Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Eller göra en referensgrupp som får mata i sina faktiska värden på en site modell "Spritmonitor". Om gruppen är tillräckligt stor kommer mångas körmönster med. :idea:
Användarvisningsbild
av bem
Volvo kanske kunde börja med de som beställer sina bilar med Volvo On Call. Det borde väl gå att få till en enkel rapportfunktion i appen som man kunde dra iväg till Volvo mot en liten motprestation (t ex lite rabatt vid nästa service eller nån annan "morot") så de får lite real world input från sina bilar. Och varför de ej kan få färddatorn att bli mer exakt övergår mitt förstånd - de flesta verkar ligga minst 5-10% fel mot mer verkliga förbrukningar. Tror flödesmätaren i min båt är mer exakt - i alla fall stämmer den elektroniska tankmätaren som baseras på verkliga förbrukningen enligt flödesmätaren väldigt bra - t ex har jag 10 liter kvar enligt flödesmätarens tankmätare så får jag i exakt i full tank minus 10 liter. Stämmer varenda gång. Jag antar då att bensinpumpen visar rätt. Har själv monterat flödesmätarens givare på bensinslangen i båten samt monterat instrumentet själv också. Mycket användbart instrument, som även är kopplat till GPS:en/navigatorn så man får massa intressanta siffror bl a nautisk mil/liter dvs ju högre siffra ju längre kommer jag på varje liter dvs en sorts ECO-mätare.

/Bo
av Andis
SvenB skrev:Eller göra en referensgrupp som får mata i sina faktiska värden på en site modell "Spritmonitor". Om gruppen är tillräckligt stor kommer mångas körmönster med. :idea:
Mycket bra förslag :-)

Efter att varit med om ett riktigt bakslag på förbrukning på en bil brukar ja ioförsig provköra noga och se vad min förbrukning hamnar på innan köp.

Är ju lättare nu för tiden med färddatorerna i bilen och prova lite olika under någon timme innan köp för att vara rätt säker på vart det landar :-)

Men din ide med en liten data bank hade varit kul att ha här på forumet.

Har rätt noga statestik jag kan föra in i den från min med medelfart på körningarna. Har märkt att medelfarten är ett rätt säkert sätt att säja vart man hamnar.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Däcktryck har ju inverkan på hur lätt bilen rullar och därmed påverkas bränsleförbrukningen.

Kan det finnas nån bra lufttryckssensor som kan kommunicera värdet på lufttrycket till en mobilapp (via Bluetooth te x)?
Visserligen enkelt att t ex stanna till vid en mack och kolla lufttrycket men...

Såg att Biltema har en däcktrycksövervakare för 999 kr:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... PMS-43151/

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 51_man.pdf

Tydligen sitter det ett litet batteri (CR1632) i varje sensor("ventilhatten") och "instrumentet"(mottagaren) i bilen är en liten display man sätter i 12 volt (cigg) uttaget. Trådlös dataöverföring via 433,92 MHz.
Kanske inte är så dum idé för den som vill ha järnkoll på däcktrycket.
Fast det tar väl några år att köra in kostnaden (1000 kr i detta fall) för däcktrycksövervakaren, men däckslitaget kan bli något mindre om man alltid kör på optimalt däcktryck så där kan man spara lite pengar på mindre däckslitage också.

Nu är jag personligen lite allergisk mot såna här prylar, som skulle kunna strula, men idén som sådan gillar jag.

/Bo
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?