Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#832558
Näe inte kass som inte kan stoppa spinn, utan koppla ur för att få det att spinna! Vid riktigt bökigt väglag är hjulspinn det enda som fungerar.

När det kommer till utländska chaufförer så är det även oförmåga att placera lasten på trailern rätt som orsakar mycket av olyckorna, inte däcken som media har en förkärlek att skylla på. Istället för att placera tungt gods fram på trailern för att få ett bra tryck på drivaxeln vill de flesta utlänningar placera det tunga godset över axlarna på trailern där det inte gör någon som helst nytta förutom att orsaka att de inte tar sej fram alt viker ihop ekipaget som en fällkniv i första bästa sväng.

Boggiepress och diffspärr är helt underbara uppfinningar!!

//David
#832559
Sen så är väl I-shift och opticruise samt inkopplat antispinn orsaker till att svenska (nordiska) ekipage knyter ihop! Måste vara djävulens påfund dessa! Det går ju inte att köra i aut-läge med inkopplad antispinn när det är halt. Släpper det och man gasar så går ju antispinn i och naturligtvis vill ju lådan byta växel mitt i alltihop..........

Nån skrev tidigare om att lyfta stödaxel/bakre drivaxel på en tamdemdriven. Vet att Göranssons Åkeri i Färila hade den funktionen på några timmerbilar, har för mej att det var både Volvo och Scania.

//David
#832562
Severin skrev:Angående i-shift och vinter så är det bara föra spaken bakåt ett hack så har du manuell, ser inga problem med den lådan på vintern
Precis, kör alltid så och urslagen antispinn vintertid. Men gör du det inte så kan du lätt få bekymmer!

//David
#832571
Severin skrev:Angående i-shift och vinter så är det bara föra spaken bakåt ett hack så har du manuell, ser inga problem med den lådan på vintern
ööö????

anledningen till att manuell kan vara en fördel vintertid är inte att man väljer växlingen själv utan att koppla från drivningen med kopplingen för att återfå greppet bilen börjar glida, vilket blir problem med i-shift och alla automatlådor.
#832633
milktrucker skrev:
Severin skrev:Angående i-shift och vinter så är det bara föra spaken bakåt ett hack så har du manuell, ser inga problem med den lådan på vintern
ööö????

anledningen till att manuell kan vara en fördel vintertid är inte att man väljer växlingen själv utan att koppla från drivningen med kopplingen för att återfå greppet bilen börjar glida, vilket blir problem med i-shift och alla automatlådor.

jag vet att timmberbils kuskarna inte tycker om i-shift/opticruise efter skogsvägarna. kommer dom till en backe och kör med lådorna i automat läge så börjar dom växla vare sig dom vill att dom ska växla eller ej, eftersom dom inte kan ha så hög fart så är det viktigt att ha så rätt växel som möjligt för att inte behöva växla ner flera gånger mitt i backen. och eftersom inte lådan vet hur backen ser ut, den kanske inte är så lång men ändå nog brant och halkig för att köra fast i, så börjar den växla ner och då är det stor risk man kör fast för dom växlar ju sällan ryckfritt när det går sakta/tungt
#832671
milktrucker skrev:
Severin skrev:Angående i-shift och vinter så är det bara föra spaken bakåt ett hack så har du manuell, ser inga problem med den lådan på vintern
ööö????

anledningen till att manuell kan vara en fördel vintertid är inte att man väljer växlingen själv utan att koppla från drivningen med kopplingen för att återfå greppet bilen börjar glida, vilket blir problem med i-shift och alla automatlådor.
Bara släppa på gasen så får du tillbaka greppet
#832679
Severin skrev:
milktrucker skrev:
Severin skrev:Angående i-shift och vinter så är det bara föra spaken bakåt ett hack så har du manuell, ser inga problem med den lådan på vintern
ööö????

anledningen till att manuell kan vara en fördel vintertid är inte att man väljer växlingen själv utan att koppla från drivningen med kopplingen för att återfå greppet bilen börjar glida, vilket blir problem med i-shift och alla automatlådor.
Bara släppa på gasen så får du tillbaka greppet
nej för "i-shit" släpper inte växeln och bilen börjar motorbromsa
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]