Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1273546
VolvoB20 skrev:Full fart in i bergväggen och kraschen verkar det som.
Exakt. Men vissa tror att bara vi ställer om till batteribilar är allt frid och fröjd.
Användarvisningsbild
av joel80
#1273558
Hoppas du inte menar mig med "vissa". För du vet nog att även om jag är positiv till elbilar så ser jag såklart inte det som den enda lösningen.. det är en pusselbit.

Vet inte vad hyperloop ska behöva kosta. Elon verkar fått ner rymdresor till tiondel av vad Nasa tidigare trodde var möjligt...

Det kanske är så att det funkar bäst mellan större städer och vi kommer se elflyg mer mellan mindre städer. Största kostnaden för flyget idag är väl bränsle? Kan man minska det genom att köra på el kan kanske mindre rutter och plan bli ekonomiskt hållbara.
Användarvisningsbild
av Camel
#1273563
joel80 skrev:Hoppas du inte menar mig med "vissa". För du vet nog att även om jag är positiv till elbilar så ser jag såklart inte det som den enda lösningen..
Jag vet inget om just dig, men det finns väldigt många nu för tiden som det passar in på. Skrämmande många är även beslutsfattare i samhället.

joel80 skrev:Vet inte vad hyperloop ska behöva kosta. Elon verkar fått ner rymdresor till tiondel av vad Nasa tidigare trodde var möjligt...

Det kanske är så att det funkar bäst mellan större städer och vi kommer se elflyg mer mellan mindre städer. Största kostnaden för flyget idag är väl bränsle? Kan man minska det genom att köra på el kan kanske mindre rutter och plan bli ekonomiskt hållbara.
Jag vet inte om största kostnaden är bränsle för flyg, men det låter sannolikt. Pengar är ett spel mellan människor. Det finns ingen koppling mellan kostnad och vad som är bra för t.ex. klimatet. Inte minst historien med fossilbränslen bevisar detta.

Men det finns annat än el här i livet. Fast jag projekterar och idriftsätter anläggningar med mycket el och har elektronik som hobby så har jag även ett liv utanför elvärlden. Ibland känns det som de mest fanatiska förespråkarna av t.ex. batteribilar skulle behöva skaffa ett liv.
Användarvisningsbild
av joel80
#1273573
Vilka menar du då? Jag läser rätt mycket i ämnet men tycker inte det är allt för många som saknar förståelse för andra delar inom energisektorn som också behöver förändras och där vi behöver börja tänka nytt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1273585
När man läser om ett ämne bör man se till att urvalet av källor är så balanserat som möjligt. Om man drar slutsatsen att många är överens om något så bör man granska sig själv och kontrollera så att man gjort ett balanserat urval av källor. Men de flesta gör misstaget att söka källor som bekräftar det man redan har bestämt sig för ska gälla och stor självförstärkning uppstår.
Användarvisningsbild
av joel80
#1273595
Håller med, men det finns tillfällen då det också motarbetar "sanningen". T.ex när det ska debatteras klimatförändringar. Ibland försöker då mediahusen eller kanalen "balansera" det lika genom att ha en som bekräftar och sen en som är klimatförnekare, så att det för tittaren verkar som att det fortfarande pågår en debatt inom forskningen.

Samma sak försöker vissa få till (speciellt i USA) när det gäller vissa skolämnen! Där ska t.ex lära om evolutionen och teorierna kring big bang e.t.c vägas upp med lika delar skapelseberättelse från kreationister.
Så det är inte i alla lägen så att man måste leta reda på dom där som tycker annorlunda och ge dem lika mycket plats.
I övrigt håller jag med dig, och det bör vara obligatoriskt i skolar numera att lära sig sålla bland information.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1273645
Alla pratar om elbilar.
Men fortfarande är det ganska få som köper dom.
– Det beror rimligen på att kommande elbilar ligger i premiumsegmentet och vänder sig till en köpstark publik, säger motorjournalisten Gunnar Dackevall.


Det hade varit intressant att besöka eCar Expo i Göteborg som nämns i artikeln, men är i Dubai då...

https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-t ... lbil-13087
Användarvisningsbild
av joel80
#1273668
fjohan82
En annan anledning är att de flesta tillverkarna inte kan leverera! De bästa har väl nått halvår innan leverans, medans andra har stängt sina beställningar fram till sommaren 2019 (t.ex för E-golf) då dom inte hade planerat för sånt tryck. :/
Volvo har också svårt, och alla batterier dom har bokat upp går åt till T8-modellerna nu så det kan försena de billigare versionerna.

Globalt ligger det på 1,7% nu för elbilar. (3,5% i Sverige.. 12,1% om vi räknar in pluginhybriderna) En uppgång på hela 70%, från 1% för ett år sen.
Med samma uppgångshastighet skulle vi vara uppe i 70% globalt redan 2025.

Kia Niro skulle jag vilja kolla närmre på.. KIA känns inte så jätteroligt, men den verkar ändå ha lite potential. Den och Hyundai Kona kan bli stora om dom bara kan leverera.
Användarvisningsbild
av Camel
#1273697
Camel skrev:När man läser om ett ämne bör man se till att urvalet av källor är så balanserat som möjligt.
joel80 skrev:Håller med, men det finns tillfällen då det också motarbetar "sanningen". T.ex när det ska debatteras klimatförändringar.
Ja, klimathotet är ett allvarligt ämne. För min del är jag ödmjuk eftersom klimatet är en allvarlig fråga och jag har ingen kompetens som berättigar mig att ha andra åsikter än forskarna. Huruvida forskarvärlden har enig eller inte kan jag inte heller bedöma, eftersom jag inte är insatt i hur forskarvärlden är strukturerad.

Men i andra mera jordnära ämnen där man enkelt kan konstatera om ett påstående stämmer eller inte är det enklare och mera moraliskt korrekt att ha en åsikt. T.ex. ogillar jag starkt att vissa företagsledare på ett närmast religiöst sätt tillbakavisar invändningar mot deras egenintressen. Det bakomliggande egenintresset vägs inte in i bedömningen av deras uttalanden. De troende lyssnar på det "rätta" budskapet, oavsett hur mycket fakta som talar emot. Det blir mycket obehagligt när politiker hänger på rörelsen och ställer till det för alla. Inte bara de troende.

Personligen har jag mer än tillräcklig kunskap för att enkelt inse att t.ex. batteribilar inte är en tillräcklig lösning för transportsektorn på det klimathot som framställs. Jag kan inte tillbakavisa påståendet om klimathot. Men det är skrämmande hur många troende det finns som till varje pris ska bejaka batteribilar trots mycket fakta som talar emot batteribilar som en rimlig lösning i kombination med hur man vill att elenergiproduktionen ska se ut. Men att omvända en troende genom att presentera fakta går inte. Det ligger i sakens natur, eftersom tron inte är faktabaserad. Eller intecknar man framtida utveckling att redan gälla i nutid när man underbygger sin argumentation. Om invändningar framförs, blir man kallad motkraft, vilket är PK-ordet som berättigar fortsatt tro och ignorera fakta. Jag behöver inte vara ödmjuk i ämnen som berör världens elenergiproduktion. Jag står stadigt i kunskaper i detta ämne, till skillnad mot klimathotet. Baserat vad som görs för att möta klimathotet, och hur fel det ibland blir, så hoppas jag dock innerligt att klimathotet inte existerar. Men tyvärr så tror jag det gör det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1273711
Instämmer Camel. Hela politikerkåren och mediadrevet har ju toklåst på bilarna. Ta tex Danmark

"Från 2030 vill man ha ett förbud mot all försäljning av bensin och dieselbilar."

Fine, men jag hade kunnat respektera danskarna om man dessutom hade sagt......

"Från 2030 vill Damnark dessutom förbjuda försäljning av el som ursprungligen producerats från olja/kol/naturgas/kärnkraft eller sopförbränning- "

Då hade de fått min fulla respekt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]