Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1597424
GLIZ skrev:
Lövet skrev:
joel80 skrev:September blev årets bästa månad än så länge för andel elbilar i nybilsförsäljningen. Ca 43%. Näst bästa månaden någonsin
Nej, det är "kollaps" på elbilsmarknaden! Det har jag läst på Facebook :-D
På Facebook påstås en godisfabrik ha brunnit ned så Amerikaner på besök i lilla sveden panikköper visst godis.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Flugan elbil kommer finnas med i bakgrunden just på grund av att batterierna inte är bra nog och att de krävs i nuläget material som redan börjar tryta.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1597543
Lucif3r skrev:
StefanN skrev:Ja, den här flugan dör samtidigt som den andra flugan internet dör.....
Elbilen dör när något nytt spännande "bättre" finns, politiskt. Precis som E85.

Internet skulle gått samma öde om något bättre hade kommit ut, men internet är mer "bil" som helhet, snarare än en specific typ av bil.
En jämförelse med E85 är väldigt skev. E85 var aldrig något speciellt teknikskifte, det var inte globalt, det fanns inte en ny teknik bakom som blev billigare och billigare för varje år.

Eldrift är ju något som är mycket mer effektivt och kan drivas med nästan vilken energikälla som helst.



#1597545
Lucif3r skrev:Elbilen dör när något nytt spännande "bättre" finns, politiskt. Precis som E85.
Eldrift är i sin natur ungefär 4-5ggr effektivare än bensin och dieseldrift (ja, inräknat allt). Det kommer fälla avgörandet av bara den anledningen.
#1597547
joel80 skrev:En jämförelse med E85 är väldigt skev. E85 var aldrig något speciellt teknikskifte, det var inte globalt, det fanns inte en ny teknik bakom som blev billigare och billigare för varje år.
Så skev är den inte som du vill påvisa. Billigare och billigare för var år....................... Bortsett från det faktum att i princip varenda bensinbil enkelt kan ställas om, och på så vis spara hundratusentals kronor i inköp av nyproducerat skräp?
joel80 skrev:Eldrift är ju något som är mycket mer effektivt och kan drivas med nästan vilken energikälla som helst.
.... Förutom hundratusentals kronor i utgift för svenson, som man kommer bra jävla många mil på bensin på innan man ser någon som helst ekonomiskt fördel med det? För att inte tala om miljöpåverkan för att bygga eländet...
#1597549
Lövet skrev: tis 17 dec 2024, 17:09
Lucif3r skrev:Elbilen dör när något nytt spännande "bättre" finns, politiskt. Precis som E85.
Eldrift är i sin natur ungefär 4-5ggr effektivare än bensin och dieseldrift (ja, inräknat allt). Det kommer fälla avgörandet av bara den anledningen.
Egentligen är det väldigt enkelt, vill mänskligheten finnas kvar om 50 år så måste vi sluta att bränna fossila bränslen.
Biobränslen kan bara ersätta några enstaka procent av oljan och de skapar i många fall direkt konflikt med livsmedelsproduktion (det kommer att bli värre, jag lovar).
Okej, vad finns kvar att driva fordon med? Klart, satsar man på massiv utbyggnad av kärnkraft så går det att tillverka syntetiska bränslen eller vätgas. Men eldrift kommer alltid att ge högre verkningsgrad.
Vätgas är bara en energibärare, viktigt att komma ihåg. Går iofs att utvinna från fossil olja men då är det ju ingen lösning

Utvecklingen av batterier mot högre energitäthet, längre livslängd, lägre pris och förhoppnings bättre brandsäkerhet lär fortsätta..
Bränsleceller kan också bli ett alternativ, det har gjorts en del genombrott där. Eldrift med bränslecell och vätgas eller syntetiska bränslen alltså.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1597552

Lucif3r skrev:
joel80 skrev:En jämförelse med E85 är väldigt skev. E85 var aldrig något speciellt teknikskifte, det var inte globalt, det fanns inte en ny teknik bakom som blev billigare och billigare för varje år.
Så skev är den inte som du vill påvisa. Billigare och billigare för var år.......... Bortsett från det faktum att i princip varenda bensinbil enkelt kan ställas om, och på så vis spara hundratusentals kronor i inköp av nyproducerat skräp?
joel80 skrev:Eldrift är ju något som är mycket mer effektivt och kan drivas med nästan vilken energikälla som helst.
.... Förutom hundratusentals kronor i utgift för svenson, som man kommer bra jävla många mil på bensin på innan man ser någon som helst ekonomiskt fördel med det? För att inte tala om miljöpåverkan för att bygga eländet...
För de som köper nya bilar går det att få ett klart bättre värde i en elbil idag än en fossilbil, speciellt om man kör lite mer än snittet, vilket många som köper ny bil gör.

Det handlar alltså inte om att skrota alla bilar direkt och byta ut mot elbilar utan om att nybilsförsäljningen blir elbilar. (I Sverige har elbilarna varit det populäraste valet under ett par år nu, dieselbilar är helt dött, nästan lika dött som E85.)

Ju fler nya elbilar som säljs desto fler finns det sen som begagnade bilar.

Miljöpåverkan för elbilar vid tillverkning är högre än för bensin/diesel, men det tar verkligen inte många mils körning på ren el att komma ikapp det. De flesta elbilar är bättre än motsvarande fossil redan under första året. Batterierna blir dessutom inte bara billigare. Utan även mindre och kräver mindre mineraler per kWh också. Och utvecklingen går fort, flera tillverkare har redan gått ifrån kobolt. När tror du raffinaderierna går ifrån kobolt för att kunna tillverka bensin och diesel?

Att lägga 50000kr mer på en begagnad elbil än en begagnad fossil hämtar hem sig väldigt fort i bränsle, service och skattekostnader. Än så länge är dock inte utbudet på begagnade elbilar i 100k-klassen så stort. Men med tanke på hur mycket som säljs så kommer det snart bli skillnad. Elbilar kommer också troligen leva mycket längre än fossilbilar så de kommer ta över begagnatmarknaden framöver.

  • 1
  • 405
  • 406
  • 407
  • 408
  • 409
  • 429

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]