Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:
poseidon skrev:Dessa 40 Miljarder bör vi låta brinna inne.

Iom att bränslepriserna är mer än 10kr billigare per liter idag än då vi hade Magdapriser och snittföraren kör 2000 mil om året så har vi redan sparat in de miljarderna.

Å det bara på något år.

Majoriteten av Sveriges hushåll har alltså fått ca 2000kr mer i månaden att röra sig med iom att Magdapriserna är avvecklade.

Självklart är elbilsägare avundsjuka på detta då ju vi fortfarande ofta har Magdapriser på el.

Jag fick iaf lära mig tidigt att avundsjuka är fult.
Varför skulle jag, som är elbilsägare, vara avundsjuk på detta?
Det är väl, i princip, bra för alla att det är låga bränslepriser! Billigare att frakta saker, billigare för bönder vilket ger lägre matpriser, alla affärer som får lägre uppvärmningskostnader vilket ger lägre priser, och så vidare.
Nä, jag är verkligen inte avundsjuk, men det låter som om du skulle kunna vara avundsjuk på oss som kör elbil? Men så illa är det väl inte? :-)
Håller med, och det där med "magdapriser" är bara så urbota fjantigt. Har man lite koll vet man att det är flera orsaker än tidöligan som gör att bränslepriset nu är lägre. Det hade varit lägre utan blåbrun regering också, men några kr dyrare än vad vi har idag, samt med mindre utsläpp.

Redan nu vet vi att priset blir dyrare redan nästa år då regeringen/SD fått backa på reduktionen. Och det finns viss risk för ökning nu i höst också om det blir bombningar av en massa olje-infrastruktur i Iran nu som svar på deras bombningar av Israel.
Det skulle kunna få oljepriset att öka.

De som tjänar bäst på billigare bränslepriser är höginkomsttagare.
Vill man göra skillnad för de som behöver det kan man ge mer riktade subventioner till t.ex jordbruket.

Elpriserna har rätt hög skatt, mycket högre procentmässigt än bensin/diesel, men det är inte speciellt dyrt med el idag eller senaste året.

Min milkostnad för bilen sen i april uppgår inte ens till 1kr/mil. Från elbolaget har jag fått betalt för att ladda bilen, mellan -10 till - 136 öre/kWh.
Sen får jag räkna på ca 67öre/kWh i skatt och överföringskostnad, men det har ändå blivit negativt pris vissa månader.

Övriga kostnad är också låg. Vet inte varför folk gnäller öm höga elpriser nu, har de låst sig på dumma avtal?
Jag bor i SE3, SE4 har högre men historiskt sett är de inte speciellt höga där heller.
Screenshot_20240821_170211_Tibber.jpg
Screenshot_20240821_170211_Tibber.jpg (21.27 KiB) Visad 5082 gånger
OT:
blågul.jpg
blågul.jpg (15.49 KiB) Visad 4346 gånger
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
poseidon skrev:Magdapriser.
blåbrun regering

De som tjänar bäst på billigare bränslepriser är höginkomsttagare.
Var ser du färgen brun i bilden? Skulle snarare kalla den blågul, möjligtvis blålilagul.
----------------------------------------------
Influenser, kvar att leva på när mat och boende är betalt: 300 000 kr/månad, kör 14 mil om dagen i sin 2025 års Ferrari som drar 2,8 liter milen i stadstrafiken i Båstad och Visby. Arbetsresultat under dagen: fått ytterligare 200 ungdomar att dricka giftig energidryck och sminka sig med giftigt smink.
Bensinkostnad: 700 kr / dag, 5 % av inkomsten.

Undersköterska, kvar att leva på när mat och boende är betalt: 10 000 kr/månad, kör 14 mil om dagen i sin 1992 års Toyota som drar 0,7 liter milen längs Norrlands inlandsvägar. Arbetsresultat under dagen: vårdat 20 äldre och sjuka så dessa fått en fin dag.
Bensinkostnad: 180 kr / dag, 39% av inkomsten.

Som vi ser i exemplet har höginkomsttagaren tjänat mest pengar på sänkningen men sänkningen är viktigare för låginkomsttagaren då bensinen utgör en så stor del av inkomsten.
----------------------------------------------
OnT:
Tycker bilindustrin får skylla sig lite själva när dom försökte sig på en 100% höjning av bilpriserna i samband med övergången till elbilar och då drabbades av den kris dom nu gnäller om. Lite samma sätt att lura köparna som när dom tog extra betalt för elhissar och digital skärm som hastighetsmätare fast det egentligen var billigare för tillverkarna än vevarna och analoga visarna. Fast i mycket större skala.
Biltillverkarna trodde att dom skulle kunna tillverka få elbilar och sälja dom dyrt. Hade varit bättre om dom tillverkade många och sålde till rimliga priser istället.

Tänk om VW hade börjat sälja ID2 för 200-250 000 för några år sen. Då hade dom varit lika överlägsna och framgångsrika nu som dom var med bubblan och golfen en gång i tiden. Då hade dom sluppit varit rädda för Tesla och Kineser nu.
Ska det bli bara elbilar som ska finnas i framtiden??? Läste nu på morronen i Auto Motorsport (på nätet)
Klubbat i riksdagen – 2027 blir bensin och diesel betydligt dyrare
Det ska bli dyrare att släppa ut koldioxid – enligt ett nytt riksdagsbeslut. Därför höjs bensin- och dieselpriserna upp till 15 kronor dyrare per liter 2030 enligt vår expert.

Var händer men E85 och olika motor gas bränslen?? Både jag och frugan kör E85 bilar (Volvo 745 och Subaru XV). Innan så sänkningen av av reduktionen följde E85 bensinens höj och sänkningar ganska väl. Trots att E85 bara innehåller c:a 15 - 25% oljeprodukter.
Detta är ju ingen nyhet egentligen, men jag har inte hört något om dessa "alternativa" bränslen
joel80 skrev: tor 03 okt 2024, 14:29
Min milkostnad för bilen sen i april uppgår inte ens till 1kr/mil. Från elbolaget har jag fått betalt för att ladda bilen, mellan -10 till - 136 öre/kWh.
Sen får jag räkna på ca 67öre/kWh i skatt och överföringskostnad, men det har ändå blivit negativt pris vissa månader.

Övriga kostnad är också låg. Vet inte varför folk gnäller öm höga elpriser nu, har de låst sig på dumma avtal?
Jag bor i SE3, SE4 har högre men historiskt sett är de inte speciellt höga där heller.

Min kollega som just bytt in sin Ioniq av första versionen landade på en värdeminskning på 8300kr/månad under åren han haft den så man måste vara vädligt försiktig, iaf som privatköpare för hela kalkylen. Men det är ju lite vad det är för att ha en nyare bil idag oavsett drivmedel.
lennarte skrev: fre 04 okt 2024, 07:33 Ska det bli bara elbilar som ska finnas i framtiden??? Läste nu på morronen i Auto Motorsport (på nätet)
Klubbat i riksdagen – 2027 blir bensin och diesel betydligt dyrare
Det ska bli dyrare att släppa ut koldioxid – enligt ett nytt riksdagsbeslut. Därför höjs bensin- och dieselpriserna upp till 15 kronor dyrare per liter 2030 enligt vår expert.

Var händer men E85 och olika motor gas bränslen?? Både jag och frugan kör E85 bilar (Volvo 745 och Subaru XV). Innan så sänkningen av av reduktionen följde E85 bensinens höj och sänkningar ganska väl. Trots att E85 bara innehåller c:a 15 - 25% oljeprodukter.
Detta är ju ingen nyhet egentligen, men jag har inte hört något om dessa "alternativa" bränslen
Ingen vet. Alla som säljer gas/flytande/fast bränsle som ger CO2 i EU måste köpa utsläppsrätter. antalet utsläppsrätter miskar hela tiden för att om några år vara nere på noll, Det innebär att det blir förjudet att sälja bensin/diesel.

Ingen vet vad de kommer kosta 40 öre/liter eller 40 kr/liter Det beror på efterfrågan. Har alla gått över till elbil, då blir det låg efterfrågan och billigt, kör alla vidare med bensin/dieselbilar ja då blir det svindyrt.

Sen får vi ju det tungt med när vi ska konkurrera med Tyskalnd och andra Euro ländre med vår värdelösa krona vid auktionerna.

Det kommer så klart att dra med sig priserna på alternativa bränslen. Blir bensin/diesel hysterisk dyrt så blir det ju så klart slagsmål om E85/HVO

Var alla hundratals mijarder tar vägen vi ska betala vet vi ju redan.

