Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20
Vet inte vad du lever med för influenser och så, men det går inte en dag utan att jag hör och ser nyheter eller rapporter som är kopplade till Co2. Du har kanske missat hur världen reagerat på Trumps vetenskapsfrånvända uppfattning om världsläget och hans idiotiska beslut om att främja inhemska kolkraften och hoppa av Parisavtalet. Allt det handlar om Co2 och global uppvärmning. Paralellt med det pågår diskussionerna kring NoX och lokala utsläpp av fordon etc.

Att man inte skulle kunna jobba med alkoholrelaterade/tobaksrelaterade problem samtidigt som miljö och uppvärmningsproblem stämmer ju inte. Maninför rökförbud och hårdare regler på tobaksreklam och försäljning samtidigt som man jobbar med utsläppen. Det har man ju gjort senaste årtionena... fökning förbjöds på inrikesflyg 1988, togs med i arbetsmiljölagen 1993 (rätten till rökfri arbetsmiljö), Hela EU införde rökförbud på flygplan 1997, år 2000 förbjöds det helt på tågen, 2005 på krogen, 2015 även på utohusperrongerna inom SL.

Samtidigt har man som du vet också jobbat på miljösidan och infört tuffare och tuffare regler för utsläppen på nya bilar och ökat skatter och infört styrmedel för CO2-utsläpp i form av t.ex utsläppsrätter. (Som man nu ska försöka höja priset på då de varit för billiga för att få riktig effekt.)

Så jag kan inte riktigt hålla med om att man bara kan satsa på tt av områdena när man redan jobbat på båda fronterna under flera åtionden.

Anderssuw
Jo den där gamla artikeln från 2013 med texter från något Ozzie Zehner skrev i en studie kring 2012... han är ju en trovärdig individ, eller inte. Han är djupt rotad i Detroit-andan och har jobbat inom traditionella bilindustrin hos t.ex GM och verkar ha nått hat mot elbilar och länkar ofta till republikanska anti-EV-sidor. Han påstod t.ex 2012 att elbilar alltid kommer att behöva skattesubventioner och att det var ett falsarium att de skulle bli billigare över tid. Sen 2012 har batteripriset fallit med i snitt 16% per år fram till kring 2015, och ännu snabbare senaste två åren och fortsätter falla... Och standardräckvidden för elbilar med samma pris som 2012 har ökat från 10-15mil till 25-30mil.
Här har du ett gammalt svar på hans texter: http://blog.ucsusa.org/don-anair/what-w ... -in-the-eu?
Här är en annan reaktion på hans studie:
http://www.plugincars.com/attacking-evs ... 23063.html
Eftersom svaren också är udaterat stämmer inte allt där med dagens elbilar, det har blivit ännu större fördel för elbilen idag.

Men det mesta från 2012 när det gäller analyser på utsläpp av batterier gäller ju inte idag. Batterier blir mer effektiva för varje år och på 10 år har man fördubblat kapaciten i batterier för elbilar (och alltså samtidigt minskat åtgången av material och energi som krävs för att skapa dem).

Det är ungefär samma förnekare som inte tror på global uppvärmning som också brukar hävda liknande saker. Det är snarare de som hamnat lite snett i sina tankebubblor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
99% av Trumpnyheterna handlar ju om hur han ska hantera Kin Jong-uns robotar och vätebomber. Inte mycket om att USA lämnar Parisavtalet längre.

När skrev en journalist eller politiker senast att man borde välja en dieselbil framför en bensinbil som nybilsköpare eftersom den har lägre CO2 och det är den globala uppvärmningen som är det stora problemet.

När skrev en journalist eller politiker senast att man borde välja en dieselhybrid framför en bensinhybrid eftersom den har lägre CO2 och det är den globala uppvärmningen som är det stora problemet.

Folk på jobbet som köper egna bilar med privata pengar köper helt plötsligt bensinbilar för de tror att dieselbilar snart blir förbjudna trot att bensinbilarna de köper har större CO2 utsläpp och mer påverkan på mijön än samma dieselbil. Tjänstebilsåkarna bryr sig ju inte för de dumpar ju bilen efter 36 månader, men de som måste betala själv köper heltplötsligt bara T4, TFSI osv, bara bensinare före diesel och NOX hysterin har redan brett ut sig och tagit ett grepp om privatköparna.

Förresten.... man kan ju läsa rubriken på denna tråden bara ....
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det pratas om Co2 var och varannan dag i tidningar och på TV, men att man nu också samtidigt pratar om t.ex NoX och att man p.g.a det inte ser dieselbilen som en vettig lösning för att komma ner i co2-utsläpp.

Läste det här precis häromdagen;
http://www.vibilagare.se/nyheter/tuffar ... och-med-nu
Det är positivt... Då blir det svårare att fuska och kanske lättare för oss att få mer verklighetstrogna siffror.
Äh sparka folk i röven så blir miljön bättre !
Lathet o bekvämlighet lider vi av idag .
Handen på hjärtat ! Hur många av oss kan inte gå cykla eller åka kommunalt till jobbet men tar bilen istället ?
Cyklar förbi en idrottsarena nästan dagligen där man ser någon (kändis) som bor max 3km därifrån med bilen .
Användarvisningsbild
av joel80
Ny har Nissan-alliansen också gått ut med sina planer på omställning.

