Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#207514
*pettson* skrev:
ah17 skrev:Det verkar som om utnämningen av bästa bilår är tämligen snäv utifrån ett "hemmaskruvarperspektiv" om jag tolkat det rätt. Inget fel i det.

Men jag vill ju påpeka att det hänt en hel del angående:

Säkerhet
Miljö
Komfort (utrustningsnivån)

sedan 70-talet.

Något att beakta kanske?
Du har helt rätt..
Frågan är hur ställer man sej i det perspektivet nu idag då så som problemet råder idag? (krockskydd)
Krockskydd är kalas.
1992 var en volvo 850 innovativ. Så innovativ att man demonstrerade att man körde bilen utför en klippa och den slog ned på backen nedanför och alla fick beskåda bilen. Man gjorde det tidigare med ifrån olika hus med dom tidigare volvomodellerna. Men 850 var liksom steget till en helt ny generation krockskydd.
Idag kan du ta en renault modus av årets modell som är Ncap 5:a och köra den bilen halvvägs igenom 850n i frontalkollision (60/40 krock). Alla dör i 850n i princip och airbagen skulle knappt lösa ut i modusen. Frågan är HUR bedömer man bra eller dåligt i en diskussion? Jag vet faktiskt ärligt talat inte?
Bra att alla överlever i nya bilen utan skador naturligtvis. Dåligt att det handlar om dödsfall i en i övrigt säker bil för den som möter dom (850:n)?
Ärligt jag vet inte hur man bedömer just krockskydd då det förut räddade två skapligt. Men i dag med största säkerhet dödar den ena och lämnar den andre utan skador? Gissa om vägverket kommer att ha trassel med nollvisionen inom kort..
Kan du verifiera det du påstår om krock mellan modus och 850?
#207563
Henke850 skrev:


Det är Modus VS 940 och inte 850.
Iden var ju inte just den krocken som triggade mitt svar utan, iden var styvheten i Modusen gentemot balktänkandet i en 850. En 850 skiljer sej massor från en 940 i konstruktion vad gäller krockupptagning, framförallt vad gäller kupesäkerheten. Dock inte tillräckligt, det blir samma resultat på en 850 med små undantag tyvärr.

Här är volvos 850 film om krocksäkerheten med hoppet från klippan
Ganska imponerande egentligen, iallafall då.

Här är väl mera om vad jag pratar om. Vi pratar om samma bilmodell med 10 år på nacken. Vad händer när två olika balktänkanden träffas??..


Här är ytterligare när balktänkandet möter en ncap bil. Ber om ursäkt för bildkvaliten, men det kan ni säkert leta upp nånannan video som är lite mindre suddig.

Det jag ville ha sagt handlade inte om just volvo. Det handlade om huruvida det är bättre att vara den som dödar eller den dödade? För olyckorna blir betydligt otäckare nu när två olika tänkanden möts. Sålänge två likatänkta bilar möts händer faktiskt inte sådär jättemycket. Men som sagt 10+ år mellan bilarna vad gäller en ny och en gammal så är alla odds MOT den som åker i den äldre, problemet är dessutom att även om vi åker saktare får den äldre ta hela krocken.
av *pettson*
#209728
Magnum81 skrev:Helt klart, det är mycket större och dyrare fel, oftare på nyare bilar än gamla godingarna. Mindre säkerhetsmarginaler osv. Ex. Vilken Volvo B motor sprack i godsen mellan cylinderväggarna, pga att de var för tunna?
B motor heter dom idag med :-)-) B5234T osv Å andra sidan.. men vilken B motor överladdades till 1.3 bar eller mera trots att ALLA insatta berättar att det inte går i längden? Ett exempel är ju att volvo själva valt att lägga laddtrycket lägre på dom nyare med tunnare gods. Nånting som tyvärr inte alla verkar förstå. Dom är inte för tunna för det dom gjorts till. Men dom är för tunna att öka laddtrycket på.
En viktig sak som hänt tills idag är att ingen lyssnar idag på dom som redan experimenterat och har erfarenhet. Förr lyssnade alla på den som kunde nåt vettigt om trimning och annat om rödblockare. Dock var ju inte allemans överladdning så vanligt då.
#209766
Om det hade varit så att allmänheten idag hade tyckt att 2,3 liters motorer som utvecklar 116 hk och drar över en liter milen hade varit ok så hade vi haft dessa kvar. Sanningen är att ingen överhuvudtaget skulle gå i närheten av dessa typer av motorer idag (240/740/940)
#209809
andreas_lofgren skrev:Om det hade varit så att allmänheten idag hade tyckt att 2,3 liters motorer som utvecklar 116 hk och drar över en liter milen hade varit ok så hade vi haft dessa kvar. Sanningen är att ingen överhuvudtaget skulle gå i närheten av dessa typer av motorer idag (240/740/940)
Jo det verkar som om många tycker dessa är ett bra alternativ. En äldre volvo är ju faktiskt ändå förhållandevis billig att äga även om de drar ganska mycket bränsle.

Men jo visst helt klart så hade en bil med en sån motor i princip varit omöjlig att sälja idag.
#209983
andreas_lofgren skrev:Om det hade varit så att allmänheten idag hade tyckt att 2,3 liters motorer som utvecklar 116 hk och drar över en liter milen hade varit ok så hade vi haft dessa kvar. Sanningen är att ingen överhuvudtaget skulle gå i närheten av dessa typer av motorer idag (240/740/940)
Drar verkligen majoriteten av dessa motorer över litern?
240/740 ligger väl på ca, 0,8 milen blandad körning. Vad drar en ny Volvo i jämförbar storlek idag?
#209988
240/740/940 drar inga 0,8 liter milen så länge det inte är ren landsvägskörning i 70 km/h. De ligger ofta betydligt över litern blandad körning vilket i jämförelse med dagens 1,6 liters motorer (som utvecklar samma effekt) är stenålder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]