Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Då får också de som tjänar pengar betala mer i skatt. Jag skulle kunna tänka mig en höjning på några procent.. tjänar runt 280k per år, och skattade förra året inte mer än runt 24% i inkomstskatt. Då bor jag i Gävle med allmänt hög skatt. Man har lyckats sänka skatten med 7-8% utan att folk ens fattar det. De flesta tror fortfarande att man betalar runt 30% i skatt som medelinkomsttagare.
Under 2015 fick en normalinkomsttagare jobba till den 15:e juli bara för att få ihop till skatten, först efter den 16:e juli fick man ut några egna pengar.

Om du tycker att du betalar för lite skatt joel80 du är inte tvingad att göra några avdrag, du har ju även möjligheten att köra din firmabil som tjänstebil istället för att köra 100 obeskattade mil privat/år. :D
jag tycker man skall höja skatten på falska "miljöbilar" (det är en vanlig bil fylld med flera hundra kilo batterier) :-O)
Användarvisningsbild
av sthlm
Låt oss se hur det skulle se ut om man istället för det goda vänsterhatet satte in yttersta högern i samma Volvoreklam.

2017 är året där Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling i vad som brukar kallas "järnrörshögern" lanserar Volvo XX till de 18% som nu sällar sig till de Sverigevänliga.

Men om jag kikar på intervjuer så verkar hon vara en smart tjej som skapat en image som inte passar henne.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev:Då får också de som tjänar pengar betala mer i skatt. Jag skulle kunna tänka mig en höjning på några procent.. tjänar runt 280k per år, och skattade förra året inte mer än runt 24% i inkomstskatt. Då bor jag i Gävle med allmänt hög skatt. Man har lyckats sänka skatten med 7-8% utan att folk ens fattar det. De flesta tror fortfarande att man betalar runt 30% i skatt som medelinkomsttagare.
Under 2015 fick en normalinkomsttagare jobba till den 15:e juli bara för att få ihop till skatten, först efter den 16:e juli fick man ut några egna pengar.

Om du tycker att du betalar för lite skatt joel80 du är inte tvingad att göra några avdrag, du har ju även möjligheten att köra din firmabil som tjänstebil istället för att köra 100 obeskattade mil privat/år. :D
jag tycker man skall höja skatten på falska "miljöbilar" (det är en vanlig bil fylld med flera hundra kilo batterier) :-O)
Hur har man räknat då? Har man räknat hela arbetsgivaravgiften som en avgift som bara försvinner? Stor det av den går ju till ens egna "privata" försäkring och pension.
Jag har full förståelse för de som inte tycker att det är kul att betala skatt, men det är lätt (från båda hållen) att man överdriver eller underdriver siffrorna för att få fram sin ståndpunkt. Du har rätt i att jag inte tog med den skatt som arbetsgivaren betalar på din lön, utan jag fokuserade på just inkomstskatten eftersom det är den som förändrats så väldigt mycket senaste åren.. men absolut, man bör ta med allt. (Men då också redovisa den del som alltså är sjukförsäkring, pension, arbetsskadeavgift och föräldraförsäkringsavgift. Den summa man "får tillbaka" är den största delen i arbetsgivaravgiften.)
Att man inte får göra vad man vill med de pengarna tycker säkert många är dåligt, men det är i vilket fall inte pengar som helt försvinner från ens egna "vinning".

Den dag du börjar avsäga dig från sjukpenning, föräldrapenning, betalar full avgift för dina eventuella barn i skola/dagis, betalar alla patientavgifter på sjukhus/vårdcentral utan subvention från staten ska jag tänka på att avstå att göra dom avdrag jag får göra. ;) Man lever i det samhälle som de framröstade politikerna formar, och bara för att man ev. vill förändra det eller ha det på det ena eller andra sättet blir det rätt knäppt om man ska leva så även fast samhället inte funkar så. (Självklart tycker jag inte att du ska börja betala för ovanstående, och vet inte heller om du är så pass höger att du skulle vilja att vi har t.ex ett spanskt system där dagis kostar mer än en halv månadslön per unge.. jag gissar att många egentligen är rätt nöjda över grunden i det skattefinansierade verksamheterna som finns i Sverige.. Även om alla ofta önskar förbättringar på det ena eller andra sättet.

Och angående "falska" miljöbilar. Dom har, helt rätt enligt mig, nu i allafall halverat supermiljöbilspremien till hybrider, så att det ska räcka längre till riktiga elbilar. Men nog släpper jag ut betydligt mindre Co2 och annat skit nu när jag kör i allafall hälften av mina mil på el.. Så lite morot ska jag väl ha? Jag betalade ju rätt så mkt extra för att kunna köra på el.. ;)
sthlm skrev:Låt oss se hur det skulle se ut om man istället för det goda vänsterhatet satte in yttersta högern i samma Volvoreklam.

2017 är året där Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling i vad som brukar kallas "järnrörshögern" lanserar Volvo XX till de 18% som nu sällar sig till de Sverigevänliga.

Men om jag kikar på intervjuer så verkar hon vara en smart tjej som skapat en image som inte passar henne.

Vilken tjej syftar du på?.
Användarvisningsbild
av joel80
Vem tror du gubbstrutt? (läs rubriken på tråden)
Användarvisningsbild
av joel80
Men herregud.. jag hjälpte dig att veta vem det gällde när du frågade. Var inte så otrevlig.
Ok joel80. Tyckte att ditt svar såg lika otrevligt ut som mitt. Men tack ändå.

Vad anser du/och alla andra om Ingemar Stenmark o Mia skäringer som kandidater till Volvos reklam.
Användarvisningsbild
av joel80
Då ber jag om ursäkt, det var inte meningen att vara otrevlig.. Jag fann det lite roligt att du inte kopplade vem det handlade, så skrev kanske på ett sätt som skulle kunna uppfattas som spydigt. Sorry för det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

aj då, autostavning som spökar :-) &quo[…]

USB uttag

Hej Jag letar efter ett USB uttag för att mo[…]

Var själv på Euromaster igår och […]

Elpriset

.. att man måste bygga reservkraft som kan[…]