Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Mitt gamla var inte rostigt heller, bara trasigt gummi.
Vet inget om olika alternativ här, mer än att Mekonomen ibland undrar vilken tillverkare jag föredrar.
av swemax
Helt klart är det de så kallade generalagenterna & grossisterna som är huvudorsaken till de höga priserna i Sverige

Deras existens resulterar i dubbla påslag på produkten

Exempel 1
Köpte en elmotor till båten
Agentens rekommenderade/annonserade försäljningspris i Sverige 19995
Köpte istället från USA med flygfrakt och betalade tull och moms, slutnota ca 11000
Hade jag nöjt mig med sjöfart hade det blivit ca 1500 billigare och detta för ett enstaka paket
Ni kan ju tänka er vad priset blivit per enhet om man fyller en container

I detta fallet blev det extra tydligt hur surt systemet är, eftersom jag glömde beställa ett fäste till motorn

Agenter brukar ju motivera prispåslagen med att de måste hålla reservdelslager osv

Självklart hade dom det inte i lager utan det var 2 veckors leveranstid eftersom det gick med sjöfrakt

Exempel 2
Kränzle högtryckstvätt HD1152TST
Agentens kampanjpris 7350
Bästa prisnivå Sverige enligt Prisjakt 6549
Beställer du från Tyskland har du den hemma för ca 5200 ink frakt och detta är oprutat går säkert att få ner lite

Sen är det i många fall så att utan detta mellanled så hade många produkter över huvud taget inte funnits i Sverige, eller inte varit särskilt mycket billigare, då de enskilda handlarna många gånger är alldeles för små för att tillverkarna skall kunna hantera dem

Man kan nog ganska säkert anta att utländska handlarna inte har särskilt mycket lägre marginaler eller kostnader än de svenska så det är ganska lätt att räkna ut var pengarna hamnar
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du glömmer bort att väga in en viktig aspekt, o det är garanti. Det är en del av anledningen till skillnaden i pris.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du glömmer bort att väga in en viktig aspekt, o det är garanti. Det är en del av anledningen till skillnaden i pris.
av mattias perssom
Jag fick fatt i ett par alulänkarmar på skroten från en 850 til min S70.
Kommer ett exempel här:

Kollade med Volvo vad dom skulle ha för spindellederna....1388kr för 2st ?:-/
kollade på skruvat.se och dom skulle ha 492kr för 2st (Bendix OEM supplier) samma som volvo har i sina blåa kartonger vad jag förstått.

Volvo skäms ju inte för att ta betalt för sina blå kartonger iaf. riktiga ockrare är vad dom är.
Mekonomen kommer på en fin andra plats.
Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Du glömmer bort att väga in en viktig aspekt, o det är garanti. Det är en del av anledningen till skillnaden i pris.
Håller med här.. Vi har en ordentligt stark konsumentlag i Sverige och köper man något av en svensk (seriör) handlare får man oftast hjälp (och har full rätt till det) om det man köpt går sönde eller krånglar. Det betalar man lite extra för.. Sen kan jag tycka att det ibland är lite väl mycket extra.. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Sen kan man ju också väga in nyttan av att ha jobb kvar här hemma i sverige. Många gnäller när verksamheter flyttar utomlands, eller att ställen stänger i de mindre städerna, och det som pratas om i tråden här är ju en av de bidragande orsakerna.

Men det är ju så, är man konsument ska allt vara billigt och tillgängligt jämt, och är man istället anställd på ett företag så spyr man galla på ledningen när dom lägger ner och flyttar utomlands.
Märker i min omgivning att det ofta är samma personer som gäller på båda sakerna, men dom verkar inte kunna se kopplingen. Tragiskt.
Användarvisningsbild
av joel80
På med lite tullar på import på saker som kan tillverkas i landet igen.. Så jämnar man ut spelfältet lite och tillverkarna här hemma får en bättre och rättvisare marknad. (I och med att de följer svensk lag med arbetstider, löner och skatter är det svårt att tävla mot 16-timmarsdagar, ingen semester, ingen sjuklön, halverade (om inte lägre) arbetarlöner.
Sen kanske man kan få ner de inhemska priserna lite i slutändan då efterfrågan stiger och man kan börja pruducera lite mängder..

Tycker det är konstigt att inte miljörörelserna driver på det här lite mer.. Jävligt skumt att långtradare möter varandra på Öresundsbron med t.ex svenska tomater i den som går söderut och Holländska tomater i den som går norrut.. Det borde inte få vara lönsamt att göra så. Inte med bildelar heller. :)
av swemax
Garanti har man väl även utomlands

Visst, den är säkert lite bättre i Sverige men inte så mycket

I fallet med elmotorn kan man, om man väljer sjöfrakt, köpa en till om den första går sönder och fortfarande inte ha betalt mer än i Sverige

Förstår inte vad Kina tillverkat, 16 timmars arbetsdag och tullar har med detta ämne att göra

Vi pratar om att priset på en given produkt varierar stort beroende på var den köps

Inte om att köpa ett billigare märke

Hur många kollar inte prisjakt eller liknande innan man köper en produkt?

En skälig merkostnad är de flesta villiga att betala lite mer för bättre garanti, trevligare bemötande, kunnigare personal etc.

Och även jag, men ibland så blir det lite väl stor skillnad och kanske tillochmed så att priset blir så högt att jag känner att det inte är värt det längre
Skulle tex aldrig köpt elmotorn för 19995

Jag hävdar fortfarande att agenter/grossister är anledningen till en stor del av prisskilnaden jämfört mot andra länder

Och jag anser att oftast tillför dom inte något som motiverar deras existens
av umekille
Dem på tv frågade på 80-talet en dansk ljuddämpartillverkare
vilken skillnad det var på 2-ljuddämpare dom granskat.
Den ena var Volvo original den andra omärkt...
killen svarade -dom är tillverkade i samma maskin så
det är väl försäljningspriset till kunden.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]