Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: En av de största "bovarna" när det gäller utsläpp (inte per capita men per land), Kina, är på god väg att förändra sin elproduktion och det rätt snabbt.

Kinas utsläpp är groteska. Även per capita. När det gäller Kinas kraftproduktion så steg utsläppen av CO2 per kWh markant under 2023 jämfört med 2022. Kina ligger klart över världsgenomsnittet i CO2 per kWh. Illa.

Screenshot_20241219_001743_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20241219_001743_Samsung Internet.jpg (289.21 KiB) Visad 564 gånger

joel80 skrev: Jag både tror och hoppas att vi nu sett toppen på fossil energiförbrukning i världen. Det finns det som tyder på att vi nådde den toppen under 2024. Hoppas det inte är för sent.

Jag hoppas du får rätt. Men tyvärr bröts trenden 2023 för Kinas kraftproduktion. Siffrorna för 2024 är inte klara. Utsläppen är groteska så tyvärr tror jag inte att Kina får ner dem snabbt nog. Men Kina tänker bygga 150 kärnkraftsreaktorer så det kommer att göra slillnad. Det är nog inga tomma ord. Man har redan byggt många nya reaktorer med korta byggtider.

Ska elbilen svara upp mot klimathotet som det framställs så kan man inte bortse från kärnkraft. I Kina har man fattat detta.

Screenshot_20241219_005255_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20241219_005255_Samsung Internet.jpg (355.12 KiB) Visad 557 gånger
Screenshot_20241219_004441_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20241219_004441_Samsung Internet.jpg (367.15 KiB) Visad 557 gånger
Lövet skrev: tis 17 dec 2024, 23:03 Det är inte elbilar som är dyra längre, alla bilar är dyra.
Det stämmer bra det, alla nybilar, oavsett drift har skenar uppåt i pris, mycket mer än inflationen.

Men de flesta priser har ju skenat hysteriskt fortare än inflationen. Bostäder, Bilar, Mat, Fjärrvärme, Sophämtning, VA, Avgifter, Räntor. Knappt möjligt att hitta något som följt inflationen. Det är väl purjolök, gummistövlar och tidskriftsammlare då som SCB har i sin varukorg för att räkna ut inflationen. Deras korrektionsfaktorer som man justerar med gör det ju till ett skämt
Camel skrev: Kinas utsläpp är groteska. Även per capita. När det gäller Kinas kraftproduktion så steg utsläppen av CO2 per kWh markant under 2023 jämfört med 2022. Kina ligger klart över världsgenomsnittet i CO2 per kWh. Illa.
Tänk om man då, som diskuterats, flyttar med utsläppen med produkten till importerande land. Vi köper VÄLDIGT mycket från Kina. Då hade vi också fått ”groteska” utsläpp!
Kina bygger många nya kärnkraftsverk, men bygger fortfarande också kolkraftverk.
EbbevonVolvo skrev:
Camel skrev: Kinas utsläpp är groteska. Även per capita. När det gäller Kinas kraftproduktion så steg utsläppen av CO2 per kWh markant under 2023 jämfört med 2022. Kina ligger klart över världsgenomsnittet i CO2 per kWh. Illa.
Tänk om man då, som diskuterats, flyttar med utsläppen med produkten till importerande land. Vi köper VÄLDIGT mycket från Kina. Då hade vi också fått ”groteska” utsläpp!
Det finns i huvudsak 3 sätt att beräkna var CO2 utsläppen uppstår. EU räknar de territoriella utsläppen. Svenska Naturvårdsverket räknar gärna de konsumtionsbaserade utsläppen. Det finns även produktionsbaserade beräkningar. Allt beror på vilken agenda man har. Jag anser att de territoriella blir enklast för alla, då undviker man dubbelräkning. Moder natur bryr sig bara om summan av utsläppen, inte var i världen de uppstår.

Om man vill räkna som Naturvårdsverket så var så god. Då ska man beakta den skyhöga CO2-intensiteten i Kina på materialutvinning och energiåtgången för tillverkning av solpaneler, elbilar samt vindkraftverk från Kina som används här? Givetvis med åtföljande straffskatt för CO2-belastningen. Så länge som Kina då slipper räkna in dessa utsläpp i sina siffror så blir ju summan densamma. Men politiskt blir det inte bra när elbilar plötsligt inte har "nollutsläpp" och solpaneler bidrar med högre CO2-utsläpp per kWh under sin livslängd än om elenergin togs från ett vägguttag i Sverige. EU föredrar av bl.a. dessa orsaker att räkna de territoriella utsläppen.
KinaVindkraft.jpg
KinaVindkraft.jpg (176.42 KiB) Visad 459 gånger
EbbevonVolvo skrev:Kina bygger många nya kärnkraftsverk, men bygger fortfarande också kolkraftverk.
Stämmer. Det gör inte situationen bättre. CO2-intensiteten på elenergi genererad i Kina gick upp 2023 jämfört med 2022. Bl.a. som följd av utbyggnad av kolkraft, trots stora satsningar på sol, vind och kärnkraft. Kina ligger på 582 g CO2 per kWh. Sverige ligger på 40 g CO2 per kWh. Vi låg ännu lägre innan vi stängde några kärnkraftverk.
GLIZ skrev:Det är inget fel på bilarna det är batterierna som det är fel på.
Eller bonusarna från staten.... Försäljningen av elbilar har för första gången minskat.......
Batteriet på våran Subaru (mildhybrid) funkar som det ska, fast garantin gått ut.
lennarte skrev:
GLIZ skrev:Det är inget fel på bilarna det är batterierna som det är fel på.
Eller bonusarna från staten.... Försäljningen av elbilar har för första gången minskat.......
Batteriet på våran Subaru (mildhybrid) funkar som det ska, fast garantin gått ut.
När politikerna gynnar fossila drivmedel och gör fossilfritt dyrare får vi en fördröjning i utvecklingen. Det är inte bara att man tagit bort bonusen, man har höjt skatten rejält på el och samtidigt sänkt den rejält på bensin och diesel. Idag är det högre skatt per kWh på den näst intill fossilfria el vi har mot för diesel och bensin.
Lägg till alla miljarder som läggs i subventioner på fossila drivmedel så blir man lite lätt frustrerad över hur våra skattepengar används för att sponsra oljeberoendet. :/
joel80 skrev: fre 03 jan 2025, 17:27 Lägg till alla miljarder som läggs i subventioner på fossila drivmedel så blir man lite lätt frustrerad över hur våra skattepengar används för att sponsra oljeberoendet. :/

Å fasiken Jag läste att när jag tankar bensinbilen så kostar bensinen ca 8,50 ....... sen tilkommer lika mycket i skatt 9 kr så det slutar på 17.50 vid pumpen, så staten drar in sjukt mycket pengar..

Men du säger alltså att det är tvärs om, att bensinen igenligen kostar 35 kr/liter men sedan skjuter staten till hälften varje gång så jag behöver bara betala 17,50 viken tur att staten subventionerera mitt tanknde, men blir inte det väldigt dyrt för staten att subventionera alla. Nu förstår jag att du känner dig frustrerad

Lägg till det att alla som kör bensinbil får en fet bonus och sänkt förmånsvärde när man köper bensinbil. Elbilköparna se får ju malusskatt och extra högt fömånsvärde, det måste ju höjja frustrationen ännu mer
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 03 jan 2025, 17:27 Lägg till alla miljarder som läggs i subventioner på fossila drivmedel så blir man lite lätt frustrerad över hur våra skattepengar används för att sponsra oljeberoendet. :/

Å fasiken Jag läste att när jag tankar bensinbilen så kostar bensinen ca 8,50 ....... sen tilkommer lika mycket i skatt 9 kr så det slutar på 17.50 vid pumpen, så staten drar in sjukt mycket pengar..

Men du säger alltså att det är tvärs om, att bensinen igenligen kostar 35 kr/liter men sedan skjuter staten till hälften varje gång så jag behöver bara betala 17,50 viken tur att staten subventionerera mitt tanknde, men blir inte det väldigt dyrt för staten att subventionera alla. Nu förstår jag att du känner dig frustrerad

Lägg till det att alla som kör bensinbil får en fet bonus och sänkt förmånsvärde när man köper bensinbil. Elbilköparna se får ju malusskatt och extra högt fömånsvärde, det måste ju höjja frustrationen ännu mer
Väljer du att missförstå eller förstod du på riktigt inte vad jag skrev? Alltså jag kan förklara för dig om du vill, men om du bara låtsas att du inte förstår är det ju onödigt.
  • 1
  • 407
  • 408
  • 409
  • 410
  • 411
  • 429
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]