Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#810082
Frånsett de politiska undertonerna, som jag inte analyserar nu, så vill jag lägga till ett par saker: Stockholm (ursäkta mig ni som inte har med stan att göra...) är en stor arbetsplats. Jag bor nästan 30 km utanför, men jobbar inom tullarna. De gånger jag kör in till jobbet är lätt räknade, för med kontorsarbetstider ger det en idiotisk kvot mellan resa och jobb; det går betydligt fortare att åka kommunalt. MEN dessa få gånger man av någon orsak ska ha bilen tillgänglig, så är ju några under vintern och då måste man ju hantera aktuellt väglag.
1. Saltat till idiotläge: Ingen direkt halkfara, men sååå dålig sikt oavsett torkarblad och spolarvätska; sämre grepp än på regnvåt vägbana, alla kör som om det vore sommarväglag.
2. Snösvängen tagen på sängen och inget gjort: Snö, is och elände. Folk åker åt skogen men man klarar sig bra om man tar det lugnt. Tyvärr blir det oftast totalstopp på de större lederna pga nån skitsak, sällan allvarliga skador. Långdraget elände om några danska långtradare är inblandade. Ordningen återställd från morgonen lagom till eftermiddagstrafiken börjar igen...
3. Tempen sjunker till under -10°C och de saltade vägarna fryser. Vanebilisterna kan få otrevlig överraskningar, men om man tar det lite lugnt går det bra.
4. Svartis. Upptäcks ofta med en liten sladd och sedan tar man det endera lugnt och kommer fram, eller skiter i varningen och åker i diket.

Allt ovanstående går att hantera med både dubbar och dubbfritt, om man har förmågan att besluta sig för att ta det lugnt och kanske komma försent (om man varit optimistisk med starttiden...). Nästa gång tar man till lite extra tid.

Många bilister, inte bara stockholmare, har någon sorts grundinställning att allt ska fixas åt dem, de har rätt till halkfria vägar eller nåt, utan att själva behöva tänka och planera. Man ska inte behöva hastighetsanpassa - jag har ju en tid att passa! Denna idealsituation kommer aldrig att uppstå.
#810124
SvenB skrev:
joel80 skrev: Skulle dom förbjuda dubbdäck i Stockholm skulle min säkerhet minska ganska mycket.. alternativt min restid öka ganska mycket.
Det är det väl ingen som motsagt, att det i vissa situationer går att köra fortare om man har dubbdäck än friktionsdäck. Men många, som i dag kör med dubbdäck, skulle kunna använda friktionsdäck och bara vid några tillfällen "lunga ner sig" då det behövs. Det är väl det som forskarna menar.
Sedan det som VolvoB20 skriver om Oslo. Att dubbdäcksanvändandet minskade utan att olyckorna ökade med dubbdäcksavgift är intressant. Det visar att många klarar sig med friktionsdäck, men använder dubbdäck eftersom det inte kostar något extra och att de inte behöver betala för merkostnaden för samhället och miljön.
Du har såklart rätt i sak.. men då jag sällan kör mkt över hadtighetsbegränsningarna kan jag oftast hålla utsatt hastighet, eller nära den, mer dubbdäck även i de lägen då dubbfria skulle haft bättre grepp.. t.ex vid blöt eller torr vägbana och ingen is eller snö. Däremot blir skillnaden för stor när det är ishalka och då behöver jag inte sänka hastigheten lika mycket med dubbdäck som med däck utan dubb.. för vissa funkar det väldigt bra med dubb.. men för mig skulle det innebära många timmar mer per månad i bil under vinterhalvåret.
#810141
Jag skulle mycket väl kunna köra i Stockholm utan dubb, men eftersom jag befinner mig uppe i Roslagen på helgerna så har jag valt dubbat.
Dock så tycker jag att det blivit allt vanligare med riktigt förrädisk is på Stockholms vägar de senaste åren.
#810143
Både joel80 och sthlm. Ni har säkert helt rätt. Men då är "Oslomodellen" rätt väg att gå. De som måste ha dubbat av någon anledning får betala en slant för att köra på de flesta gatorna. De mest belastade gatorna får fortfarande förbud. Övriga som inte har samma förhållanden, men har dubbat av "födsel och ohejdad vana", tänker nog bort dubbdäcken för att spara pengar. Och på detta sätt får man den "Kraftiga begränsning" som forskarna föreslår.
av *pettson*
#810149
Partiklar i all ära. Kan vi bara spåra dom först så vi är överens om var dom kommer ifrån så kan vi också göra något åt dom. Dom ställen som provats utan dubb har inte blivit i stort sett partikelfria trots att dom borde blivit det.
Satsa pengar på att identifiera partiklarna så kan diskussionen öppna sedan.

Största problemet idag är inte dubb eller ickedubb när vi pratar om olyckor. Det är däremot att folk inte kan hantera sin bil. Därmed inte sagt att man ska vara världsmästare. Lite kunskap räcker långt. Varför durrar det i bromsen? Varför rycker det i ratten? Varför släpper man inte ratten när det är otäckt..

