- tor 03 okt 2024, 14:29
Redan nu vet vi att priset blir dyrare redan nästa år då regeringen/SD fått backa på reduktionen. Och det finns viss risk för ökning nu i höst också om det blir bombningar av en massa olje-infrastruktur i Iran nu som svar på deras bombningar av Israel.
Det skulle kunna få oljepriset att öka.
De som tjänar bäst på billigare bränslepriser är höginkomsttagare.
Vill man göra skillnad för de som behöver det kan man ge mer riktade subventioner till t.ex jordbruket.
Elpriserna har rätt hög skatt, mycket högre procentmässigt än bensin/diesel, men det är inte speciellt dyrt med el idag eller senaste året.
Min milkostnad för bilen sen i april uppgår inte ens till 1kr/mil. Från elbolaget har jag fått betalt för att ladda bilen, mellan -10 till - 136 öre/kWh.
Sen får jag räkna på ca 67öre/kWh i skatt och överföringskostnad, men det har ändå blivit negativt pris vissa månader.
Övriga kostnad är också låg. Vet inte varför folk gnäller öm höga elpriser nu, har de låst sig på dumma avtal?
Jag bor i SE3, SE4 har högre men historiskt sett är de inte speciellt höga där heller.
EbbevonVolvo skrev:Håller med, och det där med "magdapriser" är bara så urbota fjantigt. Har man lite koll vet man att det är flera orsaker än tidöligan som gör att bränslepriset nu är lägre. Det hade varit lägre utan blåbrun regering också, men några kr dyrare än vad vi har idag, samt med mindre utsläpp.poseidon skrev:Dessa 40 Miljarder bör vi låta brinna inne.Varför skulle jag, som är elbilsägare, vara avundsjuk på detta?
Iom att bränslepriserna är mer än 10kr billigare per liter idag än då vi hade Magdapriser och snittföraren kör 2000 mil om året så har vi redan sparat in de miljarderna.
Å det bara på något år.
Majoriteten av Sveriges hushåll har alltså fått ca 2000kr mer i månaden att röra sig med iom att Magdapriserna är avvecklade.
Självklart är elbilsägare avundsjuka på detta då ju vi fortfarande ofta har Magdapriser på el.
Jag fick iaf lära mig tidigt att avundsjuka är fult.
Det är väl, i princip, bra för alla att det är låga bränslepriser! Billigare att frakta saker, billigare för bönder vilket ger lägre matpriser, alla affärer som får lägre uppvärmningskostnader vilket ger lägre priser, och så vidare.
Nä, jag är verkligen inte avundsjuk, men det låter som om du skulle kunna vara avundsjuk på oss som kör elbil? Men så illa är det väl inte?
Redan nu vet vi att priset blir dyrare redan nästa år då regeringen/SD fått backa på reduktionen. Och det finns viss risk för ökning nu i höst också om det blir bombningar av en massa olje-infrastruktur i Iran nu som svar på deras bombningar av Israel.
Det skulle kunna få oljepriset att öka.
De som tjänar bäst på billigare bränslepriser är höginkomsttagare.
Vill man göra skillnad för de som behöver det kan man ge mer riktade subventioner till t.ex jordbruket.
Elpriserna har rätt hög skatt, mycket högre procentmässigt än bensin/diesel, men det är inte speciellt dyrt med el idag eller senaste året.
Min milkostnad för bilen sen i april uppgår inte ens till 1kr/mil. Från elbolaget har jag fått betalt för att ladda bilen, mellan -10 till - 136 öre/kWh.
Sen får jag räkna på ca 67öre/kWh i skatt och överföringskostnad, men det har ändå blivit negativt pris vissa månader.
Övriga kostnad är också låg. Vet inte varför folk gnäller öm höga elpriser nu, har de låst sig på dumma avtal?
Jag bor i SE3, SE4 har högre men historiskt sett är de inte speciellt höga där heller.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13