Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hörde något på tv i morse om att Volvo planerar (eller har genomfört) att det endast är de som ska kunna komma in i datorn via en viss pin-kod, kan detta stämma?

Kan hört helt fel men någon som vet mer om detta?
Micce1980 skrev:Hörde något på tv i morse om att Volvo planerar (eller har genomfört) att det endast är de som ska kunna komma in i datorn via en viss pin-kod, kan detta stämma?

Kan hört helt fel men någon som vet mer om detta?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... od#p740598
TV-reparatören är ju borta men jag tror att folk kommer köra på rådjur och andra bilar i framtiden med. Jag tror att vattenpumpar, hjullager, rutor mm kommer vara av sämre kvalitet i framtiden så det kommer säkert att finnas att göra då med. Dock kommer nog reparationerna att ändra inriktning lite. Jag tror inte att någon byter några lager i generatorer eller vattenpumpar. Jag tror inte att man svetsar någon rost längre. Styrleder, spindelleder och andra kulleder kommer man i fortsättningen också behöva byta. Men jag TROR man kommer byta större bitar i stället. Exempelvis kommer man inte laga en växellåda eller en motor med kamremsbrott. I stället byter man ut lådan eller motorn eller troligtvis hela paketet mad subframe drivaxlar och allt.

Men det är en gissning. Om vi håller tråden i liv tjugo år till så vet vi!
kvillebäck skrev:Jag tror inte att någon byter några lager i generatorer eller vattenpumpar. Jag tror inte att man svetsar någon rost längre. Styrleder, spindelleder och andra kulleder kommer man i fortsättningen också behöva byta. Men jag TROR man kommer byta större bitar i stället. Exempelvis kommer man inte laga en växellåda eller en motor med kamremsbrott. I stället byter man ut lådan eller motorn eller troligtvis hela paketet mad subframe drivaxlar och allt.

Men det är en gissning. Om vi håller tråden i liv tjugo år till så vet vi!
Det är ju precis så det är idag redan.
Eller så blir det totalt tvärtom.. Rätt vad det är får vi brist på råvaror.. vissa metaller håller idag på att nå sin peak vad gäller upptag ur gruvor mm. Det kanske också är så att för att nå miljömålen måste vi ställa om till att laga mer och byta mindre.
Som du säger Kvillebäck, vi håller tråden vid liv ett tag så får vi se. ;)
av *pettson*
joel80 skrev:Eller så blir det totalt tvärtom.. Rätt vad det är får vi brist på råvaror.. vissa metaller håller idag på att nå sin peak vad gäller upptag ur gruvor mm. Det kanske också är så att för att nå miljömålen måste vi ställa om till att laga mer och byta mindre.
Som du säger Kvillebäck, vi håller tråden vid liv ett tag så får vi se. ;)
Du har förstått att man nu startat utbildningskurser för mekaniker eller folk med mekanikernivå för att lära dom skruva med *veteranbilar*
Med veteranbilar avses förgasarbilar med standardkoppling.
Jag insåg för några dagar sedan att INGEN som jag vet om i min närhet som jobbar professionellt, vet hur man justerar en su förgasare. Ingen har verktygen och ingen har koll på konstruktionen. Så för att kolla så är jag numera också informerad om att ingen vet hur en dubbelports weberförgasare fungerar heller.

DET mina damer och heller är tamejfan för sorgligt. Dom två förgasartyperna. Samt principen bakom en förgasare är nämligen grunden till att förstå precis ALLT som hänt efter förgasaren. Du kan alltså inte förstå teorin bakom en insprutning om du inte förstår den bakom en förgasare. Så sanningen är att man jobbar i blindo efter anvisningar helt utan eget tänkande.

Nu är det bara nåt 20tal aktiva mekaniker jag känner men ändå..
Om bilverkstäder får det svårt eller ej tror jag mer beror på hur pass bra de är på att bemöta sina kunder och på hur bra jobb de gör, inte på teknikutvecklingen i sig.

Sedan tycks ju vissa bilverkstäder tjäna storkovan på att inrikta sig på försäkringsärenden. Jag vet två olika personer som behövt göra mindre svetsjobb på sina bilar och när de åkt ut till verkstäder för att höra om priset för att fixa det fått svaret: "Vi har för hög timpenning för den bilen!" och att de helst bara tar försäkringsärenden. Och de har alltså inte ens fått en offert på jobbet. Nu har den ena personen köpt en bra svets för att göra jobbet själv. Den andra har påbörjat processen med att förlika sig med tanken att skicka favoritbilen till skroten om 3 år.

Så jag tror nog att det snarare är vanliga bilägare som vill behålla sina bilar med några år på nacken som kommer att få det svårt.
Med "svetsarbeten" så antar jag att du menar rostlagning?

Verkstäder vill inte ta på sig sånt, det är sant. När man tar på sig en "liten rostlagning" och väl börjar kapa i skiten så hittar man mer och mer rost, och sen konstaterar bilägaren oftast att det nog är bäst att skrota den iallafall.

Rostlagning är sånt som helst ska ske hemma i garaget, eller hos grannen/svågern/kollegan mot svart betalt. :)
Alltså, ingen av bilarna var några rosthögar, men ja, det var rostlagning. I ena fallet var det någon balk där besiktningsmannen sagt att det skulle bli underkänt om 3 år om inget gjordes åt rosten. I andra fallet var det en del som fått en skada och sedan blivit rostangripen och där skulle delen bytas ut och punktsvetsas fast (eftersom det var oklart om det skulle vara godkänt att skruva fast den).

Men det finns ju ett problem om det ska vara så fruktansvärt dyrt att reparera att de inte ens kan säga ett pris, utan man är direkt hänvisad till att få jobbet gjort svart för att priset ska bli rimligt.
av *pettson*
Det finns två sätt att åtgärda en skada. Fackmannamässigt och övrigt.
Det kan tyckas att det inte är så stor skillnad men det är ENORM skillnad. Fackmannamässig måste använda arbetsmetoden som biltillverkaren angivit medans den andre kan göra det som ändå verkar vettigt.
När du står där med ett litet hål på instegsdelen av tröskellådan så gör 99% som så att man helt enkelt skär lämpligt hål runtom. Lägger i plåt och svetsar seriöst runt. Man avslutar med att ställa allt till rätta med spackling och lack.
DET är inte arbetsmetoden för t.ex volvo. Där ska hela instegshålet bytas för fram och bakdörr komplett. Alltså en hel sida på bilen. Annars har man gjort en försvagning och därmed är det inte godkänt. Där är det samma metoder som gäller för krockskador som för rostskador då det ska bli samma styrka oavsett, man får inte göra hål i dom olika sektionerna. Sen anges givetvis vilket material och vilken metod som ska användas. Vart det ska punktsvetsas med en punktsvets, av visst fabrikat, viss styrka och med viss pasta emellan för att leda. Har du VAG anges vilken svetsgas, vilken trådsort hur gammal den får vara och naturligtvis dess kemiska sammansättning (det är så för alla märken). För att få sätta en enda punkt på bilen.
Den som nu vill driva ett företag och fixa mindre krockskador och en del rostskador ska likväl ha alla dessa metoder möjliga hos sej annars är inget godkänt överhuvudtaget efter dennes ingrepp.
Därför får du om du hittar något företag som gör jobbet. Betala så det blöder.

En av anledningarna till att man inte kan säga ett pris är att man sätter ett pris i blindo. Det är som med isberg, allt syns inte på ytan. Företaget är bunda till priset dom angivit till dej, lite rörlighet finns men inte så det täcker några extratimmar för nåt man inte antog fanns.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]