Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
gnestakalle skrev:Har kanske en del med att göra hur man mixat
Exakt, om du tittar i diagrammet ser du tex att en 20hz ton kan inte örat uppfatta om det inte är minst 73 db.

För att få "rätt ljud" (om det nu innebär att få ett naturtrogen återgivning av originalet) så måste du alltså spela högre, rejält högre faktiskt, än så, alternativ använda loudness som lyfter upp nivån över hörbarhetsnivån vid låga volymer.

Audifiler behöver ju aldrig bry sig om sådant för de spelar ju alltid "rätt volym" också, vilket är ganska högt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag kommer nog att få lida med att inte höra hela spectrat då jag som sagt har lite svårt för höga volymer, det är synd om mig. :cry:

Mvh GK :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gnestakalle skrev:Jag kommer nog att få lida med att inte höra hela spectrat då jag som sagt har lite svårt för höga volymer, det är synd om mig. :cry:
Det är ju just därför loudness uppfanns. Det lyfter ju volymberoende de delar av spectrat som örat har svårast att uppfatta så att även du skall kunna höra hela spectrat vid låg volym.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Ett inlägg från mej angående dom första synpunkterna i tråden. Jag gick med i detta forum som en nybörjare, har aldrig varit med i ett forum tidigare. Jag har fått lära mej "tugget" på ett forum och att man ibland blir helt dissad men oftast får bra svar. Jag har varit yrkeschaufför med eget företag och 70 timmars veckor, efter 3 allvarliga insidenter har kroppen sagt ifrån med kronisk värk. Jag har hamnat under den ekonomiska gräns som samhället har bestämmt som norm. Jag klagar inte utan tar en dag i taget med min familj. Jag har tidigare mekat som ung med min moppe och mc. Sedan småpulade man med sina tidiga bilar men aldrig så långt som motor eller växellådsbyten t ex. Som taxiåkare bytte jag bromsar och hjullager ibland, dom brukade ha en benägenhet att ta slut just till helgen. Annars skötte verkstan allt det andra då man hade serviceavtal på bilarna. När jag köpte min S80 och den efter 6 månader började strula med skokräm i kanaler, oljefälla och tråg så fick jag bra hjälp här efter registrerat medlemskap. Min kunskapsnivå ökade en hel del mot tidigare. Först fick jag hjälp med byte av oljefällan och sen senare med motorbyte. All heder och tacksamhet till Pettssons hemsida som hjälpte mej. Första gången stod bilen 1½ månad för att jag inte hade råd med dom 10 000 kr som Bilia ville ha för rensning och byte av oljefälla. För mej hade det lika bra kunnat vara 100 000 kr, det var lika ouppnåligt. När motorn skar så var prislappen 30 000 kr för ett motorbyte, det hade varit lättare för mej att lifta till månen. När bilen stått i 2 månader och jag fick låna 10 000 kr av min bror så vågade jag byta för jag tyckte att jag hade inget att förlora. Hjälpen från detta forum och lusläsning av Haynes gjorde att jag lyckades. Annars hade bilen fått säljas som skrot mer eller mindre. Så all heder åt er alla här och jag tycker att det även fyller en mycket bra social funktion där man når ut till likasinnade och man kan vara delaktig i olika kategorier. Stort tack till alla som gör grundjobbet med forumet och det suveräna upplägget. Det är lättfattligt och en nybörjare som jag var kunde orientera sej snabbt och få hjälp. Hoppas att alla får en bra dag för det ska jag ha. /Clas
av llesrof
2444ever skrev:
Eftersom ljud inte är Volvos core business är det ganska självklart att det finns bättre alternativ, därför är det rätt irriterande att det är svårt med alternativ tycker jag.
Men Volvo tillverkar väl inte sina bilstereos själva? Förr var det väl Alpine som tillverkade dom?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är väl så i alla fall för de flesta biltillverkare att firmor typ Blaupunkt eller Pioneer tillverkar på specar från biltillverkaren. Så har det nog varit länge, Merca tar väl fortfarande sina från Blaupunkt eller..

Mvh GK
av *pettson*
850 seriens stereos var alpine, växlarna likaså, 70 serien hade samma fabrikat. Orginalslutstegen var luxor audio i Motala som tillverkade länge länge. Sen köptes luxor audio upp av harman systems. Som tillverkade högtalare endast men till både volvo, volkswagen, bmw med flera i motala tills för några år sedan då allt flyttades.
av 2444ever
llesrof skrev:
2444ever skrev:
Eftersom ljud inte är Volvos core business är det ganska självklart att det finns bättre alternativ, därför är det rätt irriterande att det är svårt med alternativ tycker jag.
Men Volvo tillverkar väl inte sina bilstereos själva? Förr var det väl Alpine som tillverkade dom?
Ja hur menade jag där?
Är inte direkt komponenterna i sig kanske, även om jag är lite skeptisk när en tillverkare ska göra en specialserie på någons (Volvos) spec. Tror inte det blir samma utvecklingskostnad som när t.ex. Alpine tar fram sina egna produkter, iof kan dom ju använda komponenter som redan finns. Misstänker att Volvo får betala en ganska stor utvecklingskostnad för dessa specade stereos och därför är Volvo inte så intresserade att göra någon ändring (hårdvarumässigt) inom en alltför snar framtid, vilket ger att dom när dom är nya redan är på gränsen till utdaterade, och efter några år definitivt är det.
OBS! Är ju endast lite fria teorier från min sida, men jag är skeptisk mot dessa stereos, samt har fått en liten känsla av att Volvo inte går all in när det gäller kostnad för dessa.

Vad jag menade med "inte core business" är också med tanke på allt runt själva stereon, inkopplingsmöjligheter, högtalare... Att det i nya bilar är så låst. Hade varit bättre med öppnare system för de som prioriterar ljud framför annat.

I min V70 -00 satt det en SC-805 som original, om det var så även då att den tillverkats av någon ledande på marknaden så undrar jag av vilken, har aldrig haft en stereo i någon bil som låtit så illa.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]