Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt nytt är ju inte alltid bättre.

-Förr kunde man köpa belägg för 299 kr och montera dit själv, nu får man köpa till en komplett servicedator för 120.000 kr för att få loss beläggen

-Kollegan köpte nyss en ny XC70II och försökte spela sin MP3CD men det gick inte, man måsta ha High Perforamnce paketet, ok sade han sätt dit det då, Ajdå sade verkstaden det är billigare att du köper ny bil och säljer den du har även om den bara är 4 veckor gmmal. Det är nämligen totalintegrerat.

-När potentiometerbanan ( 50 öre ) i gaspjället går sönder byter man hela kabbet för 6.000-10.000

-På min D5 gick länkarmen till virvelspjället av (kostar väl max 5 kr i produktion) men det kosatde 10.000 kr att byta.

Visst på nya bilar kan man väl lägga ut de summorna men när bilarna blir lite beg kommer man ju skrota direkt istället för att laga.
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:Allt gör dom för att tjäna pengar. Kul när bilen är 15 år och man måste in på verkstad för att byta bromsklossar :roll:
Men samtidigt är det faschinerande hur tekniken går framåt!

/Kalle
det är inte för att tjäna pengar man gör på det viset. det är ett enkelt sätt att bygga systemet på, kostar ju masa extra att bygga till dena friläggnings funktion via nånknapptrckning, & det ka ju göra att nån trycker där o blir utan broms..
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Allt nytt är ju inte alltid bättre.

-Förr kunde man köpa belägg för 299 kr och montera dit själv, nu får man köpa till en komplett servicedator för 120.000 kr för att få loss beläggen

-Kollegan köpte nyss en ny XC70II och försökte spela sin MP3CD men det gick inte, man måsta ha High Perforamnce paketet, ok sade han sätt dit det då, Ajdå sade verkstaden det är billigare att du köper ny bil och säljer den du har även om den bara är 4 veckor gmmal. Det är nämligen totalintegrerat.

-När potentiometerbanan ( 50 öre ) i gaspjället går sönder byter man hela kabbet för 6.000-10.000

-På min D5 gick länkarmen till virvelspjället av (kostar väl max 5 kr i produktion) men det kosatde 10.000 kr att byta.

Visst på nya bilar kan man väl lägga ut de summorna men när bilarna blir lite beg kommer man ju skrota direkt istället för att laga.

mycke skitsnack är det också.

byta bromsklosar kan du göra även idag, men bak så krävs viss utrustning, men dom går ju rätt länge innan man behöver byta (8-10000 mil) & deta gäller ju inte ala modeller!!!

beställer man fel sterio, så är det väll inte volvos fel. det är ju bara snikstereon som är svår at bygga ut, de andra kan man göra det mäste med (klantigt att välja fel, skyllinte på nån annan än digsjälv)

hur ofta pajar pottarna i gas spjällen (jag förstår att antuder på dom som sitter i vissa modeller från 99 till 02 (inte många årsmodeller) & dom flästa funkar om man får ny mjukvara
alla andra får ju ny för 3500:- o inte 10 000:- (förutsatt att man gjort korekta servicar & testat med den nya mjukvaran först)

länkarmen till virvelspjället kostar ju 19:- elelr nått o går at bta, men nu paja nog motsvarande del som den sitter i, o då får man ju montera en repsats, vilket kostar 10:- + 30 minuters arbete
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Allt nytt är ju inte alltid bättre.

mycke skitsnack är det också.

byta bromsklosar kan du göra även idag, men bak så krävs viss utrustning, men dom går ju rätt länge innan man behöver byta (8-10000 mil) & deta gäller ju inte ala modeller!!!

beställer man fel sterio, så är det väll inte volvos fel. det är ju bara snikstereon som är svår at bygga ut, de andra kan man göra det mäste med (klantigt att välja fel, skyllinte på nån annan än digsjälv)

hur ofta pajar pottarna i gas spjällen (jag förstår att antuder på dom som sitter i vissa modeller från 99 till 02 (inte många årsmodeller) & dom flästa funkar om man får ny mjukvara
alla andra får ju ny för 3500:- o inte 10 000:- (förutsatt att man gjort korekta servicar & testat med den nya mjukvaran först)

länkarmen till virvelspjället kostar ju 19:- elelr nått o går at bta, men nu paja nog motsvarande del som den sitter i, o då får man ju montera en repsats, vilket kostar 10:- + 30 minuters arbete
Gasspjälls problemet är väl inte helt okänt eller ???

