Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#430222
BMW 750iL. Drömbilarnas drömbil. Fick åka med en tur i en splitter ny som 13-åring. Det var en -88 och kostade med lite utrustning över 700 Tkr då. Att därefter stiga in i farsans Volvo 244 GL - ojoj... :roll:
av DannePe
#430225
Du kan ju prova att få ner HC värdet med några liter etanol i tanken. Problemet kan bli att lambdavärdet stiger istället.
Lyckades lura bilprovningen med min 480T som hade rensad kat med etanol, men lambdan for åt h-vete istället.
Kopplade ur lambdasonden så styrenheten ställde om sig efter luftmassemätaren istället för lambdasonden då sjönk HCn till 76 och jag hade ett lambda på 1,01.
av Mackansglt
#430233
DannePe skrev:Du kan ju prova att få ner HC värdet med några liter etanol i tanken. Problemet kan bli att lambdavärdet stiger istället.
Lyckades lura bilprovningen med min 480T som hade rensad kat med etanol, men lambdan for åt h-vete istället.
Kopplade ur lambdasonden så styrenheten ställde om sig efter luftmassemätaren istället för lambdasonden då sjönk HCn till 76 och jag hade ett lambda på 1,01.
Provade tidigt i våras med 6L E85 och ca. 20l vanlig bensin och då var HC uppe i ca. 330. CO, CO2500 och lambda var precis godkända.
av Mackansglt
#430234
DannePe skrev:BMW 750 dubbla motorstyrsystem, 4ggr så mycket fel, 8ggr så dyrt. :)
Just därför så har man skaffat sig en till som reservdelsbil :) :P
av DannePe
#430235
Mackansglt skrev:
DannePe skrev:BMW 750 dubbla motorstyrsystem, 4ggr så mycket fel, 8ggr så dyrt. :)
Just därför så har man skaffat sig en till som reservdelsbil :) :P
Hehe....kan behövas :) närå sköna glidarbilar är det med bra orr i motorn.
av Mackansglt
#441050
Nu har storslakten börjat av reservdelsbilen. Det blir motorlyft nu i veckan. Plockar ur motor och låda ihop. Har redan sålt lite delar så jag har fått ihop pengarna jag gav för den + lite till. :D :D
Enl. obekräftade ryckten så skall motorn vara delvis nyrenoverad. Bl.a så skall det sitta ny oljepump, kamkedja, ny kedja till oljepumpen, iordninggjorda toppar, nya spridare, fuelrails med mera. All mororplast är också ny. Det syns också att topparna har varit avlyfta. Fick med en hel låda med gamla kedjor, oljepumpar spridare med mera.
Också enl. obekräftade ryckten så skall kamaxlarna stå lite fel. Jag får som sagt inte tag i ägaren som har gjort renoveringen så därför blir det lite andrahandsuppgifter.

Tanken är i alla fall att plocka av insugen och ventilkåporna och lämna den till en BMW meck som får kolla kaminställningen.
När detta gjorts så skall den andra motorn lyftas ur ersättas med denna om den för övrigt är ok.
Tror lite att anledningen till problemen med Hc värdena på den andra bilen är att ventiltätningarna är dåliga. Är också rädd att jag har blåst en topplockspackning eller två. :( :( Den bygger upp ett himla tryck i kylsystemet. Har inte gjort något komptest än, är som sagt lite trångt att komma åt.
Detta är ung. status i dagsläget.

Om någon behöver reservdelar till en E32 så är det bara att höra av sig.
av Rullandes
#442268
Jag tycker det räcker som anledning att Volvo är svenskt (lite iaf) och BMW är tyskt :) När bilarna då egentligen är lika bra är det dumt att enbart pga inbillad statusförbättring byta till tyskt!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]