- sön 13 jan 2013, 10:53
När jag såg bilden på det aktuella övergångsstället så blev jag lite kluven, redan innan jag läste inlägget av @NilsO. Om någon som kanske inte rör sig så lätt står och väntar, säg att det är gles trafik från andra hållet, och ingen kommer just då, då skall man börja gå ut på övergångsstället, kanske når den lilla refrugen och riskera att det kommer bilar både precis bakom och framför, känns inte optimalt. Kan tänka mig att t.ex. äldre inte känner sig bekväma att gå ut så länge bilar från TS håll inte stannar.
Å andra sidan, ur bilförares perspektiv, kommer man som TS har man först en anslutande gata att ha uppsikt på, framförvarande bilar, ett cykelfält till höger, och då övergångsstället framför där det är naturligt att se så ingen är på eller precis skall gå ut - från höger. Att dessutom spana till vänster och se om någon står och väntar där känns inte helt optimalt. Hur gör man om man har lite mötande trafik? Skall man vara på hugget och direkt när sista mötande passerat (om det fortfarande är lite innan ö.stället) direkt spana vänster? Och om det är mörkt, vissa syns inte så bra i mörker när de står stilla (om det inte är spotlights direkt mot övergångsstället).
I detta fallet känns det som det enda riktiga skulle vara att göra något åt övergången, den är väl inte direkt optimal. Antingen "skyddad" refug, eller trafikljus.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)