Men två felsökningar, ny mjukaruladdning och sedan ett byte av spjäll med arbetstid så landar totalsumman för kalaset på 6-10 tusen.

Ojdå du säger att det kostar 19 spänn att fixa länkarmen till virvelspjället. Undrar varför den aktoriserade volvoverkstaden fakturerade nästan 10.000 kr till mig.

Man kan tydligen inte lita på volvos aktoriserade verkstäder och originalreservdelar längre.
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag säger är att allt inte äär svart eller vitt, du kan itne dra alla bilar öve en kam !
det är 7 år sedan man sluta med det där gas spjället !!! Käns ju aningen relevant att säga att DAGENS bilar kostar diten dat, det är ju gårdagens biler du pratar om.
Sen då framförallt så siter ju detta spjäll bara i några modeller & i få årsmodeller. sen då begöver man inte byta det på de flästa, nästan alla går att fixa med mjukvara. & om man sköter servicar & ser tilla tt vevhusventilatonen funkar så hamnar man sälla i den sitrationen att den pajar.
så det är inte direkt relevant i mina öron att ta upp detta problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du fått betala 10 000:- för ett virvelspjäll så är det nog av en anledning.
1 du gjorde repratioe innan dena service åtgärs fanns. (men då fans ju 50% hjälp från volvo)
2 du har trimmad bil, eller på annat sät bränt din garanti.
3 din återfösäljare kollade inte om du kunde få garanti, inget du kan skylla volvo för, ELLER klaga på andra återförsäljare! (välj en anna om du inte är nöjd)
Användarvisningsbild
av isak
är inte det lite nonchalat att kalla byta bromsbelägg mm för skitsak när uppkoppling med volvos datasystem är nödvändigt.finns faktiskt folk som klarar sådana saker utan inblandning av volvo och dess kundmottagare.
det var en SKITSAK med det gamla systemet! vad jag förstår så nappade audi på samma tokeri? bromsoksfabrikanten kan säkert! dom gör ju efter kravspec- från beställaren.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
gamla systemet? fins ingen annan volvo med elektrisk handbroms.

sen så behöver man inte alls åka till volvo, alla andra tillverkare av verkstads elektronik lär ju klara detta också (typ en ppc dosa genration 2 kommer at klara detta)
om 5-10 år har säkert biltama bromsservice återställare m.m.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:om du fått betala 10 000:- för ett virvelspjäll så är det nog av en anledning.
1 du gjorde repratioe innan dena service åtgärs fanns. (men då fans ju 50% hjälp från volvo)
2 du har trimmad bil, eller på annat sät bränt din garanti.
3 din återfösäljare kollade inte om du kunde få garanti, inget du kan skylla volvo för, ELLER klaga på andra återförsäljare! (välj en anna om du inte är nöjd)
Min bil var 100% otrimmad, 100% fullservad och vårdad som en bebis...... men det var väl självklart mitt fel som kund att virvelspjällen gick sönder.....

Jag såg själv lådan med prylar man fick byta, halva toppen skulle av och hela bränslesystemet som också är "engångs" och inte kan återmonteras fick bytas, det kostade massor.

Så när bilen går sönder ska jag behöva åka landet runt och gälla på månag verksäder för att få ut goodwill pengar säger. Trodde man skulle kunna vända sig med förtroende till aktoriserade volvoverkstäder.

Förresten varför tar Volvo det på goodwill när garantin har gått ut, är det dåligt samvete för man vet att det var en skitkonstruktion från början? Och varför gjorde man om den till årsmodellen efter om den nu var så bra?

Slutsumma, jag fick betala hela kalaset i alla fall.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:gamla systemet? fins ingen annan volvo med elektrisk handbroms.

sen så behöver man inte alls åka till volvo, alla andra tillverkare av verkstads elektronik lär ju klara detta också (typ en ppc dosa genration 2 kommer at klara detta)
om 5-10 år har säkert biltama bromsservice återställare m.m.
Det var något nytt, har Carman börjat rekomenera Biltema istället för original-reservdelar. :mrgreen:

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]