Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Hm... har aldrig märkt att man behöver nöta med startmotorn. Någon enstaka gång, typ fem gånger om året, får jag nöta lite eftersom den inte vill starta lika direkt som den brukar. Oftast släpper jag reflexmässigt startläget vid samma ögonblick som alltid och då avbryter jag starten. Då har jag fått göra ett nytt försök som alltid belönas med den raka femmans spinnande :D
Men du åker inte diesel heller. Bensinbilar är inte svårstartade i kyla om det inte är något fel på dem.

Dieselbilar är per definition mer trögstartade då det är kallt av den enkla orsaken att bränslet inte är lika lättantändligt och dessutom blir trögflytande i kyla. Vissa motorer är känsligare för kyla än andra. Jag har varit med om nästan nya och perfekt servade dieselbilar där man fått glöda upprepade gånger och veva många sekunder på starten för att den till slut ska slamra igång på två, tre och slutligen fyra cylindrar. Andra bilar hoppar igång bara man visar startnyckeln åt den, i samma sorts köldgrader.

Här är ett exempel på en grinig och trött dieselbil om du aldrig upplevt nån sån förut.

Föraren gör dock fel som pumpar på gaspedalen. Det var sånt man gjorde på förgasartiden. Möjligtvis på gamla mekaniska dieslar också.
av Andis
Till trådens titel.

Xc70 2004 2,5T aldrig något som strulat i vinter kyla inga dörrar som krånglat eller start problem.

När jag var liten hade min Pappa en Volvo 240 D6 1980 års modell så här starta den när det var -20 som i videon inga problem den heller fast det var en gammal diesel. Pappa brukade köra dåtidens motsvarighet till syntetolja för att få igång den lätt vintertid.

av Kamlo
llesrof skrev:Hm... har aldrig märkt att man behöver nöta med startmotorn. Någon enstaka gång, typ fem gånger om året, får jag nöta lite eftersom den inte vill starta lika direkt som den brukar. Oftast släpper jag reflexmässigt startläget vid samma ögonblick som alltid och då avbryter jag starten. Då har jag fått göra ett nytt försök som alltid belönas med den raka femmans spinnande :D

Min bil behöver man Gnägga igång på startmotorn i ca 5 serkunder varje morgon :roll: Man får se till att choke-a ordentligt, annars jävlar visar den vem som bestämmer, och surar till rejält.. :cry: Men antar att det är så på äldre bilar? Vad är fel annars, kan det vara soppa eller är det batteri??? ??:-/ ??:-/
av Kamlo
Andis skrev:Till trådens titel.

Xc70 2004 2,5T aldrig något som strulat i vinter kyla inga dörrar som krånglat eller start problem.

När jag var liten hade min Pappa en Volvo 240 D6 1980 års modell så här starta den när det var -20 som i videon inga problem den heller fast det var en gammal diesel. Pappa brukade köra dåtidens motsvarighet till syntetolja för att få igång den lätt vintertid.

Jag vill också ha en Xc70 :( Snygga, komfortabla, säkra, grymma helt enkelt :D Blir nästa bil i framtiden :wink:
av llesrof
Kamlo skrev:

Min bil behöver man Gnägga igång på startmotorn i ca 5 serkunder varje morgon :roll: Man får se till att choke-a ordentligt, annars jävlar visar den vem som bestämmer, och surar till rejält.. :cry: Men antar att det är så på äldre bilar? Vad är fel annars, kan det vara soppa eller är det batteri??? ??:-/ ??:-/
Och jag som tycker att tre sekunder är lång tid. För det är ungefär tre sekunder jag behöver nöta de fem gånger om året det händer. Så det är väl egentligen ett ickeproblem. Jag har en XC70 2,5T.
osla skrev:
Perc skrev:Det var -19 imorse då jag kom till jobbet. På rent j-velskap testade jag en kallstart utan dieselvärmare i firmaskåpet som stått sen igår eftermiddag. Startade direkt med en sång på alla cylindrar, utan mer glödning än normalt eller nånting. :)
det gör min gamla 250D också. som dessutom har ca 50 tusen på mätaren :lol:
Och några hundratusentals tomgångstimmar! :lol:
av osla
jpennerb skrev:
osla skrev:
Perc skrev:Det var -19 imorse då jag kom till jobbet. På rent j-velskap testade jag en kallstart utan dieselvärmare i firmaskåpet som stått sen igår eftermiddag. Startade direkt med en sång på alla cylindrar, utan mer glödning än normalt eller nånting. :)
exakt :lol:
av Kamlo
jpennerb skrev:
osla skrev:
Hehehehe nu fick man åter ett gott skratt, perfekt, då vaknar man glad som vanligt :D

Ska man "pumpa" på gasen om man gjort bilen sur, eller ska man ha plattan i mattan och skjuta tbx choken? (Har förgasare) :|
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Man kan värma upp bilen med elektrisk värmare innan man ska iväg.. jag menar, den är ju inkopplad i eluttag ändå redan! De flesta elbilar har den funktionen så man kan förvärma.

Men i smällkalla vintern blir det nog lite jobbigt.. Körsträckan man kan köra kan ju minska till hälften bl.a p.g.a att så mycket energi går åt till uppvärmning.
Jag gissar att dom jobbar febrilt på att lösa det här.. kanske med bättre isolering i bilar eller så.. Borde man inte kunna använda luftvärmepump-teknik? Jag menar, luftvärmepumpen jag har hemma har ju rätt så bra verkningsgrad, ner till temperatur på -22 grader.
C30 electric har jag för mig har en etanol brännare med separat tank för att lösa värmen.

/Martin
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok