- mån 24 mar 2014, 15:47
Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter.
milfshake skrev: Finns inte heller något lagkrav på att bilens delar ska vara orginal.Så har inte jag uppfattat det, jag har alltid varit livrädd att få för höga värden och därför själv alltid varmkört som en galning, har man felaktiga värden och dessutom har moddat katten så det syns så är man riktigt illa ute.... att du slapp registreingsbesiktiga tillbaka bilen till originalskick med intyg från Volvo ska du nog vara riktigt glad för.
I mitt fall låg CO-hal på 0,67 (gräns 0,30), HC-halt 146 (gräns 100), båda värderna på tomgång.
Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.