- tis 14 jan 2014, 22:52
#824958
Dieselbilar är per definition mer trögstartade då det är kallt av den enkla orsaken att bränslet inte är lika lättantändligt och dessutom blir trögflytande i kyla. Vissa motorer är känsligare för kyla än andra. Jag har varit med om nästan nya och perfekt servade dieselbilar där man fått glöda upprepade gånger och veva många sekunder på starten för att den till slut ska slamra igång på två, tre och slutligen fyra cylindrar. Andra bilar hoppar igång bara man visar startnyckeln åt den, i samma sorts köldgrader.
Här är ett exempel på en grinig och trött dieselbil om du aldrig upplevt nån sån förut.
Föraren gör dock fel som pumpar på gaspedalen. Det var sånt man gjorde på förgasartiden. Möjligtvis på gamla mekaniska dieslar också.
llesrof skrev:Hm... har aldrig märkt att man behöver nöta med startmotorn. Någon enstaka gång, typ fem gånger om året, får jag nöta lite eftersom den inte vill starta lika direkt som den brukar. Oftast släpper jag reflexmässigt startläget vid samma ögonblick som alltid och då avbryter jag starten. Då har jag fått göra ett nytt försök som alltid belönas med den raka femmans spinnande :DMen du åker inte diesel heller. Bensinbilar är inte svårstartade i kyla om det inte är något fel på dem.
Dieselbilar är per definition mer trögstartade då det är kallt av den enkla orsaken att bränslet inte är lika lättantändligt och dessutom blir trögflytande i kyla. Vissa motorer är känsligare för kyla än andra. Jag har varit med om nästan nya och perfekt servade dieselbilar där man fått glöda upprepade gånger och veva många sekunder på starten för att den till slut ska slamra igång på två, tre och slutligen fyra cylindrar. Andra bilar hoppar igång bara man visar startnyckeln åt den, i samma sorts köldgrader.
Här är ett exempel på en grinig och trött dieselbil om du aldrig upplevt nån sån förut.
Föraren gör dock fel som pumpar på gaspedalen. Det var sånt man gjorde på förgasartiden. Möjligtvis på gamla mekaniska dieslar också.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)