Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Larzan skrev:Ok.
Blåsa ur motorn. Låta motorn arbeta under högre belastning under en viss tid för att få upp motorns temperatur rejält.

# Hur länge?
# Finns det någon kritisk tidsgräns?
# Är det skadligt att upprepa detta ofta?
Kör du långa sträckor regelbundet med få kallstarter och korta sträckor så skall det i princip inte behövas. Ofta drar du säkerligen på lite då och då och utnyttjar hela varvtalsregistret i motorn och då skall du inte behöva göra detta överhuvdtaget.

Men har du en bil som går korta sträckor (<30 min) och ej aldrig går helt varm så bör du ändå ta ut den på längre turer då och då för att få ut fukt/kondens. Passa då på att - från tvåans eller treans växel dra på fullt, i princip till 6.500 varv eller strax innan rödmarkeringen och fortsätt så genom växlarna. Det går fort att få upp motortempen så två till tre fullgasrepor skall definitivt räcka. Motorväg är väl att föredra här då du snabt kommer upp i 110km/h, he, he. :D Ju äldre motor dessto försiktigare kan man vara. Och låt alltid motorn gå varm först så du undviker andra skador. Som jag skrev tidigare skall man kanske inte göra detta med en bil som kör med en kamrem som borde bytts för 3.000 mil sedan.....eller olja som borde bytts för 3 år sedan.....

Själv kör jag mycket på farthållare och runt 30-35 minuter enkel väg till och från jobbet varje dag. Då och då blir det några fullgas accelerationer upp till 110 och mer än så behövs eg inte. Min frus bil däremot går bara korta sträckor så varje gång jag kör den så kör jag den ganska hårt för att få upp motortemperaturen ordentligt.
av Larzan
till 6.500 varv
På en diesel? :wink:

Så t.ex. husvagnsdragning är helt underbart för en välservad motor då den får kämpa på lite extra, en del mer segdragning uppförslöp. :-)-)
av viktore
Larzan skrev:
till 6.500 varv
På en diesel? :wink:

Så t.ex. husvagnsdragning är helt underbart för en välservad motor då den får kämpa på lite extra, en del mer segdragning uppförslöp. :-)-)

Vi säger till varvstopp så förstår även dieselförare :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vetten skrev:
VolvoB20 skrev:Tjejens broder har "blåst ur" två motorer, en Saab 9o5 och en Audi A6...

På Audin blåste kolvar och hela skiten ut genom sidan på blocket med sådan fart att de slog igenom framdäcket från insidan så det blev punktering på samma gång.

Där kan man snacka om att sota ur motorn.

Polarnen gjorde samma på sin Opel och fixade ett stort "titthål" i motorblocket.

Jag har blåst ur kolven ur en Opel och smällt ned en kolv i en B20

En sak är säkert i alla fall, ingen av alla dessa 5 motorer gick bättre efter att man blåst ur innamätet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:
Hoppas att detta är "Ironi" Eller ?:-/
Både ironi och allvar, alla i tråden verkar ju sjunga "urblåsningens lov", ville bara påtala att ibland blir det för mycket urblåsning också så att folk tänker till lite....

Motorer är så olika... hade en Toyota Corolla köpt för 1500 kr som fick vara vinterbil 3 vintrar (karossen försvann i rost), alltid rödgräns på alla växlar, aldrig varmkörning, bara 6000 rpm direkt i midvinterkyla, motorolja inte bytt på många många många år.

Ändå gick den som en klocka, supersnål, drog ingen olja men bilen fick ju skrotas i alla fall då karossen var bara rost och hade rullat 30.000 mil minst.

Då blir man ju rätt besviken på nya motorer som slammar igen totalt i vevhusvent osv....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Larzan skrev:
till 6.500 varv
Segdragning är ligger med på topplistan över motordödare. Segdragning, speciellt om man drar tungt ger ohyggliga belastningar på alla roterande delar. Framförallt vevstakar och dreven i växellådan får veta att dem lever under såna förhållanden. Och det gäller även att man har en bra olja eftersom belastningen på oljefilmen inte är att leka mycket och bryter nåt igenom filmen så slår det tvärnit i motorn direkt. Ska man få en motor att hålla så ska man hålla sig i mellaregistret så mycket som möjligt. Och pha det som jag nämnt så är bilar som dragit husvagn / hästar nåt jag aldrig köper.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Läste i ett annat inlägg (kommer ej igåg vilken tråd) från en som var yrkeschauuför (lastbil). Och där gällde att köra med tyngre last var bra för motor men dålig för drivlina. Lätt last var tvärtom , d.v.s. dåligt för motorn men bra för drivlinan. Å andra sidan är lastbilar byggda för tung last men jag kan se att motsvarande gäller för personbilar också. D.v.s. utnyttja hela varvregistret då och då. Och undvik bilar som går korta körsträckor och för "lätt" körda eller de som är extremt hårt körda (husvagn etc)
av Larzan
Säkerligen har en och annan stressfläkt havererat i samband med husvagnsdragning och dålig oljesmörjning, men tror det är fler som har havererat p.g.a racekörning och varvstoppskörning.

Vore intressant att veta vad en kolv kan skapa för krafter i vändpunkterna i olika varvtal.
Husvagnskörning innebär ofta att man kör lugnare och i ett jämnt tempo. Och har man ca 400nm att tillgå, så märks knappast vagnen efter. (klart att det känns i fästen till drivlina osv annars vore det konstigt)
Men personligen köper jag en underhållen husvagnsdragare än en underhållen varvstoppare.

Men tråden handlade som blåsa ur motorn, och det framkallades genom högre värme i motorn. Och i det fallet borde husvagns/häst/båtdragning vara lämpligt då man kör kanske lite lugnare, men motorn får jobba mer och bildar mer värme. (eller?) Istället för tokvarva eller bränna ur i maxhastighet.
av *pettson*
Faktum är att jobbet som motorn utför på lägre varv sker med betydligt lägret tändning. Den kommer inte att bli märkvärt varmare i avgaserna än om du annars höll dej på samma varvtal. Bilen kompenserar ju för att inte spika under jobbet. Det sker genom bränslepåslag och tändnings sänkning. Enda sättet att höja avgastempen på ett effektivt sätt är att hålla högre varv med en lätt belastning för att undvika kompensationen av lasten. Att *bränna* ur bilen just på 5:Ans växel är totalt ogjort. Att däremot gå ned en växel mera än vanligt för att få upp varvet är att bränna ur den.
Att jämföra bensin med diesel i körsätt och verkan är också ett väldigt stort fel.
En diesel får mera bränsle för att öka i styrka och varv. En bensinare får mera bränsle upp till mellangas, sen klenar man ut bränslemängden igen. Det gör att den går alltså snålare på bränsle på högvarv ( om vi kikar lambdamässigt) Det gör att bensinaren får upp avgastempen riktigt rejält först på högre varv på grund av sin klenare bränslemängd. Dieseln har sin temp beroende på bränslemängden också, men då blir det enligt principen, mera bränsle= mera temperatur.
Användarvisningsbild
av Nexus
blåsa ur gjorde jag på farmors nissan micra-87 som max varvades 3000 när hon körde.Den gjorde bara 110km/h så jag låg och drog den lite försiktigt på högre varv och poff sa det och ett svart moln bakom sen gick bilen riktigt bra och ökade i hastighet. :D
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Med nytaget körkort (1985)så gillade man att gasa lite extra ibland när man provkörde kundbilar efter att ha gjort service på dem.
Vid ett tillfälle hade jag servat en Granada 2,8, som också varvades lite extra vid provkörning. :wink:
(Var nån dirre som hade den som tjänstebil)
Dagen efter kommer dirrens ombud och ska hämta någon del som inte hade funnits i lager dagen innan, och via min verkare ber att få prata med meken som servat bilen.
Jag fick lite nervösmage först men han ville bara hälsa från dirren att bilen gick bättre än någonsin. :o
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]