- mån 03 sep 2012, 18:56
#678003
Så här ser snittet g CO2/kWh ut i olika länder:
IEA (2011) Genomsnitt 2007-2009
Funk skrev: /.../ Än så länge finns det överkapacitet på el under den absolut största delen av året och det tar man hänsyn till då man pratar om elkraftsframställan och dess miljöpåverkan, och benämner det som de facto tillverkas som EU-mix. De exakta siffrorna har jag inte i huvudet, men tittar man på hela bilden från well-to-wheel så är elen ganska mycket bättre..Nja, energiöverskott finns inte överallt. I Sverige stämmer det i absoluta tal men vi har även effektunderskott vissa delar av året. Men Sverige är inget globalt problem, vi är en liten spelare i sammanhanget. De stora problemen finns i länder med i huvudsak kolkraft. Där är skillnaden inte stor mellan vad kolkraft har för värden jämfört med elmixen på griden eftersom kolkraften står för det största inslaget.
Funk skrev:På svensk elmix skulle elbilen släppa ut motsvarande 3g/kmStämmer inte med listan jag hittade. Sverige har t.ex. 41 g CO2/kWh i elmix. Det blir ju 8,2 g/km för en elbil som drar 2 kWh/mil (exkl. förluster). Men det stämmer att Sverige ligger lågt. Det är bara att fortsätta och räkna. I Polen blir det 170 g CO2/km... Siffrorna på olika länders elmix finns här nedan. Så ser det ut i dagsläget. Vinst med elbilar blir det inte i alla länder... Tar man vissa länder i Asien blir det ännu värre (ej med i listan).
På EU-mix skulle elbilen släppa ut motsvarande 66 g/km
US-mix skulle ge 80g/km
/Thomas
Så här ser snittet g CO2/kWh ut i olika länder:
IEA (2011) Genomsnitt 2007-2009
Spoiler »
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."