Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
VolvoÄgarn skrev:
SvenB skrev:Ja att byta bil BARA för den lägre förbrukningen är inte klokt för de flesta. Men NÄR man byter bil, varför skall man inte välja en som drar mindre med bränsle?
Alltså, jag ser det såhär. Om man ens är lite intresserad av bilar så kanske man vill ha en lite roligare motor än en miljömotor på 100 hästar. Att en roligare motor drar lite mer i bränsle är det inget som jag ligger sömnlös över... Nu säger jag inte att man borde köpa en amerikansk bil med V8 som drar 500 liter milen men om jag skulle köpa en ny V70 tex tar jag ju hellre en 2.5T på 231 hk än en 2.0 på 145... Är det bara jag? :)
din 850 ligger inte så långt från fords powerstroke v8 på 7,3l, visserligen är det en diesel. en kompis äger en ford f350 med den motorn och den hade tagit kring 1,4l milen långkörning i 80, är c reg så får endast köra 80 utom på motorväg. och börjar du gasa lite så drar din också lika mycke soppa. och DET är en riktig motor till skillnad från volvos moppe motorer
av Andis
Perc skrev:
VolvoÄgarn skrev:? :)
En Volvo 2.5T ligger nog inte långt efter en "amerikansk bil med V8" i förbrukning...
crumpets skrev:
VolvoÄgarn skrev:
? ??:-/
.
Nu är det väll ändå lite väll taskigt mot 2,5T :n ta inte illa upp men den är ju om den är i form med rengjord vevhusventilation rätt ny magnetventil en underbar motor att köra. Tyvärr är det nog en hel del av dom som inte ger full effekt då dessa fel smyger sig på och märks först efter byte och rengöring.

Snittar i min xc70 runt litern med 2,5T utan att snål köra den speciellt mycket.

Har en kompis som sörjer att den inte finns i produktion när han köpte ny xc70.
Han velade som attan på T6 eller D5 och stod samtidigt och oja sig att man inte kunde få den med 2,5T. Samt att det inte fans någon T6 att kunna provköra för att se vad den egentligen drar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kanske inte historiskt, men jag har fått reda på att Volvo frångått tillsatsvärmaren (diesel) på V 40 diesel. Det är, enligt mig ett misstag. Nu blir det helt plötsligt en merkostnad på många kronor om man vill ha värmare.
SvenB skrev:Kanske inte historiskt, men jag har fått reda på att Volvo frångått tillsatsvärmaren (diesel) på V 40 diesel. Det är, enligt mig ett misstag. Nu blir det helt plötsligt en merkostnad på många kronor om man vill ha värmare.
Fast det har alltid varit en merkostnad att manuelt kunna styra värmaren. Och värmaren ingår om du köper till möjligheten att styra den....
Användarvisningsbild
av SvenB
Inte manuellt, men om du ville kunna tidstyra värmaren. Men inte kostade tidstyrningen lika mycket som tillägget gör i dag på V 40?
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Inte manuellt, men om du ville kunna tidstyra värmaren. Men inte kostade tidstyrningen lika mycket som tillägget gör i dag på V 40?
5900:- kostar värmarpaketet, tiduret kostade om jag minns rätt ungefär detsamma. Men det finns flertalet kombinatonspaket som t.ex Your Edition där värmaren ingår och ger ett nära nog "nollpris".
Dessutom är PDC elementet överasskande effektiv, även om man givetvis inte kan komma ut till avfrostad bil till morgonen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, men varför är Volvo så "klåfingriga"? Om det inte är dyrare än så, varför inte även fortsättningsvis ha värmare som standard i alla dieselbilar? Om inte annat än som konkurrensfördel gentemot Kia och andra asiatiska bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men tror ni inte att detta kommer. Jämför med ac. Hur många köper en bil utan ac numer?
Dieselvärmaren är standard vilken är bra, men då får man själv gå ut och starta den och sen gå in orkar man inte med det så kostar det 4900kr för att få ett tidur i displayen. Kan inte kosta Volvo en krona extra att ha det. Innan kostade det 3500kr, sen började riktigt många välja till det och då höjde dom till 4900kr. Dieselvärmaren är ju redan där, bara att man köper en klocka för 5000kr. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok