Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
isak skrev:hej
sitter och läser om mycket åsikter om kylmedium.
kan kanske bidra litet idebatten har själv provat i 3 år att anv-vanlig gasol som kylmed- går bara åt halva vikten. fungerar alldeles utmärkt på en bil som läcker har lärt mig en del av citroenägare (dom lagar allt själva) sök efter citroän hemmamecasida på nätet (klarar inte att länka den) där kan man läsa om avhandlingar ock tester som är gorda ute i världen stora delar av usa australien delar av asien kör redan gasol från fabrik mercedes skall ha 500 bilar i tyskl- på utvärdering (MAN SKALL INTE GLÖMMA ATT DU PONT ÄR ENSAMTILLV- AV 134r) vi vet ju redan att miljönissarna styr i sverige
Man ska kanske inte heller glömma att gasol tar livet av dej om det läcker ut i kupen i för stora mängder. Det gör inte R134, inte heller ska vi glömma att gasol brinner kalas och exploderar riktigt otrevligt om man klämmer det och värmer det. Det som skulle blivit ett läckage vid krocken blir garanterat en brand. Men visst kyler det..
Användarvisningsbild
av isak
tror du inte bensin brinner då det sprutar på en glödhet turbo?
(det tar ca-5-8 sekunder innan pumprelät bryter vid en krock)
men som sakts i mitt tidigare inlägg läs gärna testresultaten ock bilda dig en egen uppfattning om ev-explsionsrisk
av Cicaro
Har senaste veckorna plöjt allt jag kommit över i detta ämne på nätet och bland annat konstaterat att Biltemas drivgas för airbrush består i 99,8% r134a, det jag dock har haft svårt att hitta i svenska butiker är esterolja av den typ som fungerar ihop med den gamla mineraloljan till R12 och R134a och därmed möjliggör en enkel konvertering utan byte av massa detaljer. Är det någon som vet under vilka namn man kan hitta den i sverige?

Irriterade uppmaningar om att lämna in bilen till en auktoriserad AC-verkstad för konvertering och föreläsningar om vikten av att göra detta undanbedes då det är inte bilen värd :)
Användarvisningsbild
av isak
hej
kul att du har fått samma inst-.
du kan anv-134a oljan utan probl (fung bara dom smörjm-)
gasolen är inte så känslig för frysstörningar
lycka till
av Cicaro
Var köper man sådan olja då? Har bara fått sura reaktioner och mutter om att det är olagligt att reparera ac själv på alla ställen jag frågat, ja förutom ett ställe där säljaren sa åt mig att åka "till en stormarknad i polen för där säls både köldmedie och oljan i matvaruaffärerna" :o
Användarvisningsbild
av CarMan
har du R12 system ska du bara ha ester olja !!!
den kan du köpa på volvo.

men problemet är väll att du fortfarande måste laga lekaget !
du måste bute tork, då den är förbrukad.
o viktigast av allt är att driva ur all fukt ur systemet, viket man gör genom att vakunsuga. när man når extremt lågt vakum så kockar alla fukt bort på 1 timme.

Cicaro, vad har du för bil? Volvo har ju färdiga konverterings satser inklusive alla ditaljer...
av Cicaro
Okej!

Jag kör en 744 vars ac har lagt av, troligtvis efter tidens tand och det lilla läckage som är kontinuerligt, därför jag ville fylla upp systemet och se hur länge det håller :)

Hm, har dom? Kanske man ska ta och ringa bilia då, inte sett i någon katalog men har inte letat heller, tänkte inte ens tanken att volvo skulle ha sådant färdigt :P
Användarvisningsbild
av CarMan
ja till 740 finns det. det är en sats med torkfilter adapter till R134a anslutninar o-ringar dekaler & esterolja.

hur löser du vakumsugningen? den är viktig!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vill inte låta sur. me jag är 100% säker på att det inte är tidns tand som slät ut din gas...
av Cicaro
Okej, där ser man... Tja lär väl märka om det funkar eller inte ;) Antingen lånar jag en vakuumpump eller så modifierar jag en gammal kompressor, beror på hur mycket tid jag får när det väl blir dags ...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?