- lör 08 jun 2013, 23:06
#760682
Jag tycker det är egendomligt att man irrar iväg med ett förslag/betänkande/hjärnfeber som är en engångsbelastning på törstiga bilar. Det finns ju redan en mekanism som straffar törstiga fordon, nämligen priset på bränsle. Vill man över tid styra mot snålare bilar, så är det ju bara att höja bränsleskatten. Som det ser ut nu, verkar inte priskänsligheten vara så stor, så det kanske finns lite utrymme? Sedan skulle fordonsskatten kunna vara rent nominell; bara att HA en stor, tung bil bör inte bestraffas, det är ju inte när den står stilla som den skapar problem, eller?
I sammanhanget kan jag ju tycka det är synd, att utvecklingen av bilar med lite alternativa drivlinor helt hakar på "prestandatåget" och även laddhybrider ska ha 300 hkr och det slutar med att ett riktigt bra koncept för billig drift går överstyr för att man har en totalt överdimensionerad drivlina i en "mijöbil" som väger 1500 kg :shock: Tänk en Prius, med en Atkinsmotor och hela aggregatet, fast lite mindre och en fordonsvikt på 900 i stälet för 1500 kg. Där hade man kunnat snacka besparingar. De flesta behöver inte de enorma kraftresurserna för att ta bilen till infartsparkeringen/jobbet/dagis etc och att fordonsvikten påverkar förbrukningen är kanske ingen hemlighet.
En annan sak som är ganska konstig i detta sammanhang är att det verkar så svårt att styr upp de ekonomiska villkoren för de producenter som vill försöka göra inhemskt bränsle (metanol av skogsavfall etc). Det lär finnas stor potential, men det är inte kö på investerare pga de oklara reglerna inför framtiden. Miljötänket på regeringsnivå känns inte helt seriöst, helt enkelt. Ett bra exempel är ju trådens ämne... hysteriskt är min korta kommentar.
I sammanhanget kan jag ju tycka det är synd, att utvecklingen av bilar med lite alternativa drivlinor helt hakar på "prestandatåget" och även laddhybrider ska ha 300 hkr och det slutar med att ett riktigt bra koncept för billig drift går överstyr för att man har en totalt överdimensionerad drivlina i en "mijöbil" som väger 1500 kg :shock: Tänk en Prius, med en Atkinsmotor och hela aggregatet, fast lite mindre och en fordonsvikt på 900 i stälet för 1500 kg. Där hade man kunnat snacka besparingar. De flesta behöver inte de enorma kraftresurserna för att ta bilen till infartsparkeringen/jobbet/dagis etc och att fordonsvikten påverkar förbrukningen är kanske ingen hemlighet.
En annan sak som är ganska konstig i detta sammanhang är att det verkar så svårt att styr upp de ekonomiska villkoren för de producenter som vill försöka göra inhemskt bränsle (metanol av skogsavfall etc). Det lär finnas stor potential, men det är inte kö på investerare pga de oklara reglerna inför framtiden. Miljötänket på regeringsnivå känns inte helt seriöst, helt enkelt. Ett bra exempel är ju trådens ämne... hysteriskt är min korta kommentar.