Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
simonhalmstad skrev:Dieselvärmaren är standard vilken är bra, men då får man själv gå ut och starta den och sen gå in orkar man inte med det så kostar det 4900kr för att få ett tidur i displayen. Kan inte kosta Volvo en krona extra att ha det. Innan kostade det 3500kr, sen började riktigt många välja till det och då höjde dom till 4900kr. Dieselvärmaren är ju redan där, bara att man köper en klocka för 5000kr. :lol:
Den är inte standard på V40, den första där den inte är det..

/Thomas
Okej då måste jag ha missat det. Någons som vet varför volvo inte har den som standard på V40? Sen tycker jag dom kan sluta med basutrustningen så den lägsta nivån är kinetic längre, för vem 2014 köper en Volvo utan farthållare med plastratt och plåtfälgar med hjulsidor? :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Ingen köper det, men det ser snyggt ut med ett lågt baspris i marknadsföringen. Tyskarna har ju kört med det i decennier. Både BMW och MB hade ju fönstervevar i sina stora sedaner en bra bit in på 90-talet.
av osla
Perc skrev:Ingen köper det, men det ser snyggt ut med ett lågt baspris i marknadsföringen. Tyskarna har ju kört med det i decennier. Både BMW och MB hade ju fönstervevar i sina stora sedaner en bra bit in på 90-talet.
och inte heller halvljus automatik iaf i mb
Allinug skrev:Alltså, motorn blir väl inte roligare för att man envisas med att kalla den miljömotor, men det är väl inte hög eller låg förbrukning som avgör om en motor är rolig?
En motor med väldigt låg förbrukning är en miljömotor och en motor på 100 hästar i en modern tung bil är inte roligt ett dugg. Det borde alla kunna hålla med om.
osla skrev:
VolvoÄgarn skrev: Alltså, jag ser det såhär. Om man ens är lite intresserad av bilar så kanske man vill ha en lite roligare motor än en miljömotor på 100 hästar. Att en roligare motor drar lite mer i bränsle är det inget som jag ligger sömnlös över... Nu säger jag inte att man borde köpa en amerikansk bil med V8 som drar 500 liter milen men om jag skulle köpa en ny V70 tex tar jag ju hellre en 2.5T på 231 hk än en 2.0 på 145... Är det bara jag? :)
din 850 ligger inte så långt från fords powerstroke v8 på 7,3l, visserligen är det en diesel. en kompis äger en ford f350 med den motorn och den hade tagit kring 1,4l milen långkörning i 80, är c reg så får endast köra 80 utom på motorväg. och börjar du gasa lite så drar din också lika mycke soppa. och DET är en riktig motor till skillnad från volvos moppe motorer
Haha :lol: Om en Volvo-femma är moppe motorer, vad är då miljöfyrorna på 90 hästar? Cykel-motorer? :D
av osla
VolvoÄgarn skrev:
osla skrev:
VolvoÄgarn skrev: Alltså, jag ser det såhär. Om man ens är lite intresserad av bilar så kanske man vill ha en lite roligare motor än en miljömotor på 100 hästar. Att en roligare motor drar lite mer i bränsle är det inget som jag ligger sömnlös över... Nu säger jag inte att man borde köpa en amerikansk bil med V8 som drar 500 liter milen men om jag skulle köpa en ny V70 tex tar jag ju hellre en 2.5T på 231 hk än en 2.0 på 145... Är det bara jag? :)
din 850 ligger inte så långt från fords powerstroke v8 på 7,3l, visserligen är det en diesel. en kompis äger en ford f350 med den motorn och den hade tagit kring 1,4l milen långkörning i 80, är c reg så får endast köra 80 utom på motorväg. och börjar du gasa lite så drar din också lika mycke soppa. och DET är en riktig motor till skillnad från volvos moppe motorer
Haha :lol: Om en Volvo-femma är moppe motorer, vad är då miljöfyrorna på 90 hästar? Cykel-motorer? :D
påhängsmotor :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perc
osla skrev:
Perc skrev:Ingen köper det, men det ser snyggt ut med ett lågt baspris i marknadsföringen. Tyskarna har ju kört med det i decennier. Både BMW och MB hade ju fönstervevar i sina stora sedaner en bra bit in på 90-talet.
och inte heller halvljus automatik iaf i mb
Det är snarare arrogans från de tyska biltillverkarnas sida. Man orkade inte bemöda sig om att fixa halvljusautomatik till de marknader som använder halvljus konstant.
VolvoÄgarn skrev:En motor med väldigt låg förbrukning är en miljömotor och en motor på 100 hästar i en modern tung bil är inte roligt ett dugg. Det borde alla kunna hålla med om.
Nej, det håller jag inte med om. Visst, alla tillverkare erbjuder snålmotorer med liten slagvolym och låg förbrukning. Typ V70 D2 med sin 1.6-liters snåldiesel på 115(?) hk. Men man behöver ju inte köpa en sån om man inte vill. Det erbjuds ju starkare motorer för såna som vill ha sånt.

Bilarna blir hela tiden snålare och miljövänligare, men det är sällan prestandan sjunker pga det. Ovan nämnda D2:a har ju prestanda som på ett ungefär matchar en vanlig Volvo 945 för 20 år sen, med väsentligt lägre förbrukning och säkert bättre körbarhet också eftersom dieseln har en segdragningsförmåga som en rödblockare från stenåldern inte kommer i närheten av. Tycker man att D2:an inte räcker så är det bara att köpa D5 Polestar och se glad ut. Det är nog ingen som hindrar dig. ;)

Jag åker själv inte Volvo utan en Skoda med liten symaskinsmotor, en 1.4-liters turbo på 122 hk. Den är piggare än den 855 GLT jag hade då det begav sig, och har en körbarhet som är på en helt annan planet. Dessutom drar den betydligt mindre soppa, särskilt i stan. Så om den räknas till miljömotor måste jag väl påstå att jag inte har något emot miljömotorer. ;)
En miljöbil enligt mig är en bil som inte förbrukar så mycket råvaror. Ta t.ex en helt vanlig europeisk småbil, vilken som helst. hur många år rullar en sådan. Hur många Renault 5 från typ -88 finns kvar idag. Hur många Volvo 740 från -88 (i % av tillverkade) finns det kvar? 740 är en sann miljöbil, den är "återvunnen" minst 3 ggr mot en vanlig europeisk småbil. Allra helst om man kör den hembränd sprit.. :lol: .Det duger med Brasiliansk sprit, den är lättare att få tag i. Det finns i nuläget inget renare att köra än en katalysatorrenad etanol bil. möjligtvis en elbil.... se´n får dieselnissarna säga vad dom vill om CO², men det finns kvävedioxid/kväveoxider, partiklar i olika storlekar och svaveldioxid också.
Nu får jag väl fanken för detta. Men till sommaren, nu när jag äntligen fått den att gå riktigt, kör jag på E85 igen :-)-)

Mvh
Lennart
av umekille
Har inte läst om någon nämnt Kupe fläkten på 1-240 men den
var nog inte genomtänkt alls...En bra grej var att dem var tidigt ute med bilbälten
som standardutrustning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]