Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#896130
StefanN skrev:Släpade hem denna skönheten igår.
En verklig skönhet... :lol:
Har varit på "tjänsteförättning" i veckan och fyllt år helgen innan, så arbetet med kärran har legat nere en tid. Men i morgon ska en sida vara färdig, kommer några nya bilder i morgon kväll. Om allt går som jag tänkt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#896453
lennarte skrev:kommer några nya bilder i morgon kväll. Om allt går som jag tänkt
Jaha, nu är det i morgon kväll.... Jobbat hela dagen och har "näst fast" ett hjul
Uppriktat och klart. Mina "hemmagjorda klämmor" funkar kanon. Här har jag "riktat upp" inneraxeln och och navet och skruvat på hjulet för att kolla så Camber och Toe-in kommer någotsånär rätt. Det ser betydligt "rakare" ut nu
Bild
Lite närmare
Bild
Här har jag monterat gummifjädrarna och "spänt ihop" ytterröret. Ska spännas lite till innan jag "punktar" ihop det. Klämmorna är tillverkade av 50x20mm kalldraget plattstål och M16 8,8 gängstång.
Bild
"Färdigpunktat". När andra sodan är klar, ska jag skruva loss axeln, slipa rent och vända axeln rätt och svetsa det "snyggare".
Bild
Det gick faktiskt lättare än jag någonsin trott, än så länge. Det är en bit kvar.... :-)-)

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#896527
Ser jättebra ut. Se till att du helsvetsar lite i taget sedan och kyler emellanåt. Så inte gummit börjar brinna/förkolnas inne i axelröret.
Användarvisningsbild
av lennarte
#896544
Sierra94 skrev: Se till att du helsvetsar lite i taget sedan och kyler emellanåt.
Jo, det är därför jag ska skruva loss axeln och vända den så svetsen kommer "uppåt". Så ska jag täta ändarna och kyla med vatten inuti röret.
Ska ut och "ge mig på" andra sidan nu....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#896621
lennarte skrev:Ska ut och "ge mig på" andra sidan nu....
"Nästat" fast andra sidan också nu. Har lyckats få båda hjulen i samma höjd ser det ut som, men det ser ut att bli väldigt hög markfrigång... ?:-/
Undras om detta är rätt? Det är i alla fall försent att göra något åt det nu. Den har kanske bara varit väldigt låg innan.
Bild
Skyddsgasen till svetsen tog slut, så jag har fått en ledig eftermiddag. Ska borra hål i axeln på mitten och gänga i en nippel till vattenslangen i morgon och se om jag kan få tag i gas. Har kollat Camber och Toe-in också nu när båda hjulen sitter där och Toe-in är 0 ± c:a 2mm (mätt med måttband på mönstret i däcken och Cambern är också 0, med en liten dragning åt -. Samma på båda, mätt med vattenpass. Axeln har jag "vägt in" tidigare så den ligger i lod.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
#896811
Kollar du på förebilderna ser du att delen som hjulet sitter skruvad på ligger i princip rakt bakåt, nu står den "rakt upp" nästan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#896830
MartinS skrev:Kollar du på förebilderna ser du att delen som hjulet sitter skruvad på ligger i princip rakt bakåt, nu står den "rakt upp" nästan.
Trodde inte ni skulle märka det... :oops:
Råkade skifta höger och vänster sida när jag "måttade upp" det. Det syns också på bilderna att fästet på vajern sitter fel. Sedan är dom första bilderna utan gummi fjädrarna, då ligger "armarna" vågrätt. Dom ska vara c:a 45 - 55° (tror jag) men dom var (i princip) vågrätta innan jag började. Dom är c:a 70° nu så det är kanske lite mycket. Det är dock försent att göra något nu och blir det för högt får jag "vrida" på axelröret i fästena så det är inte "kört" fast det kändes lite så när jag fick "sprätta upp" axelröret ingen och skifta till det " andra navet. Tur att det "bara" var punktat.
Men värden går inte under för det..... Den som aldrig gjort fel, har aldrig gjort något alls, Mark Twain (tror jag ha sagt detta)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#897002
StefanN skrev:Jag är lite sugen på att köpa en ny axel, då känns det som man kan slappna av och köra ganska länge innan det blir strul med bromsar igen.
Jag letade efter axlar men denna sida missade jag. Tittade på Sverigeaxeln också, http://sverigeaxeln.se , mailade dit men fick aldrig något svar. Sedan har jag ju bra bromsar, bytte backar och svarvade trummorna för något år sedan. Tittar över det och byter fett i lagren vartannat år c:a. Gör samma med båttrailern (boggie). Sedan är det ju en prisfråga, har "lagt ut c:a 300 kr hittills (gummifjädrar). 4-kantröret (2 st 40x40x5mm, 400 mm långa) fixade min svåger (delägare) fram och tapparna (2 st 30x120 mm) tog jag i skrotbacken på jobbet. Så har man verktyg och lite jä--rar anamma och en gnutta arbetslust, så ska det nog gå bra.
Har fixat ny gas idag, borrat och gängat för en G1/4" nippel till vattenslangen, tätat ändarna med Biltemas Marintätning, skruvat loss axeln och lagt den så svetsningen "kommer uppåt. Så i morgon "kör vi på" igen

Mvh
Lennart
Köptips v90

Kört vår 2017 D4 som ny med diesel och […]

Volvo 240 B23E visslar

Fågelboet finns kvar där bakom motorn n[…]

Hur är det med tändningslåset p&ar[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Hej igen 🌞 Hur klippte du röret? Vilken typ a[…]