Vi är ju det enda land som får noll kronor tillbaka nu, Trots att länder som svinar ned maximalt med 400-500% högre utsläpp än oss cashar in full återbetalning.

Det är inget fel på EU, det är fel på våra sjukt mesiga idiotska inkompetenta politiker som låter EU tömma vårt land på pengar. Systemet är bra men vi måste ha vettiga politiker som inte tillåter detta att vi ska betala allt

"Men i dagsläget har 25 av 27 medlemsländer redan fått utbetalningar och Nederländerna blev nyligen det 26:e landet att få besked om utbetalning av medel från fonden. Det enda landet som ännu inte godkänts för någon utbetalning är Sverige, och det beror på att Sverige inte har skickat in någon betalningsansökan, uppger Veerle Nuyts, EU-kommissionens talesperson i ekonomiska frågor, till DN. "

William85 skrev:
joel80 skrev: tor 03 okt 2024, 14:29

Min kollega som just bytt in sin Ioniq av första versionen landade på en värdeminskning på 8300kr/månad under åren han haft den så man måste vara vädligt försiktig, iaf som privatköpare för hela kalkylen. Men det är ju lite vad det är för att ha en nyare bil idag oavsett drivmedel.
Det lät märkligt! Jag har en Ioniq 28kWh från 2018 som andrabil ni och har haft en tidigare på leasing tidigare och det var den billigaste bil (per mil) jag någonsin haft. Värdeminskningen på den var väldigt långsamt och den går väldigt snålt.

Vi köpte den begagnat för 170k för 1,5 år sen. De sälja för mellan 160-180k hos handlare idag. Så på den har det varit väldigt låg värdeminskning. Vi köpte begagnad, så då låg de på 190-200k hos handlare.

På den Polestar 2 LRDM jag har är det högre. Jag har räknat på milkostnad på mellan 35-37kr under de år jag har den. Det är alltså inklusive värdeminskning och alla driftskostnader. Skulle jag köra mindre än vad jag gör skulle det bli högre.

Det låg på ungefär samma på förra Polestaren. 9800 mil. Totala värdeminskningen blev 7600kr/månad.
Det är ca 28kr/milen. Sen tillkom ett par kronor i drivmedel samt knappt nån krona i service och nån ytterligare krona för underhåll etc.
Ja det här är en sån fast med det större batteriet, tror det är en 2020. inköpt begagnad för 350 000kr nu inbytt för 150 000kr. Den har funkat bra men han bor dåligt till och ville ha AWD igen och lite större som familjebil. Han köpte en 2023 Enyaq för 500 000kr som uppfyller kravspecen. Får hoppas den har lite snällare värdekurva.
William85 skrev:Ja det här är en sån fast med det större batteriet, tror det är en 2020. inköpt begagnad för 350 000kr nu inbytt för 150 000kr. Den har funkat bra men han bor dåligt till och ville ha AWD igen och lite större som familjebil. Han köpte en 2023 Enyaq för 500 000kr som uppfyller kravspecen. Får hoppas den har lite snällare värdekurva.
Låter som väldigt dåligt inbytespris. Bild
De modellerna går ju för 230-260k när de säljs.

Tyvärr ses den modellen som sämre än den före den med mindre batteri. De bytte batteri och drivning till den modellen och man fick mycket sämre laddhastighet samt lite högre förbrukning. Med den tidigare (2017-2019) med 28kWh batteri kunde man ladda i hela 65-70kW och det gick rätt snabbt hela vägen upp till 90%. Med den 2020 som fick 38kWh batteri var topphastigheten vid laddning bara kring 40kW.
Många av oss som hade en Ioniq 28kwh blev rejält besvikna på "uppgraderingen" och många köpte annan elbil vid nästa byte.

Med min Volvo V70 jag hade kring 2013 blev värdeminskningen på 3 år och 8700 mil på drygt 18kr/milen. (Från 310k till 150k) Sen tror jag det var ca 10-11kr/milen på soppa (snittade ca 0,6l/milen) och sen med försäkring, däck (vinterdäck köptes separat) och service hamnade jag på ca 35kr/milen där också.
  • 1
  • 403
  • 404
  • 405
  • 406
  • 407
  • 429

Tack för input. Ska se om vi kan kolla dessa […]

Här finns mer:. Prova googla på Volvo[…]

Jo hittade problemen nu, det är rost vän[…]

Vill man inte kompromissa så vill man int[…]