Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vet att det var ett fall här i Gävle precis efter införandet av zebralagen som var exakt likadan situation som TS. Där bestred bilföraren boten och det gick till rättegång där bilföraren vann!!!

//David
Nybbe_gefle skrev:Vet att det var ett fall här i Gävle precis efter införandet av zebralagen som var exakt likadan situation som TS. Där bestred bilföraren boten och det gick till rättegång där bilföraren vann!!!

//David
Bör inte en sådan prejudicerande dom vara av intresse för eventuellt överklagande?
Bör inte denna dom tas i beaktande av polisen när dom dömer ut böter?

Ni skall se att vi snart har samma system som i USA där polisen i vissa stater är vinstdrivande genom böterna dom drar in.

Sunt förnuft finns inte längre *RIP*
Nybbe_gefle skrev:Vet att det var ett fall här i Gävle precis efter införandet av zebralagen som var exakt likadan situation som TS. Där bestred bilföraren boten och det gick till rättegång där bilföraren vann!!!
Det domslutet skulle vara mycket intressant att ta del av. Någon som har nummer?
Ynot skrev:då pekar "filmaren" att jag ska titta till vänster också och mycket riktigt där stå en tant som ska gå över men nu blir jag lite irriterad, om jag ska stanna för henne som har ca.20sek innan hon är på min sida av vägen (refug mellan)
Jag har gått över där ganska många gånger och känner bra till det övergångsstället. Refugen är smal och körbanorna är inte jättebreda heller. Det tar verkligen inte 20 sekunder att gå över, säkert under 10 om man går normalt. Jag tycker det är helt rimligt att bilar på båda sidorna stannar när någon ska gå över. En situation med gående på ena sidan refugen och trafik i full fart på den andra känns inte säker.

Nu vet jag inte hur nära du var när "tanten" kom fram till övergångsstället, men om hon stod så att du hade chans att se henne och stanna på ett säkert sätt borde du ju ha gjort det.
När jag såg bilden på det aktuella övergångsstället så blev jag lite kluven, redan innan jag läste inlägget av @NilsO. Om någon som kanske inte rör sig så lätt står och väntar, säg att det är gles trafik från andra hållet, och ingen kommer just då, då skall man börja gå ut på övergångsstället, kanske når den lilla refrugen och riskera att det kommer bilar både precis bakom och framför, känns inte optimalt. Kan tänka mig att t.ex. äldre inte känner sig bekväma att gå ut så länge bilar från TS håll inte stannar.

Å andra sidan, ur bilförares perspektiv, kommer man som TS har man först en anslutande gata att ha uppsikt på, framförvarande bilar, ett cykelfält till höger, och då övergångsstället framför där det är naturligt att se så ingen är på eller precis skall gå ut - från höger. Att dessutom spana till vänster och se om någon står och väntar där känns inte helt optimalt. Hur gör man om man har lite mötande trafik? Skall man vara på hugget och direkt när sista mötande passerat (om det fortfarande är lite innan ö.stället) direkt spana vänster? Och om det är mörkt, vissa syns inte så bra i mörker när de står stilla (om det inte är spotlights direkt mot övergångsstället).

I detta fallet känns det som det enda riktiga skulle vara att göra något åt övergången, den är väl inte direkt optimal. Antingen "skyddad" refug, eller trafikljus.
av Lazy
NilsO skrev:
Ynot skrev:då pekar "filmaren" att jag ska titta till vänster också och mycket riktigt där stå en tant som ska gå över men nu blir jag lite irriterad, om jag ska stanna för henne som har ca.20sek innan hon är på min sida av vägen (refug mellan)
Jag har gått över där ganska många gånger och känner bra till det övergångsstället. Refugen är smal och körbanorna är inte jättebreda heller. Det tar verkligen inte 20 sekunder att gå över, säkert under 10 om man går normalt. Jag tycker det är helt rimligt att bilar på båda sidorna stannar när någon ska gå över. En situation med gående på ena sidan refugen och trafik i full fart på den andra känns inte säker.

Nu vet jag inte hur nära du var när "tanten" kom fram till övergångsstället, men om hon stod så att du hade chans att se henne och stanna på ett säkert sätt borde du ju ha gjort det.
Ja nu stod tanten där och väntade på att bilarna på hennes sida skulle stanna när jag kör över på mitt övergångsställe, hade hon stått i refugen hade jag självklart stannat, men i och med att ingen bil stannat på andra sidan så kunde jag knappt upptäcka henne och trodde aldrig att jag behövde stanna då.
Sen hur lång tid det tar för en gammal tant att ta sig över beror nog på hennes rörlighet (om hon hade haft en rullator och svårighet att gå hur lång tid skulle det ta då?!)
av umekille
Sen finns det ju folk som bara går på för att lagen säger
att en bil skall stanna utan en gnutta sunt förnuft.
Skall jag över ett övergångsställe läser jag av trafiken innan
och kan gärna vä'nta lite om det är mycket bilar på väg.
om jag blir påkörd eller orsakar en olycka kan ingen lag i världen
återställa de skador som kan bli.
Ynot skrev:Ja nu stod tanten där och väntade på att bilarna på hennes sida skulle stanna när jag kör över på mitt övergångsställe, hade hon stått i refugen hade jag självklart stannat, men i och med att ingen bil stannat på andra sidan så kunde jag knappt upptäcka henne och trodde aldrig att jag behövde stanna då.
Polisen hade inte haft en chans i en rättegång, du hade sluppit böterna varje dag på året. Poliserna hade nog åkt dit på att betala böter för underlåtelse att böta de bilisterna i de filerna som uppenbart begick fel, de gjorde inte sitt jobb helt enkelt utan blundade för förseelser och besvärade oskyldiga istället. Borde va nåt straff för det kunde man tycka. Kan du verkligen inte överklaga?
Ynot skrev: Ja nu stod tanten där och väntade på att bilarna på hennes sida skulle stanna när jag kör över på mitt övergångsställe, hade hon stått i refugen hade jag självklart stannat, men i och med att ingen bil stannat på andra sidan så kunde jag knappt upptäcka henne och trodde aldrig att jag behövde stanna då.
Sen hur lång tid det tar för en gammal tant att ta sig över beror nog på hennes rörlighet (om hon hade haft en rullator och svårighet att gå hur lång tid skulle det ta då?!)
Visst kan det ta lång tid för en person som går illa att komma över, och det innebär ju att bilisterna får vänta längre. En sådan person drar sig kanske också för att gå ut innan han/hon ser att alla faktiskt stannar. Men då får väl bilisterna helt enkelt finna sig i det – även folk som går dåligt har ju rätt att ta sig över tryggt och säkert. Jag tycker inte det är något konstigt med det.
Nej då, inget konstigt med det. Däremot är det konstigt att det finns bilförare som inte ser skillnad på hel och "uppskuren" refug. Den där är "uppskuren" och alltså är det ett övergångsställe över hela gatan. Att sedan skylla på att bilarna på vänster körbana inte stannade och att polisen gjorde fel som inte bötfällde dessa, som någon påpekade, är bara fånigt. De stod och övervakade den högra körbanan och kunde inte göra något med den andra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]