Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev: tis 18 feb 2025, 06:43 Men vill folk ha det då? Jag vet inte någon som vill ha en vag med bensinmotor, med undantag av rs3-4-6 och det känns inte som det var det dom menade här Bild
Eftersom bara 13.5 % väljer elbil i Tyskland så vill tydligen "Folk" till 86,5 % ha något annat. Känns som risk för en riktig mega härdsmälta när man förbjuder försäljning av bensin och diesel vid pumpen om några år (I.o.m att man stryper utsläppsrätterna för bolagen som säljer drivmedel). Vi får väl se om ""folk" accepterar det eller det poppar upp extrema partier.
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev: tis 18 feb 2025, 06:43 Men vill folk ha det då? Jag vet inte någon som vill ha en vag med bensinmotor, med undantag av rs3-4-6 och det känns inte som det var det dom menade här Bild
Eftersom bara 13.5 % väljer elbil i Tyskland så vill tydligen "Folk" till 86,5 % ha något annat. Känns som risk för en riktig mega härdsmälta när man förbjuder försäljning av bensin och diesel vid pumpen om några år (I.o.m att man stryper utsläppsrätterna för bolagen som säljer drivmedel). Vi får väl se om ""folk" accepterar det eller det poppar upp extrema partier.
Det går uppåt i Tyskland igen för elbilar. 16,6% elbilar i januari och 23,1% plugin hybrider. (Trots en massiv nedgång på Tesla-bilar på 59% med en minskning av marknadsandel från 14% till 4%!) Diesel och bensinbilar sjunker.

Källa:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/ko ... r-100.html
VolvoB20 skrev: tis 18 feb 2025, 10:15 Ni som kör elbil, en fråga, hur funkar värmepump i bilen?

Jag har ju värmepump som värmer mitt hus. Vid fuktig väderlek stoppar pumpen 30:e minut för avisning, utomhusdelens fläkt stannar och värme innifrån huset huset pumpas ut i utomhusdelen så den värms upp till över noll grader så isen smälter av. Tar några minuter.

Hur är det löst i Elbilen? Vad sker om man kör tex, På min pump måste ju fläkten stanna annars finns det ju inte en chans att värma upp utdelen så isen smälter av om det är tex -10, sitter det spjäll runt utedelen i bilen så man får bort den kalla fartvinden och kan värma upp delen så isen smälter av under färd?
Har inte upplevt något problem. Grillen är ju inte lika öppen på elbilar heller.
VolvoB20 skrev: tis 18 feb 2025, 10:15 Ni som kör elbil, en fråga, hur funkar värmepump i bilen?

Jag har ju värmepump som värmer mitt hus. Vid fuktig väderlek stoppar pumpen 30:e minut för avisning, utomhusdelens fläkt stannar och värme innifrån huset huset pumpas ut i utomhusdelen så den värms upp till över noll grader så isen smälter av. Tar några minuter.

Hur är det löst i Elbilen? Vad sker om man kör tex, På min pump måste ju fläkten stanna annars finns det ju inte en chans att värma upp utdelen så isen smälter av om det är tex -10, sitter det spjäll runt utedelen i bilen så man får bort den kalla fartvinden och kan värma upp delen så isen smälter av under färd?
Ingen aning. Aldrig märkt av något är det korta svaret.
joel80 skrev: tis 18 feb 2025, 11:03
VolvoB20 skrev:
Det går uppåt i Tyskland igen för elbilar. 16,6% elbilar i januari och 23,1% plugin hybrider. (Trots en massiv nedgång på Tesla-bilar på 59% med en minskning av marknadsandel från 14% till 4%!) Diesel och bensinbilar sjunker.

Källa:
Ok. men med 16 % elbilar innebär det ju att det säljs mycket mera andra bilar och vi kommer längre och längre från målet.

Det skulle väl behöva pumpas ut hysteriska mängder med elbilar, helst med 90-95% andel under många år om vi inte ska gå helt in i väggen när man förbjuder bensin/diesel försäljning vid pump om man ska undvika kaos.

Tempot är ju sjukt snabbt, på bara 3 år ned med 42% av försäljning av bensin/diesel är ju inte lite.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 18 feb 2025, 11:03
VolvoB20 skrev: Eftersom bara 13.5 % väljer elbil i Tyskland så vill tydligen "Folk" till 86,5 % ha något annat. Känns som risk för en riktig mega härdsmälta när man förbjuder försäljning av bensin och diesel vid pumpen om några år (I.o.m att man stryper utsläppsrätterna för bolagen som säljer drivmedel). Vi får väl se om ""folk" accepterar det eller det poppar upp extrema partier.

Källa:
Ok. men med 16 % elbilar innebär det ju att det säljs mycket mera andra bilar och vi kommer längre och längre från målet.

Det skulle väl behöva pumpas ut hysteriska mängder med elbilar, helst med 90-95% andel under många år om vi inte ska gå helt in i väggen när man förbjuder bensin/diesel försäljning vid pump om man ska undvika kaos.

Tempot är ju sjukt snabbt, på bara 3 år ned med 42% av försäljning av bensin/diesel är ju inte lite.
Det är ju inblandning av fossilfritt i diesel och bensin som ska öka som jag förstår det. Så det kommer ju fortfarande säljas bränsle för alla diesel och bensinbilar. Det blir däremot dyrare, vilket i sin tur ökar försäljningen av elbilar det också.

Som jag ser det skulle det såklart vara bättre att fortsätta ge fler morötter och hjälpa elbilsförsäljningen att öka snabbare så att det kommer ut tillräckligligt med elbilar på marknaden så att även de flesta som inte kan köpa nya elbilar har val när de byter begagnad bil.
Finns inte en chans i hela världen att det skulle gå att producera så mycket bio-bränsle i EU, Vi kanske skulle klara det i Sverige om använder skogen hårt (Vilket EU förbjuder. )

Det finns 250.000.000 : fordon -o :-o i EU, nästan hälften skulle behöva bytas ut till el på 3-4 år om alal ska klara EUs tidplan. Det blir en utmaning som heter duga, vi skulle behövt börja för 10 år sedan.

VolvoB20 skrev:Finns inte en chans i hela världen att det skulle gå att producera så mycket bio-bränsle i EU, Vi kanske skulle klara det i Sverige om använder skogen hårt (Vilket EU förbjuder. )

Det finns 250.000.000 : fordon -o :-o i EU, nästan hälften skulle behöva bytas ut till el på 3-4 år om alal ska klara EUs tidplan. Det blir en utmaning som heter duga, vi skulle behövt börja för 10 år sedan.
Vi får se var det hamnar. Försäljningen av diesel och bensin har i allafall börjat minskat, förutom i Sverige då där vi gjort helt tvärtom med reduktionsplikten. Bild
Laddhybrider säljer ganska stort också. Ju dyrare bensin desto större incitament för att faktiskt ladda där också. Lägger du till dem i Tyskland är det runt 40% av alla nya fordon som kan köra på el.
För Sverige har vi länge legat på runt 60% där.
Tror inte någon hybridägare blir glad om det inte finns bensin/diesel att tanka utan man måste ladda var 5:e mil. Nej det måste bli i princip 100% elbilar på gatorna när försäljning av bensin/diesel helt förbjuds. Den mängd BIO-bränsle som produceras får prioriteras för fordon med speciell behov, tex opererar utanför områden med infrastruktur eller speciella behov.. Kom ihåg att vi inte är ensamma utan 250 miljoner fordon/flygplan/båtar slåss om de dropparna i EU
.
  • 1
  • 415
  • 416
  • 417
  • 418
  • 419
  • 445

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]