Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
kave skrev:mojja: lustigt, då har vi exakt motsatta åsikter om 525D mot e-klassen.
Jag tror du får räkna igen, för volvobilarna är klart billigare än åtminstone bmw. Jag får en helt fullsmetade XC70 med 4x4 etc 50.000 billigare än en 525d touring med klart mindre utrustning.
Då har volvodieseln mer effekt.
Börjar jag räkna på en skoda superb blir det billigare också, men inte mycket, än värre med passat.
Tror inte du märker att Volvons D5:a har mer effekt än BMW:s 525d skillnaden är en(1) hk till Volvons fördel men BMW har 30nm bättre vrid
D5 205hk 420nm alt. 525d 204hk 450nm
Användarvisningsbild
av kave
supersonic skrev:Plus en gångkultur och förbrukning som D5 inte kan matcha.

Men D5 låter coolt...
Förbrukningen i verkligheten verkar vara snarlik, om vi undantar fantasisiffrorna från tillverkarna.

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

Nu kompenserar ju det lägre Volvopriset förbrukningsskillnaden ordentligt.
Haha, har ägt flera D5 och kave, ge dig nu, BMW bygger överlag snålare motorer. ;-//

Dessutom så verkar D5 dra 8.6 i snitt och 525D (nya F10) dra 7.6 enligt dina länkar, det är inte vad jag skulle kalla för snarlika i alla fall?

BMW har alltid fri service den första tiden och nya F10 har förmodligen ett gott andrahandsvärde så det äter upp en hel del.

Du har dock helt rätt i jämförelsen att en välutrustad 525D och en välutrustad Volvo så blir BMW nån hundring dyrare i inköp! :-)-)
av Lövet
supersonic skrev:Du har dock helt rätt i jämförelsen att en välutrustad 525D och en välutrustad Volvo så blir BMW nån hundring dyrare i inköp! :-)-)
Tyvärr så finns inte körglädje som extrautrustning till Volvo, inte i något tillbehörspaket hur prisvärda de än må vara ;)
av Amli
Jag hade en E220 CDI Avantgard som hyr bil i en vecka och han avverka ca. 200 mil. I min mening är detta en oerhört trevlig långfärdsvagn och jag skulle säga, till skillnad från Kave, att den är MYCKET trevligare att köra än t ex V70/XC70. Den var klart rymligare och kändes bara väldigt mycket bättre sammansatt än min tidigare XC70.

Då jag är flerbarns pappa själv skulle jag inte ens överväga en V60. Jag skulle t ex ta en Audi A4 alla dagar i veckan före V60. Annars är det ju svårt att jämföra V60, XC60 och E-klass då det är 3 vilt skilda bilar. Alla är bra på sitt sätt och det är förmodligen ens egna prioriteringar som avgöra. Mitt val hade nog trots allt gått på en välutrustad XC60, men det främst för att AWD är ett måste för mig. Och ska du ha det på en E-klass måste du upp på E350 och då börjar det bli en annan liga...
Ja, både nya E-klass och nya 5-serien är i en annan division än den bästa Volvo.

Fast med fyrhjulsdrift och mycket lull-lull, så drar priset iväg, fast kvalitet kostar. För många så passar Volvos utbud bättre in i deras budget.

Just Mercedes E-klass har ibland en prissättning som jag har lite svårt att förstå. Väldigt dyr bil men kanske inte alltid motiverat jämfört med andra. Jag menar bara att Mercedes ibland har en prispolicy som jag inte riktigt köper...

Själv så vet jag inte vad jag tycker om nya Volvobilar, bra på väldigt mycket och ofta en bra vinterbil men jag har klart mindre förtroende för Volvo jämfört med just BMW och Mercedes när det kommer till kvalitetskänsla och irriterande småfel (brister i kvalitetsarbetet).

Det är kanske just detta som är ett I-landsproblem. :D Men det är inget vi ska skämmas för. Konkurrens är sunt...
Det finns massor med fakta kring besiktningar och kundundersökningar. Vare sig tysk- eller svenskbilar toppar någon lista. Men så handlar bilköp om så mycket annat än rent förnuft.
av Arese
Merca E-klass är en schysst vagn men att pröjsa en halv mille och få en fyrcylindrig diesel med femväxlad automatlåda känns bara helt fel..... Men ge mig en sexcylindrig med 7G så är jag på :D

Mvh
Arese
av Lövet
Vänj dig. Utsläppsreglerna gör att vi kommer behöva stå ut med fyror även vid högre effekter numera.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]