Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1612364
apersson850 skrev:
joysam skrev:Det tar mycket längre tid än ”någon minut” att svänga in till bensinstationen, fippla med kort, öppna tanklock, tanka, och vara ute på vägen igen.

Det är lite fånigt av dig att försöka luras med den typen av argument som i stort sett alla bilförare enkelt ser igenom.
Nej, det tar bara någon minut att svänga in och sen svänga ut igen. Väl där tar tankandet två-tre minuter. Det är förstås där som skillnaden ligger mot elbilen, där det tar ett antal minuter.
Var är ert traditionella semesterfirande? Södra Spanien?
Ingenstans inom det här landets gränser behöver du lägga en extra dag på att åka enkel väg med elbil istället för med ICE.
Jodå. Det krävdes inte mer än 60 mil ungefär. Det tar en dag att köra dit med husvagnen efter. Drygt 8 timmars körtid. Då tankar jag en gång med dieselbil, tar fem minuter.
Med elbil får jag ladda var 10-15 mil ungefär. Dessutom behövde jag stå ungefär 3 timmar och ladda på ett ställe, för det behövde vara rätt fullt för att nå nästa laddare och den enda som fanns på den sträckan var en 22 kW.
Ovanpå allt fanns ingen laddare där vi gillade att äta, vilket innebar exempelvis att vi fick äta på ett ställe och ladda på ett annat, eller gå en kilometer från laddaren till restaurangen och sedan tillbaka igen. Dessutom fanns det vid det flesta laddare vi passerade inte plats att stå med husvagnen kopplad, vilket då tar ytterligare tid att hitta någonstans att ställa den, koppla loss, köra och ladda, köra tillbaka till vagnen och koppla igen.

Sammantaget blev det för segt att köra de här 60 milen med elbil på en dag.

Men om vi ändrade matvanorna och exempelvis satsade kraftigt på att livnära oss på Mc Donalds eller körde en annan väg så skulle det gå bättre att ladda. Fast den vägen var 10-15 mil längre, lite beroende på exakt vilken omväg man skulle ta, vilket skulle ta ytterligare 1½ till 2 timmar i körtid. Mc Donalds kan väl gå an ibland, men det får finnas gränser.

Slutsummeringen blev alltså att det blev för segt att köra allt på en dag, åtminstone med bara en förare.

Nu gjorde jag denna kollen för några år sedan. Läget har förstås förbättrats. Bland annat har laddaren på 22 kW kompletterats med en annan på 150 kW i samma by, så man behöver inte stå där i tre timmar längre. Men det är alltså svaret på frågan nedan.
Varför skulle du behöva ett dygn extra för att ta dig till midsommarfirandet?
För några år sedan…

Laddmöjligheterna har utvecklats.

Och det tog alltså en dag att åka de 60 milen, inte en extra dag, för det gick ju åt omkring 8 timmar även tidigare.

Även elbilarna har utvecklats och att du skulle behöva ligga på en förbrukning på någonstans uppemot 7,5 kWh/mil låter faktiskt smått orimligt, elbilsägare med husvagn brukar inte ha över 3,6 kWh/mil och då kommer man ju i varje fall 20 mil mellan laddstoppen, med vanliga elbilar.

Vad för elbil och husvagn var det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1612450
"Nu har två exemplar av VLE körts från Stuttgart till Rom på test vilket är en sträcka på nästan 110 mil. Under denna tid stannade man bara och laddade två gånger á 15 minuter per gång. Båda bilarna kördes på vanliga vägar i vanlig trafik och värmen i kupén var satt till 22 grader."
https://feber.se/bil/mercedes-har-kort- ... le/481258/

Långreseargumentet kommer bli svårt att hålla kvar vid framöver. 2 pauser på 15 minuter på en sträcka av 110mil. Vem kan överhuvudtaget vilja sitta i en bil längre oavbrutet? Men det klart, nån husvagn satt det inte på. Det återstår att lösa. Det tror jag dock inte man kommer göra, alldeles för liten business för biltillverkarna.
  • 1
  • 432
  • 433
  • 434
  • 435
  • 436
Vilken mjukvara har ni?

Hämtade min V60 2026 idag och den har version[…]

Hej. Tack för bra tråd, många int[…]

"Nu har två exemplar av VLE körts[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Jag hade exakt samma och liknande problem som du! […]