12 rena elbilar fram till 2022.

Rejäla satsningar på egna batterifabriker. (som ska få ner batterikostnaderna med 30% på 5 år.)

Snabbare snabbladdning. Ca 230km på 15 minuter.
Total räckvidd på ca 480km (EPA).

Samtidigt rejäl satsning på att få ut autonoma bilar. Runt 40 modeller ska ha autonomi 2022.

http://insideevs.com/nissan-renault-mit ... -ev-plans/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Två nya pressnyheter som stöder mina teser.

1. Biltillverkarna lägger 100-tals miljarder på att få fram nya el-bilar men nära noll läggs på att tex lösa problemet hur man ska lagra elenergin från de förnyelsebara källorna, Men kanske litar man på att det blir massiv kärnkraftsutbyggnad ?:-/

2. Allt fokus i media är på NOX, CO2 och Global uppvärmning är glömt, här är det ytterligare en nyhet med NOX i stadskörning som är focus på.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mwi skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Som jag har förstått saken gäller följande: I vissa städer, speciellt i de centrala delarna av dessa , kommer det att utfärdas förbud mot bilar med dieselmotorer som inte uppfyller de senaste kraven på rening av bland annat kväveoxider. I övrigt intet. Har jag fattat fel?
Henry
Nja i Tyskland håller miljörörelsen på att stämma olika städer för att luftkvalitén är för dålig enligt EU.s gränsvärde, hur det kommer sluta är ju inte klart än. Men den processen bry sig inte om bilars reningsmetod så där kvittar det hur kreativa biltillverkarna har varit att klara gränsvärdena på dieselbilar utan bara om stadens luftkvalitet. Å andra sidan väljs det några Europeiska Trumpar i kommande val så blir det säkert en icke fråga, så vad som gäller om tre år kan ingen med säkerhet svara på.
Har inte läst alla 31 sidorna, men kommenterar ett inlägg som har relevans till det jag skriver. Jag pratade i måndags med en kundmottagare på Volvo verkstad som påstår sig läst utkastet till Svenskt förslag. Det är de riktigt skitiga bilarna de vill åt. Enligt media påstås det att Euro 5 och sämre skall förbjudas i de planerade zonerna vad beträffar diesel. Det stämmer inte, enlig honom; Euro 5 kommer att tillåtas. Jag är i alla fall trygg i min uppfattning att, för min "körcykel" är en dieselbil det bästa alternativet, och bytte min Euro 5-bil, mot en Euro 5-bil. Att dieselbilarna skulle falla som en sten i värde om 3 år tror jag inte på. Alla bor inte i storstäder, eller ens måste ta bilen in i stadskärnor när de skall dit. Visst tror jag att folk får tänka om, och inte kunna åka bil var som helst i stadskärnor, men det är väl inte för tidigt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det beror väl på var man drar geografiska gränsen på mindre orter som så klart också kommer införa miljözoner. Om Postkontoret/Jobbet/Dagis/Affären/Banken/Sjukhuset/Vårdcentralen/BB/Idrottshallen hamnar innanför strecket som kräver Euro 6 tror jag min bil skulle bli rätt värdelös över en natt. Enda kvarvarande funktionen är ju när man ska ut i svampskogen....

Enda räddningen att hoppas på är ju att man bygger stora köpcenter utanför städerna så man kan tömma centrum på verksamhet.
Användarvisningsbild
av joel80
Euro 5 när det gäller bensin och E85 är tänkt ska tillåtas i första steget, men Euro6 dieselbilar är de enda som kommer tillåtas i vissa delar av städerna som jag förstått. Och på vissa stället, t.ex gamla stan i Stockholm, pratar man om att helt förbjuda diesel och bensinbilar.

När det gäller långtida lagring så forskas det väldigt mycket på området, dock som du skriver VolvoB20 så har jag inte sett att biltillverkarna själva lägger forskningspengar på det utan det är snarare energibolagen.

Läste om en snubbe som byggt ett hus till sig som är självförsörjande på energi. Han är alltså inte kopplad till elnätet alls. Han säger att det är sjukt oekonomiskt och att han betalar ungefär det dubbla per kwh mot för om han köpt elen från leverantör. Men han är teknikintresserad och ville visa att det går.

Han spjälkar vatten till vätgas under sommaren och hade första vintern bara använt knappt 50l diesel för reservkraft. Han väntar sig att han inte kommer behöva använda något alls kommande vintrar då hans lagring på 4 kubikmeter vätgas inte hade kommit i marken än innan första vintern så att han inte kunde spara så mkt som han behövde.

Inte ett system jag på något sätt menar är hållbart för alla... men gubben ville väl visa att det går. :)
https://www.nyteknik.se/energi/branslec ... us-6344156

Han har två elbilar som också laddas via det här huset.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 164
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]