Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fluffen skrev:Tycker du Gislaved nordfrost 5 är dåliga? :o
Är ju känt faktum att Conti köpte Gislaved för att kunna strippa på godbitarna som Bosa säger. Gislaved är ju numer deras slaskmärke och Contis eget däck premiumklassen samt ett bra vinterdäck, men så är ju det i grunden ett norsk däck också som Conti köpte upp en gång i tiden.

Prisbilden för 195/65-15 jag hade att gå efter var denna:
Volvo:
Sala NF5 1490kr/st
Tierp Michelin 1210kr/st
Uppsala/Bilia samma som Sala Bilia
Uppsala/Upplands Motor Michelin 1210kr/st, Hakka 5 1340kr/st

Däckkrängare hade liknade inbördes prisbilder men få hade både NF5 och Hakka5, där så fanns var Hakka5 mera prisvärt med tanke på testresultatena i årets tester. Faktum är att jag skulle köpa äldre hakka2 aka Nordman alla dagar året om innan jag valde NF5. Man borde bojkotta Gislaved pga vad Conti gjort med dom, om inte detta är skäl nog så borde testresultat vara det, iaf om man bryr sig om hur bra däck man har.
ALDRIG jag betalar nästan 1500kr för ett däck som inte hamnar i top 3 i årets tester så valet var enkelt.
Betalade dock "bara" 1150kr/st för Hakka 5 nu då jag även behövde nya och frächare skor till bilen och Musca som Volvo vill sälja massvis av är gräsligt fula samt "lite" svårtvättade jmfr ACE Diva som valet föll på.
Varför skall du ER köpa däcken på de dyraste ställena.

På bythjul.com får du Nordfrost för 929 kr st. (Och med rätta kontakter kan jag få dessa pålagda på fälg och balanserande för 75 kr/st)

Dock kunde priset varit lite lägre, men för det priset får du ett bra vinterdäck dock kanske inte det bästa men inte kan jag eller vill påstå att detta är ett budgetdäck.

Den klarar utmärkt av de nordiska vinterförhållandena.
Körde NF5 hela förra vinter och jag har inget emot dem, går tyst och fint på barmark gör de med.
Förra året kom de placeringen före hakkapelitta 5 i teknikens värld. :roll:
Auto motor & sport hade gislaveden som ett mellanklassdäck. :|
Jag väljer nog att ta testerna med en nypa salt ändå. :roll:
jumu01 skrev:Varför skall du ER köpa däcken på de dyraste ställena.

På bythjul.com får du Nordfrost för 929 kr st. (Och med rätta kontakter kan jag få dessa pålagda på fälg och balanserande för 75 kr/st)

Dock kunde priset varit lite lägre, men för det priset får du ett bra vinterdäck dock kanske inte det bästa men inte kan jag eller vill påstå att detta är ett budgetdäck.

Den klarar utmärkt av de nordiska vinterförhållandena.
Köper hellre lokalt då det alltid blir billigast totalt sett så. Vissa fulingar har "lockpriser" på däck men vill ha 125kr+/st för påläggning av ynka 13":are och upp till 200kr/st för 17"+ och då blir "bra pris" "rena ockerpriser" på totalpriset och som jag sa är 929kr för NF 5 rena rånet med tanke på hur dåligt dom hamnar i tester numera för priset är långt ifrån allt. Faktiskt är priset det sista jag bryr mig om men pris/prestanda är det som för det mesta avgör och där komer NF5 väldigt dåligt till då jag för ynka 200kr/st mera fick jag ett av dom två-tre bästa dubbdäcket f.n. Det är mervärde för pengarna det.
Nu köpte jag iofs inte lokalt heller utan där det totalt sett blev billigast pga fälgbehovet och jag tidigare handlat 4ggr med toppresultat för jag litar inte 5 öre på skumsiter med "partners" som dels tar ockerpriser och sen vägrar ta ansvar när dom har sönder fälgar. Har råkat ut för det och aldrig mera skumrasksiter som lejer ut arbetet till mindre ställen med urgammla maskiner som repar fälgar för det blev väldigt dyrt att ersätta en "limited edition fälg" som gått ur produktion och ej fanns att tillgå ens som sunkigt begagnad. Hellre då att dom är ärliga och säger blankt nej till omlägget pga deras egen inkompetens vad gäller stora sulor och däckbyte av dom.
Fluffen: Det var förra årets tester det, nu är det andra resultat som gäller och att köpa däck på gammla meriter håller ALDRIG i längden utan man utgår från dom tester som gäller när man köper dom. Verkar som många gör så ändå, annars skulle inte NF5 sälja ok.
Första gången nu jag kommer köra dubbfritt. Har alltid, och kommer nog alltid framöver köra dubbat men eftersom det satt odubbat på när jag köpte så ger jag det en chans i vinter, får se om man är dumsnål. Förstår er här nere som kör med odubbat men det tycker jag samtidigt verkar farligt när det väl fryser på, för då blir väl vägarna som isbanor?? Hemma i norrbotten har vi iaf snö så där skulle det ju fungera bra med dem. Men som sagt, upp till bevis i vinter. Braa att få en egen uppfattning. :)
Att någon skulle påstå att odubbat skulle vara lika bra eller bättre än dubbat är nått så idiotiskt korkat.
Odubbade däck har sina fördelar, det kommer man inte ifrån. Dubbdäcken sliter mer på vägen och bullrar som sjutton i vissa fall men har överlägsen stoppsträcka.
Är det säkerhet man är ute efter så finns det inga kompromisser, dubbdäck är helt överlägsna.
Är det komfort man vill ha så är friktionsdäcken bra, men lite sladdrigare.
Jag förstår de som väljer odubbat... det skulle vara så skönt att slippa oljudet från dubbdäcken ibland och spåren i vägbanorna :)
Stoppsträckan på is är längre med dubbfria. :wink: :lol:
Jag tror att den stora frågan är inte om det ska vara dubb eller inte utan folks körstil på vinterväglag.
Vissa kör ju som idioter även på vintern och då hjälper inga vinterdäck i världen mot olyckor. :roll:
Fluffen skrev:Stoppsträckan på is är längre med dubbfria. :wink: :lol:
Ja, men det är likväl lite felaktigt att kategoriskt påstå att dubbdäck är överlägsna, eftersom detta gäller bara på is och inte nödvändigtvis på barmark. Kör man på barmark så har ju dubbdäck faktiskt visat sig ha längre bromssträcka i vissa tester så den som är ute efter säkerhet har då gjort ett dåligt val på barmark med dubbdäck.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]