilar... En stor nackdel med att integrera hela systemet i ett universalt CAN-BUS nätverk...
Med det menar jag inte att startspärren på 85x70 är idiotsäker, för det är den verkligen inte. MEN, det krävs kunskap om just DOM bilmodellerna, och inte bara en dator med OBDII adapter... Det krävs fysisk åverkan och tar betydligt längre tid än 2min.

"Lösningen" här skulle vara att först och främst ta bort larvet med key-less, bara det är ju en ENORM säkerhetsrisk, sedan isolera hela styrsystemet på ett eget nätverk fritt från det vanliga CAN-BUS systemet och egen kryptering som man inte bruteforcar på en timme eller så.
Sedan ta bort möjligheten att programmera in nycklar via ett par knapptryck i OBDII uttaget. Byt ut den funktionen mot något som är krångligare, typ att hela styrboxen måste plockas ur bilen och sen kopplas upp till en dator med specifik programvara och specifik hårdvara. Det är iaf inget man gör på 2min medans ägaren är inne och handlar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: Ett avgörande steg mot integration med avseende på ljudsystemet togs för Volvos del med P2-serien (t.ex. V70N). På de bilarna är det inte längre nödvändigt att köpa en ny stereo för att få de nya inputkanaler som saknas. Man lägger bara till ett gränssnitt, t.ex. det här. Fast det är förstås möjligt att byta ut stereon mot en annan integrerad sådan också, t.ex. någon av de här. För egen del har jag valt att bara lägga till lite på gränssnittssidan.
De där prylarna hade jag i min P2 bil också, de är ju ett skolexempel på riktigt dålig design. Det är ju det jag talar om. Någon ärthjärna till strateg eller designer tog beslutet att någon AUX behövs inte, för varför skulle någon människa någonsin vilja lyssna på något annat än Volvos egen CD växlare. Typisk hybris.

Sen kom ju verkligheten ikapp och folk ville faktiskt lyssna på nya teknik, Ipod, Mp3 och streaming. Då fick man hacka till en adapter som emulerar en CD-växlare för att lura stereon så man kunde skicka in lite AUX. Det var ju faktiskt e
hemmahackare som gjorde det först.

Hade man varit det allra minsta ödmjuk och accepterat att det kommer nya saker i framtiden hade man ju från bötŕjan inte plockat bort AUX.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
Är det inte så enkelt att helbilsgodkännandet förändrade marknaden för uppdateringar av gamla bilar? Exempelvis en Volvo som är helbilsgodkänd med vanlig belysning men inte DRL, om då Volvo skall sälja en DRL sats så måste de göra en ny certifiering på en gammal bil, någon som tror att det finns ekonomi i det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:Är det inte så enkelt att helbilsgodkännandet förändrade marknaden för uppdateringar av gamla bilar? Exempelvis en Volvo som är helbilsgodkänd med vanlig belysning men inte DRL, om då Volvo skall sälja en DRL sats så måste de göra en ny certifiering på en gammal bil, någon som tror att det finns ekonomi i det?
1. Det är inte volvo som är ansvariga om jag ändrar min bil, tex köper fälgar på volvo sätter på som bilen inte är helbilsgodkänd med,.

2. Jag vill inte ha DRL med släckt bakljus som nya bilar är typade med. Jag ville bara ha ett läge som tänder och släcker parkeringsljuset när man startar och stannar, det behöver inte typas om, eller regsitreingsbesikta om bil för att man har ställt in det så.
av rid54
... och en manuell automatlåda fanns på Citroën CX. En planetlåda med växelspak. Hur kul som helst. Den hade momentomvandlare så man kunde lägga i trean direkt och strunta i växlingarna om man också struntade i axet och bensinförbrukningen. Eller så körde man aktivt och hade kul. Ingen kopplingspedal.
av Mwi
VolvoB20 skrev: 2. Jag vill inte ha DRL med släckt bakljus som nya bilar är typade med. Jag ville bara ha ett läge som tänder och släcker parkeringsljuset när man startar och stannar, det behöver inte typas om, eller regsitreingsbesikta om bil för att man har ställt in det så.
Den funktionen blir troligtvis inte så lätt att hitta på någon bil eftersom parkeringsljus inte är tillåten färdbelysning, om jag inte missförstår dig. Önskar du att parkeringsljuset automatiskt skall tändas när du stänger av motorn och parkerar?
av Lövet
Mwi skrev:
VolvoB20 skrev: 2. Jag vill inte ha DRL med släckt bakljus som nya bilar är typade med. Jag ville bara ha ett läge som tänder och släcker parkeringsljuset när man startar och stannar, det behöver inte typas om, eller regsitreingsbesikta om bil för att man har ställt in det så.
Den funktionen blir troligtvis inte så lätt att hitta på någon bil eftersom parkeringsljus inte är tillåten färdbelysning, om jag inte missförstår dig. Önskar du att parkeringsljuset automatiskt skall tändas när du stänger av motorn och parkerar?
Exakt så funkar min Subaru. Om jag lämnar bilen i P-läge så släcks det när jag stänger av bilen och sätts igång igen när jag kör igång. För att fortsätta lysa måste jag växla från läge 0 till P när man stänger av bilen. Tycker det är en alldeles utmärkt lösning om man exempelvis vill köra P+dim dagtid för att spara xenonljusen.

