Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1552485
Vi har en rondell där jag åker flera gånger varje dag.
Rätt liten, så man svänger ganska mycket + att rondellen lutar utåt mot det omgivande metallräcket

Kombinationen av storlek, sväng och lutning gör att det är rätt obehagligt att åka där vintertid med bakhjulsdrift.

Det va inte samma obehag i min V90CC med konstant AWD.
#1552567
Många tror att 4WD är dubbelt så så bra som 2WD när det gäller att ta sig fram. Men ofta stämmer det inte alls.

Ett enkelt räkneexempel. Tänk att bilen står på snö/sand/lera tex. alla vet att det är oerhört svårt att putta en bil framåt på löst underlag. Står bilen på golvet i garaget kan man putta ned lätt med en hand, men står den i snö/sand/lera krävs oerhört mycket kraft.

Det kan tex. vara så att de två drivande däcken skjuter bilen framåt med 1000 N med sedan måste bilen även övervinna motståndet av de de hjul som inte driver tex 750 N i lös snö..... så det blir alltså 1000 - 750 = 250 N kraft framåt så bilen kommer klara sig att ta sig framåt men bara precis på gränsen.

Ok, men hur uppför sig en 4WD då i samma situation. jo både fram och bakaxel driver framåt med 1000 N var och inget hjulpar bromsar i den djupa snön. Så total kraft framåt blir 1000+1000 = 2000 N

Så detta fall blir 4WD 8 ggr så effektivt :-o :-o :-o . Det är därför jag kan stanna i en brant backe med djup snö i min 4WD bil och sedan accederar uppför backen som en raket. Men min 2WD kan inte ens ta sig upp.

Har man släp efter som så klart inte driver utan bara bromsar i det lösa underlaget är skillnaden fullständigt monumental efterom 2 av 3 axlar driver frammåt men med 2 wd är det bara 1 av 3 . Mak kommer uppför backar med svintungt släp bakom som 2WD inte ens tar sig uppför utan släp :P

Så att 4WD är dubbelt så effektivt gäller bara på hårt underlag där bilen rullar lätt, Är underlaget jobbigt kan 4WD vara upp till 10 ggr så effketivt.. :-D Kan inte se att det är skillnad på Bensin/Diesel/El-drift om den är vettigt konstruerad.
#1552589
En gammal rallystjärna och provförare sade att för normalbilisten innebär fyrhjulsdrift att det går dubbelt så fort att gasa sig in i en situation som man inte kan bromsa sig ur..

/Thomas
#1552592
Stämmer säkert också men en sån enkel grej som att dra ett tyngre släp är närmast omöjligt med en fwd bil när det är halt. Med awd känns det knappt alls.
#1552593
Funk skrev: tor 24 aug 2023, 12:30 En gammal rallystjärna och provförare sade att för normalbilisten innebär fyrhjulsdrift att det går dubbelt så fort att gasa sig in i en situation som man inte kan bromsa sig ur..

/Thomas
Han sade väl också att säkrast är blanka sommardäck på vintern om det är snöstorm, för då ta man sig inte ut från parkeringen, och då händer inga olyckor. :P :-D :party:

Samma med alla säkerhetssystem, som antispinn, antisladd, abs osv, de invaggar föraren i säkerhet.
#1552598
Fyrhjulsdrift hjälper till med framkomlighet. Det är däremot ingenting som ger högre säkerhet. Se t.ex. https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/

Antisladd och autobroms höjer säkerheten statistiskt sett. Det gör inte fyrhjulsdrift.

Jag vill ändå gärna ha fyrhjulsdrift p.g.a. bättre framkomlighet. Jag tror inte att det höjer säkerheten. Det tenderar att gå fortare med fyrhjulsdrift, vilket inte alltid är bra.
#1552603
Malmstroem skrev: tor 24 aug 2023, 15:08 Fyrhjulsdrift hjälper till med framkomlighet. Det är däremot ingenting som ger högre säkerhet. Se t.ex. https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/

Antisladd och autobroms höjer säkerheten statistiskt sett. Det gör inte fyrhjulsdrift.

Jag vill ändå gärna ha fyrhjulsdrift p.g.a. bättre framkomlighet. Jag tror inte att det höjer säkerheten. Det tenderar att gå fortare med fyrhjulsdrift, vilket inte alltid är bra.
Håller inte med alls. det är ju betingad sannolikhet i dessa iffor från Folksam tex. där man jämför äpplen och päron .

Om man kör i samma hastighet bidrar 4WD till ökad säkerhet, risken för sladd och liknade otrevligheter minskar radikalt.

Men använder man 4WD till att kunna höja hastigheten så ökar så klart inte säkerheten, utan den minskar, det har man inte allt tagit hänsyn till.
#1552607
Malmstroem skrev:Fyrhjulsdrift hjälper till med framkomlighet. Det är däremot ingenting som ger högre säkerhet. Se t.ex. https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/
Nej det är riktigt, det är ju ingen som skadas av att inte komma loss från parkeringen ;)
#1552618
Vad är 5,7 meter långt och har ett enormt batteri?
Det är den elektriska versionen av Cadillac Escalade, som har 762 hästkrafter, ett 200 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 725 kilometer. :-o :-)

https://www.bytbil.com/nyheter/cadillac ... teri-39030
#1552619
fjohan82 skrev:Vad är 5,7 meter långt och har ett enormt batteri?
Det är den elektriska versionen av Cadillac Escalade, som har 762 hästkrafter, ett 200 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 725 kilometer. :-o :-)

https://www.bytbil.com/nyheter/cadillac ... teri-39030
Vräkiga bilar är vräkiga bilar oavsett om de drivs av el eller bensin :/
  • 1
  • 370
  • 371
  • 372
  • 373
  • 374
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.