Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tis 17 dec 2024, 17:09
Lucif3r skrev:Elbilen dör när något nytt spännande "bättre" finns, politiskt. Precis som E85.
Eldrift är i sin natur ungefär 4-5ggr effektivare än bensin och dieseldrift (ja, inräknat allt). Det kommer fälla avgörandet av bara den anledningen.
Förmodligen ännu större skillnad i effektivitet om man räknar från oljeborrhålet.
På tal om från borrhålet. Jag är inte emot elbilar, beställde och väntade 1 år på en till och med. Men det som gjorde att jag inte plockade ut den var att det blev så dyrt att ladda precis innan den skulle levereras. Gick från 80 öre till 470 öre på en enda dag.

Tänk bensinens hela väg från borrhålet till din bensintank, vilken makalöst lång kedja som borde vara jättedyr. Då är det ju själva fan att det ska va i stort sett lika dyrt att ladda el som tanka bensin i milkostnad.

Ladda hemma säger alla. Ja, jag kan ladda hemma till inköpspris. Men det är väldigt svårt att ladda hemma när jag är i Värmland, Kiruna eller Smygehuk. Kör 6000 mil per år. Kanske kan ladda 2000 eller nåt hemma.
Sen har vi vad bileländet kostar i inköp. Vilken sanslös inflation det varit på bilar. Köpte en ny hyfsat utrustad V70 för några år sen för 300. V90 kunde man få för 400. Passat lär väl ha varit billigare än så. Vad kostar en ID7 Tourer? Knappast att bilarna följt den genomsnittliga inflationen. Det skulle ju bli så billigt när man slapp tillverka en förbränningsmotor med alla dess delar och hjälpsystem. Batteripriserna skulle ju sjunka så snabbt. Det ser vi inte mycket av än. Men det kanske släpper snart.
GustavE skrev: Vad kostar en ID7 Tourer? Knappast att bilarna följt den genomsnittliga inflationen. Det skulle ju bli så billigt när man slapp tillverka en förbränningsmotor med alla dess delar och hjälpsystem. Batteripriserna skulle ju sjunka så snabbt. Det ser vi inte mycket av än. Men det kanske släpper snart.
664k. Men en BMW 520d Touring billigaste jag hittar ny kostar 657k. Det är inte elbilar som är dyra längre, alla bilar är dyra. Så relativt sett betalar man mindre för elbilar än man gjorde för några år sen.

GustavE skrev:På tal om från borrhålet. Jag är inte emot elbilar, beställde och väntade 1 år på en till och med. Men det som gjorde att jag inte plockade ut den var att det blev så dyrt att ladda precis innan den skulle levereras. Gick från 80 öre till 470 öre på en enda dag.

Tänk bensinens hela väg från borrhålet till din bensintank, vilken makalöst lång kedja som borde vara jättedyr. Då är det ju själva fan att det ska va i stort sett lika dyrt att ladda el som tanka bensin i milkostnad.

Ladda hemma säger alla. Ja, jag kan ladda hemma till inköpspris. Men det är väldigt svårt att ladda hemma när jag är i Värmland, Kiruna eller Smygehuk. Kör 6000 mil per år. Kanske kan ladda 2000 eller nåt hemma.
De månader jag kör som mest med mycket snabbladdning skaffar jag abonnemang, då blir laddningen inte så dyr utan hamnar på ca 3,50-4kr/kWh. Kring 6kr milen sommartid och 8-10kr/milen vintertid.
Ibland hittar man lite billigare laddning över natten eller när man står parkerad ett tag. Senast jag laddade offentligt var det i Sollentuna centrum för 2,50kr/kWh under några timmar när jag var där och jobbade.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

joel80 skrev: tis 17 dec 2024, 18:11
Ju fler nya elbilar som säljs desto fler finns det sen som begagnade bilar.
Är det verkligen så?
Tycker man hör om ett sällan sinande utflöde av elbilar från Sverige, exempelvis nedanstående.

Om man vill ha en omställning måste branschen hjälpa bilköpare på vägen.
Det är inte många som idag har bensin och dieselbilar med ett maximalt värde på säg 100K som går och köper en elbil för 500-600K eller mer...
Att då skicka begagnade elbilar utomlands för att tjäna snabba pengar är hål i huvudet, istället för att kränga dem här hemma som en del i omställningen.

Om inte branschen gör sitt för att behålla bilarna här hemma, vem ska då fixa detta? Regering och Riksdag?
Man vill ju inte lagstifta att elbilar nyare än 5 år inte får exporteras men vi lär nog hamna där om inte kranen av bilar som lämnar landet skruvas åt.

