Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1243815
@Schmoyoho,
Prisskillnaden mars-april beror kanske till stor del på att man gått från E75 till E85?
Användarvisningsbild
av Derank
#1243989
och där dog den sista etanolbilen i Sverige

"Volkswagen är i dag ensamt om att fortfarande erbjuda bilar anpassade för E85 på den svenska marknaden. Men efter tio år med Multifuel i modellprogrammet slutar bilmärket nu att sälja etanolbilar i Sverige. Skälet är en tydligt minskad efterfrågan"

Nu återstår att se hur länge det dröjer innan drivmedlet fasas ut.
Användarvisningsbild
av Derank
#1243990
Etanol var bränslet på allas läppar i mitten av 2000-talet. Under toppåret 2008 såldes nästan 60.000 bilar anpassade för E85 i Sverige och det var nästan en fjärdedel av det årets totalmarknad.

Politiska beslut och ekonomiska incitament var tydliga drivkrafter för den starka utvecklingen. Men när tonläget kring E85 förändrades och incitamenten försvann så minskade också kundernas intresse.

Volkswagen erbjöd under en period sex modeller med tillnamnet Multifuel, anpassade för E85. Och sedan en tid tillbaka är man enda biltillverkare på den svenska marknaden som har en E85-modell att erbjuda – nämligen Golf.


Men nu är det slut med det. En allt svagare efterfrågan på E85-modellerna har gjort att Volkswagen Sverige nu tar bort Golf Multifuel ur sortimentet. De sista beställningarna kan göras fram till midsommar och då levereras de i början av hösten.

"Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning", säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning.


"E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament."

Beslutet om E85 betyder dock inte att Volkswagens erbjudande av bilar med låga utsläpp kommer att förändras som helhet. Laddhybriden Passat GTE är Sveriges mest sålda supermiljöbil och man erbjuder flera förnybara alternativ varav två elbilar, två laddhybrider och fyra gasdrivna modeller.

"Inom kort lanserar vi vår nya elbilsfamilj I.D. och där har vi mycket stora förväntningar eftersom de kommer att vara attraktiva prismässigt samtidigt som de går långt på el", säger Sten Forsberg.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243997
Derank skrev: fre 13 apr 2018, 10:25
"E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament."
Nej nu ska det ju vara EL-bil, dagens "fluga". Men när kommer vi upp i 60.000 elbilar/år? :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1244091
Etanol kan ändå användas i rätt stor utsträckning för att minska co2-utsläppen från bensin genom att blanda det i "vanlig" bensin. Så gott som alla bensinbilar som sålts senaste årtiondet eller ännu längre tillbaka kan köra på upp till 50% etanol utan att få några problem. Skulle man ha ett blandbränsle med kanske 40% etanol och 60% bensin och det prismässigt blev vettigare än att tanka vanlig 95 behöver man inte alls fasa ut bränslet som sådant.
Användarvisningsbild
av Derank
#1244093
det har stadigt sjunkit sedan 2008, 10år har förbrukningen av etanol gått ner, och självklart kommer vi aldrig dit igen,
Användarvisningsbild
av joel80
#1244094
SvenB skrev:
Derank skrev: fre 13 apr 2018, 10:25
"E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament."
Nej nu ska det ju vara EL-bil, dagens "fluga". Men när kommer vi upp i 60.000 elbilar/år? :-)
Man väntar sig att dagens 50 000 laddbara bilar är 100 000st om 15 månader.
Förra dubbleringen (från 25000st okt 2016 till 50000 mars 2018) tog 18 månader. Men var då alltså "bara" 25k mot 50k som man nu väntar.

Min gissning är att 2019 är totala försäljningen per år på en bit över 60k.
Användarvisningsbild
av Derank
#1244543
Inte hybrider i alla dess former. Rena elbilar. Och det är inte några 60k 2019

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1244628
@Derank,
Nej där tar det ett par år till. Men fördubblingen bland elbilar går ungefär lika snabbt. Q1 2016 var det 5000 rena elbilar och det kom över 10 000st i Q3 2017, nu är det drygt 12k. Alltså ungefär i samma takt. Med samma förväntade stegrande ökning är man runt 60k sålda per år om kanske 3 år. Kan gå fortare om fler bilmärken släpps och tillverkningstaken ökar. Problemet idag med rena elbilar är att det är betydligt högre efterfrågan än vad tillverkarna tillverkarna kan leverera.
Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]