Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kanske inte är så tokigt att höja soppan en spänn eller två om det vore för miljöns skull, det blir ganska lite pengar ändå per tank.
...och så höjer vi månadskortet på SL så att jag kommer att sitta kvar i min miljövidriga bil och gotta mig i värmen i köerna istället för att trängas med snörvlande människor på tuben.
Vad jag förstår så skall dessutom etanolen höjas över kronan så glappet mellan 95, diesel och etanol blir inte så stort i slutändan.
Ville man värna om miljön så skulle man väl ändå tokhöja för laddstolparna som statligt ägda vattenfall ställt ut?
Men nu kanske Sossarna planerar betala de 250 miljarder Göran Persson snodde ur pensionsfonderna...eller inte.
Eller all vinst som sögs ut ur miljonprogrammen genom hyrorna i 60 år. Idag finns inte en krona kvar att renovera för.

Jag tror inte ett skit på att det är för miljön man gör detta.
sthlm skrev: Ville man värna om miljön så skulle man väl ändå tokhöja för laddstolparna som statligt ägda vattenfall ställt ut?
Ungefär så här menar du?
http://www.vibilagare.se/nyheter/dyrt-med-snabbladdning

Trodde nästan att det var du som börjat jobba på Vattenfall när jag läste om det... ;)
Dock är det ju troligt att vi får ökade transportkostnader för varor osv. Allt som säljs som måste transporteras blir dyrare och köpkraften blir sämre. Kort och gott, vi får fart på inflationen igen! Jippie?

Tanken med en hög bensinskatt är ju att folk ska välja andra alternativ. Men vad har transportföretagen för alternativ idag? Tåg? Hah, vilket skämt. Eldrivna lastbilar? Finns väl inte på kartan idag. Vad ska vi ställa om till?
joel80 skrev:
sthlm skrev: Ville man värna om miljön så skulle man väl ändå tokhöja för laddstolparna som statligt ägda vattenfall ställt ut?
Ungefär så här menar du?
http://www.vibilagare.se/nyheter/dyrt-med-snabbladdning

Trodde nästan att det var du som börjat jobba på Vattenfall när jag läste om det... ;)
Glömde visst ett ganska inte helt oviktigt "inte" i den där meningen. :oops:
Hahaha.. Ja det blir ju liten annan betydelse då.
xerent skrev:Dock är det ju troligt att vi får ökade transportkostnader för varor osv. Allt som säljs som måste transporteras blir dyrare och köpkraften blir sämre. Kort och gott, vi får fart på inflationen igen! Jippie?

Tanken med en hög bensinskatt är ju att folk ska välja andra alternativ. Men vad har transportföretagen för alternativ idag? Tåg? Hah, vilket skämt. Eldrivna lastbilar? Finns väl inte på kartan idag. Vad ska vi ställa om till?
Min resa med tåg i Sthlm-GBG T/R skulle när jag kollade skulle kosta 1600:- med flyg och 2300:- med tåg.
Jag tar bilen som är varm och skön samt sparar mig en massa taxiresor.
Mina kunder flyttar allt mer av produktionen utomlands till Polen och Estland för att kostnaderna är på tok för höga här hemma.
Jag köper snart inte ett skit här hemma i Sverige. Om ett verktyg kostar 4000:- här så kostar det 3000:- i UK och 2500:- i Tyskland.
Frakten kostar 200:- från Tyskland och 179:- i Sverige.
Sossarna tar ju dessutom bort de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga så att det blir ännu svårare att driva Sverige framåt.
Sverige världens bästa land, skola...

I morgon så skall jag faktiskt följa Romsons miljötips och hjälpa en polare att måla en båt med blymönja i minst tre lager.
Den båten lär hålla längre än den sittade regeringen.
Skulle nog ändå säga att bränslekostnaden är en extremt liten del av varje varas transportkostnad. Det är inte soppan som kostar for transporter inom Sverige.
Blir det höjningar är det för att någon tar tillfället i akt att höja priserna nu när man kan skylla på politikerna.
Som priset på bensin/diesel ser ut idag är det ju för övrigt 2kr billigare än för typ ett år sen, jag har inte sett något speciellt prisfall på fraktkostnader runt om i landet sen dess.

Att flyg är billigare än tåg beror väl till största delen för att flygbränsle inte beskattas på samma sätt.. inte heller flygplatser.
joel80 skrev:Skulle nog ändå säga att bränslekostnaden är en extremt liten del av varje varas transportkostnad. Det är inte soppan som kostar for transporter inom Sverige.
Det är svårt att komma någonstans utan "bränsle".
Det är svårt att komma någonstans utan ett "fordon".

Droopy skrev:Det har gnällt om bränslepriserna i alla tider, jag kan bara konstatera att bensinen är billigare idag än för 25år sedan......
Billigare idag än 25 år sedan?
Sharkbait:
Det är ännu större "skillnad" än för oss "privatpersoner" där den största summan inte alls är bränslet.
Vi har värdeminskningar, slitage, reparationen, årsskatt, försäkrningar mm som är den större kostnaden. Bränslet är en rätt liten del. Själv kostar mina mil mellan 35-40kr, där bara 8.50kr/mil är bränsle. Även om höjningen skulle vara på 3kr/l skulle det inte påverka speciellt mycket.

För yrkestrafik är det ännu mer att ta hänsyn till, där bland den överlägset största kostnaden är arbetskostnad, så andelen av transportkostnaden som är bränsle per transporterad produkt är försumbart liten. (Äger man ett åkeri och betalar bränslefakturan tycker man säkert annorlunda, men det är ändå en mindre del av den totala kostnaden för transporten.)

Min milkostnad för bränsle är idag ungefär densamma eller något under de första åren då jag hade körkort. Effektivare motorer har fått ner förbrukningen.. Och nu räknar jag inte ens värdeminskningen från 1999. (Bensinen låg på ca 8kr/liter då, min bil, en opel rekord, och sen en opel omega, drog 1,1-1,2l/mil. Kostnad på 8,80-9,60kr/mil i bränsle.. på den tiden fick man två piggelin för den summan! ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]