Men måste veta vad det gör för skillnader för dej som förare. Har du en gammal 940 och får en sladd så är det du och ingen annan som får försöka hämta hem den. Har du en bil med antisladd så kommer bilen att försöka kompensera sladden/sladdarna så dom DEN är programmerad att göra detta. Det betyder att jobbar inte du MED systemet så går det kortfattat åt helvete, med eller utan dubb.
Men idag är det inte viktigt att kunna sitt system och hur bilen beter sej, systemen sköter ju sej själva och ska ta hand om sånt här. Det är till viss del sant, men du upptäcker inte något förräns det är försent för systemet att fixa problemet. Det är då DU kommer in i bilden. Det är då det är din tur att hjälpa till. Men idag öppnar ingen handboken så ingen vet vilka system bilen är utrustad med, eller vad dom gör. Dom kan allt medans grannarna informeras men sen glöms det av. Systemen testas inte heller kontinuerligt så att DU är ajour med hur dom jobbar. Nej det är en komplett överraskning varje gång. Jag har fått in bilar på vintern med bromsfel. När man dubbelkollar med bilägarna så bromsfel..tja.. Dom har upptäckt ABS systemet för första gången. Någon hade hela bakvagnen lös. Eller ja.. Det var antisladdsystemet som lyckades rädda honom den gången.

Idag avskrivs det hela som oförklarlig singelolycka förmodligen. Med mera förarutbildning så skulle det här minimeras. Det är likadant med ABS system, eftersom systemet jobbar med att hålla bromsarna låsningsfria så krävs då att vi har maximalt grepp för minimal bromssträcka. Nåt 90% av förare inte verkar förstå. ABS systemet är inte till för att du ska kunna stanna bra på snö och is. Det är till för att du ska kunna SVÄNGA OCH BROMSA samtidigt. Men folk höjer farten istället och tror att systemet ska hålla ned bromssträckan. Det kan det förvisso göra till viss del, jämfört med om du låser däcken, men några extremkorta sträckor blir det inte.

När man passerat några avancerad körning kurser så inser man att man tyvärr ska se övriga i trafiken som idioter, det låter jätteilla men det är en strategi för att hålla sej och sin familj hel.
Det är många... då menar jag många.. som är *experter* på sina bilar eftersom dom har dom senaste systemen i dom. Det är dom man bärgar först, saker är en sak på pappret, nåt annat i verkligheten när det jobbar. Dom flesta har aldrig, då menar jag ALDRIG varit med om när nåt av systemen jobbar. Iallafall inte så man märkt det ska jag tillägga. Dom flesta har aldrig känt ABS systemet gå i. Dom flesta har aldrig parerat en sladd med eller utan hjälpsystem. Dom vet heller inte vad man ska göra när det inträffar. Konstigt nog tycker alla det är okej att köpa precis vadsomhelst och aldrig lära sej köra det. Nej man ska ut i trafiken direkt och tro att allt beter sej likadant.
Den tron är att alla system sköter allt och du bara åker med och väntar på att det löser sej. OM det händer, vilket det inte gör eftersom du har dom nyaste systemen.

Jag har bekanta som för några vintrar sedan gjorde avåkningar på grund av det jag skriver om. Dom åkte både FWD, RWD och 4WD, det gick inte bättre för någon.
Man har dom senaste systemen, kör alldeles för fort eller för ouppmärksamt och så plötsligt får man sladd, bilen försöker kompensera och föraren rattar vilt, om nu inte föraren släpper ratten (Vilket några gjort) av skräck. Man skäller sen på biljäveln och väghållare, samt övriga bilister. Allt som hade krävts var att ha lärt känna sina bilar. Det finns inga däck i hela världen, dubb eller inte, som kan kompensera en chaufför som gör saken värre.
När folk lär sej köra bil, då kommer vi till nivån om dubb eller inte dubb.
Tills dess så lär folk kröna våra diken oavsett det eller väglag. Notera att min önskan är inte att alla ska bli specialister. Min önskan är att alla ska lära sej vad man åker i.
Det tar inte mera än en dag av din fritid att bli en mycket säkrare förare i trafiken.
Användarvisningsbild
av joel80
#810168
Sven: jag är helt med på om det skulle bli en extra avgift för dubbdäck.. min åsikt är att det ska kosta mer med högre utsläpp eller annat som försämrar miljön. Men inom rimliga gränser. Nån tusenlapp per år skulle få många att avstå dubb, men dom som verkligen känner att de behöver dem att fortfarande kunna ha det.
#811043
Går det lastbilar där? Om man ska jämföra vägslitage fordon emellan så sliter en fullastad tradare mer än många tusen personbilar. Det finns statistik på detta, kommer bara inte ihåg vart jag hittade den..
Ville bara påpeka att det inte bara är dubb som sliter på vägen. :D
#811079
taxi skrev:Går det lastbilar där? Om man ska jämföra vägslitage fordon emellan så sliter en fullastad tradare mer än många tusen personbilar. Det finns statistik på detta, kommer bara inte ihåg vart jag hittade den..
Ville bara påpeka att det inte bara är dubb som sliter på vägen. :D
Intressant..

Enligt vägverket mätningar så sliter dubbdäcken på en normal personbil vägyta för 200 - 1000 kr per år beroende på hur mycket man kör och på vilka underlag.

Om en tradare sliter som flera tusen personbilar så skulle en tradare då generera slitage för upp till flera miljoner per år.

Edit: Hittade lite info hos trafikverket, 700 personbilar med sommardäck sliter som en tradare om de rullar samma sträcka.

Sen kan ju tradaren rullar långt ett år och personbilen montera dubbdäck.

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]