(vilket man måste eftersom reflektorerna förstör sig själva i längden. Tydligen helt normalt för märket...)
Användarvisningsbild
av Derank
biltillverkarna kan såklart inte tillverka bilar som faller alla i smaken, det kommer alltid finnas de som tycker att det var bättre på 740 tiden då man knappt tog sig fram på vintern utan att verkligen planera sin körning, och fick ha sandsäckar som vägde 40kg st i reservhjulsbaljorna.

De finns de idag som fortfarande inte kan köra en framhjulsdriven bil ( menar de iaf själv ) och de som aldrig skulle köpa en FWD SUV, el en diesel el en automat osv osv osv

Men som tur är finns det en bil för alla smaker.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev: Ett avgörande steg mot integration med avseende på ljudsystemet togs för Volvos del med P2-serien (t.ex. V70N). På de bilarna är det inte längre nödvändigt att köpa en ny stereo för att få de nya inputkanaler som saknas. Man lägger bara till ett gränssnitt, t.ex. det här. Fast det är förstås möjligt att byta ut stereon mot en annan integrerad sådan också, t.ex. någon av de här. För egen del har jag valt att bara lägga till lite på gränssnittssidan.
De där prylarna hade jag i min P2 bil också, de är ju ett skolexempel på riktigt dålig design. Det är ju det jag talar om.

Någon ärthjärna till strateg eller designer tog beslutet att någon AUX behövs inte, för varför skulle någon människa någonsin vilja lyssna på något annat än Volvos egen CD växlare. Typisk hybris.

Sen kom ju verkligheten ikapp och folk ville faktiskt lyssna på nya teknik, Ipod, Mp3 och streaming. Då fick man hacka till en adapter som emulerar en CD-växlare för att lura stereon så man kunde skicka in lite AUX. Det var ju faktiskt e
hemmahackare som gjorde det först.

Hade man varit det allra minsta ödmjuk och accepterat att det kommer nya saker i framtiden hade man ju från bötŕjan inte plockat bort AUX
Vadå plockat bort AUX? Det finns ju i praktiken inte bara en utan två möjligheter att mata in ljud från andra källor än stereon själv på P2-bilarna, den ena kallad CD-växlare och den andra kallad MD-spelare. Den delen är inte något bekymmer överhuvudtaget. Problemet är att enbart en AUX-ingång inte ger en tillfredsställande lösning på problemet att integrera nya ljudkällor.

Vad som saknas på bilen i utgångsläget är Bluetooth (som fortfarande var på ritbordsstadiet när P2-serien designades) och möjlighet att styra ljudkällan, exempelvis en iPhone (som väl knappast ens fanns på ritbordet när det begav sig), via knapparna på stereon och på ratten. För det behövs ett nytt gränssnitt vilket är precis vad den GROM-box jag länkade till levererar. Och det var ju för väl att Volvo inte lade någon möda på att konstruera något liknande när bilen var ny för det hade säkert inte funkat något vidare och gjort bilen onödigt dyr.
av andersuw
Lucif3r skrev:Jag anser att nyare bilar är mindre säkra än äldre bilar att stjäla. Iaf modeller som 85x70 96- med inbyggd startspärr, där konventionell tjuvkoppling inte fungerar.
Nyare bilar kan vem som helst gå och plocka hem efter lite googlande(skrämmande, faktiskt...), på 85x70 krävs iaf kunskap om hur modellen och dess system fungerar. Det är inget man bara stoppar i en OBDII skrivare och programmerar på 2min och sen kör därifrån, vilket är exakt vad man gör på nyare bilar... En stor nackdel med att integrera hela systemet i ett universalt CAN-BUS nätverk...
Med det menar jag inte att startspärren på 85x70 är idiotsäker, för det är den verkligen inte. MEN, det krävs kunskap om just DOM bilmodellerna, och inte bara en dator med OBDII adapter... Det krävs fysisk åverkan och tar betydligt längre tid än 2min.

"Lösningen" här skulle vara att först och främst ta bort larvet med key-less, bara det är ju en ENORM säkerhetsrisk, sedan isolera hela styrsystemet på ett eget nätverk fritt från det vanliga CAN-BUS systemet och egen kryptering som man inte bruteforcar på en timme eller så.
Sedan ta bort möjligheten att programmera in nycklar via ett par knapptryck i OBDII uttaget. Byt ut den funktionen mot något som är krångligare, typ att hela styrboxen måste plockas ur bilen och sen kopplas upp till en dator med specifik programvara och specifik hårdvara. Det är iaf inget man gör på 2min medans ägaren är inne och handlar...
Såvitt jag vet gör inte blotta existensen av ett OBD-uttag eller ett datanät i bilen det lättare att forcera någon startstpärr. Keyless innebär en ny säkerhetsrisk men den risken beror på att tillverkarna inte tänkte sig för tillräckligt när de utvecklade systemet och beror inte heller på existensen av OBD-uttaget eller datanätet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE