Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#840968
Har lagat med korv i många år helt utan problem. Laga senast nu i vintras ena mitt vinterdäck då det satt en fet skärmskruv i det... Finns 100 andra saker hänga upp sig på en korv i däcket. Finns de som kör med blankslitna däck, värdelösa bromsar mm
#840972
Finns säkert nån anledning till att man anser att det är olämpligt.. vore intressant att få tag på "föreskrifterna" och se om det står något om det där och vad beslutet baserar sig på för något. Bara för att det finns andra värre grejer betyder väl inte att man inte kan bry sig om en sån sak också..
Det verkar ju som att om det nu finns föreskrifter som säger att det är olagligt så gäller det däckfirmor och inte privatpersoner. Däckfirmor har ju ett större ansvar för lagningarna och ett kraftigare krav på säkerhet än vad man har som privatperson.
#841010
Nu ber jag om ursäkt för tjatighet, men en sådan organisation som STRO kan ju inte reglera annat än sina medlemmar och det som de säger kan inte jämställas med lag/förordning. Jag tycker det är bra att det finns självreglering, men organisationen kan ju inte rimligen styra över privatpersoner eller icke-medlemsverkstäder. Om detta med korvlagningar skulle vara nämnt i förordningar om fordons skick och utrustning ber jag om ursäkt, men på mig verkar det inte som någon har visat att det finns ett verkligt förbud. Sedan är det ju självklart så som många här har sagt, att man måste hålla säkerhetsfrågorna i minne hela tiden och inte tro att simpla åtgärder passar när det finns (risk för) cordskador. Å andra sidan kan man ju läsa om bilägare som ger sig på att "fixa" med sina bromsar och hjulupphängning etc helt på egen hand och -uppenbarligen- utan fullständig kontroll på läget. Där verkar det inte vara några regler inblandade?
#841020
SvenB skrev:Det var någon som påstod för mig att "korvlagningar" är inte tillåtna längre. Stämmer, ja/nej :?:
Det ser ut som jag har satt igång denna diskussion. Det var tydligen olyckligt. :oops: Det jag menade var att auktoriserade däcksfirmor inte får sälja en sådan produkt, enligt min "däckguru" jag hade på slutet av min taxiägartid. Ibland måste man tydligen vara övertydlig. Vad privatpersoner, eller mindre nogräknande, gör är väl en annan sak. :wink:
#841073
Corden blir väl inte mer hel av en limmad paraplyplugg från insidan? Är den av så är den av. Men ett däck består ju att flera lager cord som ligger korsvis så att nån tråd är av spelar nog inte så stor roll vid vanlig belastning.

http://www.google.se/search?q=Radiald%C ... 0jnLrbM%3A

Ett däck är säkert som en trycktank. Det är klassat med ett maxtryck men i verkligheten klarar det bra mkt mer innan nåt händer. Samma med corden. Brister en ska det kunna funka iaf.
#841080
Det dä är nog bra. Men att säga att reparation inifrän inte gör någon skillnad, är inte rätt. Läs nedanstående hur invändig däckreparation går till.
http://www.dackspecialisten.se/web/arti ... artID=1007
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]