Volkswagens och Porsches egen bilhandlare Din Bil och VW Finans ligger bakom en stor del av exporten av elbilen VW ID.3 från Sverige, visar en granskning Carup har gjort. Elbilarna fick först klimatbonus på 60 000 kronor. När privatleasingperioden är över efter 2-3 år säljs elbilarna utomlands för att maximera vinsterna.

https://carup.se/vws-miljonklipp-sa-exp ... n-sverige/
fjohan82 skrev:
joel80 skrev: tis 17 dec 2024, 18:11
Ju fler nya elbilar som säljs desto fler finns det sen som begagnade bilar.
Är det verkligen så?
Tycker man hör om ett sällan sinande utflöde av elbilar från Sverige, exempelvis nedanstående.

Om man vill ha en omställning måste branschen hjälpa bilköpare på vägen.
Det är inte många som idag har bensin och dieselbilar med ett maximalt värde på säg 100K som går och köper en elbil för 500-600K eller mer...
Att då skicka begagnade elbilar utomlands för att tjäna snabba pengar är hål i huvudet, istället för att kränga dem här hemma som en del i omställningen.

Om inte branschen gör sitt för att behålla bilarna här hemma, vem ska då fixa detta? Regering och Riksdag?
Man vill ju inte lagstifta att elbilar nyare än 5 år inte får exporteras men vi lär nog hamna där om inte kranen av bilar som lämnar landet skruvas åt.

Volkswagens och Porsches egen bilhandlare Din Bil och VW Finans ligger bakom en stor del av exporten av elbilen VW ID.3 från Sverige, visar en granskning Carup har gjort. Elbilarna fick först klimatbonus på 60 000 kronor. När privatleasingperioden är över efter 2-3 år säljs elbilarna utomlands för att maximera vinsterna.

https://carup.se/vws-miljonklipp-sa-exp ... n-sverige/
Det där beror ju allra mest på vår kassa valuta och gäller alla bilmärken och drivmedel. Det är rea på begbil från Sverige för utlänningar. Marknaden är ganska rörlig och eftersom nordiska bilar oftast är välutrustade med klimatpaket etc. så finns det dom incitamenten.

/Thomas
fjohan82 skrev:Tycker man hör om ett sällan sinande utflöde av elbilar från Sverige, exempelvis nedanstående.
Det 779st bilar det handlar om i artikeln. Alltså ingenting i det stora hela. Det har sålts 12.000st ID3or i Sverige. Carup är en bedrövlig sajt. Sluta läs den. Sluta länka till den.
Erik Å skrev:Egentligen är det väldigt enkelt, vill mänskligheten finnas kvar om 50 år så måste vi sluta att bränna fossila bränslen.
Ja. Då gäller det att sluta elda fossilt i så stor utsträckning som görs idag för att framställa elenergi globalt. Annars kommer inte elbilen globalt att svara upp mot klimathotet som det framställs.

WorldElSource2023.jpg
WorldElSource2023.jpg (286.69 KiB) Visad 251 gånger
Camel skrev:
Erik Å skrev:Egentligen är det väldigt enkelt, vill mänskligheten finnas kvar om 50 år så måste vi sluta att bränna fossila bränslen.
Ja. Då gäller det att sluta elda fossilt i så stor utsträckning som görs idag för att framställa elenergi globalt. Annars kommer inte elbilen globalt att svara upp mot klimathotet som det framställs.

WorldElSource2023.jpg
En av de största "bovarna" när det gäller utsläpp (inte per capita men per land), Kina, är på god väg att förändra sin elproduktion och det rätt snabbt. Redan under 2024 är det en minskning av kol, och installationer av solceller och vind överstiger nu deras ökade förbrukning per år rejält. Även batterilagring ökar snabbt för att kunna jämna ut t.ex solproduktionen under dygnet och produktionen per kolkraftverk minskar även om de fortfarande används och behövs för utjämningen av sol och vind.

Jag både tror och hoppas att vi nu sett toppen på fossil energiförbrukning i världen. Det finns det som tyder på att vi nådde den toppen under 2024. Hoppas det inte är för sent.

• 1
  • 406
  • 407
  • 408
  • 409
  • 410
  • 429

Har ingen aning om hur detv ser ut, men kan du ka[…]

Tomgång och vevhusventilation

Min trottel positions givare (TPS) var dålig[…]

Lackade plastdetaljer

Den förra ägaren till min bil har p&arin[…]