- ons 30 jul 2008, 09:32
Eller kanske inte ovanstående, nåt skumt hände med min annonsplacering, stod nåt felmedelande och så fick datorn tänka en stund hehe :D
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:Kan du verifiera det du påstår om krock mellan modus och 850?ah17 skrev:Det verkar som om utnämningen av bästa bilår är tämligen snäv utifrån ett "hemmaskruvarperspektiv" om jag tolkat det rätt. Inget fel i det.Du har helt rätt..
Men jag vill ju påpeka att det hänt en hel del angående:
Säkerhet
Miljö
Komfort (utrustningsnivån)
sedan 70-talet.
Något att beakta kanske?
Frågan är hur ställer man sej i det perspektivet nu idag då så som problemet råder idag? (krockskydd)
Krockskydd är kalas.
1992 var en volvo 850 innovativ. Så innovativ att man demonstrerade att man körde bilen utför en klippa och den slog ned på backen nedanför och alla fick beskåda bilen. Man gjorde det tidigare med ifrån olika hus med dom tidigare volvomodellerna. Men 850 var liksom steget till en helt ny generation krockskydd.
Idag kan du ta en renault modus av årets modell som är Ncap 5:a och köra den bilen halvvägs igenom 850n i frontalkollision (60/40 krock). Alla dör i 850n i princip och airbagen skulle knappt lösa ut i modusen. Frågan är HUR bedömer man bra eller dåligt i en diskussion? Jag vet faktiskt ärligt talat inte?
Bra att alla överlever i nya bilen utan skador naturligtvis. Dåligt att det handlar om dödsfall i en i övrigt säker bil för den som möter dom (850:n)?
Ärligt jag vet inte hur man bedömer just krockskydd då det förut räddade två skapligt. Men i dag med största säkerhet dödar den ena och lämnar den andre utan skador? Gissa om vägverket kommer att ha trassel med nollvisionen inom kort..
Henke850 skrev:Iden var ju inte just den krocken som triggade mitt svar utan, iden var styvheten i Modusen gentemot balktänkandet i en 850. En 850 skiljer sej massor från en 940 i konstruktion vad gäller krockupptagning, framförallt vad gäller kupesäkerheten. Dock inte tillräckligt, det blir samma resultat på en 850 med små undantag tyvärr.
Det är Modus VS 940 och inte 850.
Magnum81 skrev:Helt klart, det är mycket större och dyrare fel, oftare på nyare bilar än gamla godingarna. Mindre säkerhetsmarginaler osv. Ex. Vilken Volvo B motor sprack i godsen mellan cylinderväggarna, pga att de var för tunna?B motor heter dom idag med
andreas_lofgren skrev:Om det hade varit så att allmänheten idag hade tyckt att 2,3 liters motorer som utvecklar 116 hk och drar över en liter milen hade varit ok så hade vi haft dessa kvar. Sanningen är att ingen överhuvudtaget skulle gå i närheten av dessa typer av motorer idag (240/740/940)Jo det verkar som om många tycker dessa är ett bra alternativ. En äldre volvo är ju faktiskt ändå förhållandevis billig att äga även om de drar ganska mycket bränsle.
andreas_lofgren skrev:Om det hade varit så att allmänheten idag hade tyckt att 2,3 liters motorer som utvecklar 116 hk och drar över en liter milen hade varit ok så hade vi haft dessa kvar. Sanningen är att ingen överhuvudtaget skulle gå i närheten av dessa typer av motorer idag (240/740/940)Drar verkligen majoriteten av dessa motorer över litern?